• EpicF

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

Anonym (Elof) skrev 2021-03-25 06:42:38 följande:

Jag har inte skrivit ngt om ditt liv öht. Jag har skrivit om din inställning till FHMs rekommendationer.

Eftersom du anklagade mig för att försöka hitta kryphål I rekomendationerna förklarade jag för dig att jag alltid i princip har levt efter de rekommendationerna som nu finns i samband med Covid-19. Dvs, mitt liv är redan normalt.
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-25 09:06:37 följande:

Jo, men det är ju inte ditt liv vi diskuterar utan råden du gett till TS.

Och råden är helt i tråd med rekomendationerna.
  • EpicF
    Corrie skrev 2021-03-25 10:46:44 följande:

Är kräkning också ett symptom på covid nu?

För barn kan det var att syntom. Och för endel vuxna.
  • EpicF
    Anonym (Q) skrev 2021-03-25 13:57:02 följande:

Men det är väl i samband med feberstegring?

Inte nödvändigtvis.
  • EpicF
    korngryn skrev 2021-03-25 13:40:19 följande:

Nej, såklart inte, men det har inte med kräkningen att göra, utan att det pågår en pandemi, och man ska inte träffa andra än de man bor med. Det trodde jag ingen hade missat. Kalas FÅR man ju inte ens ordna, så det borde vara en icke-fråga.

Och var står det uttryckligen att man inte får ordna kalas?
  • EpicF
    Anonym (.) skrev 2021-03-25 22:14:24 följande:

Du som är vuxen har ansvar för att hjälpa barn och ungdomar att inte sprida smitta.

Barn i förskolan och grundskolan ska helst inte delta i kalas eller andra samlingar med många personer.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/lattlast/sprid-inte-covid-19-under-jul-nyar-och-andra-hogtider

Ja, helst inte delta i kalas eller andra samlingar.

Så var står det uttryckligen att man INTE FÅR ha kalas?
  • EpicF
    korngryn skrev 2021-03-26 06:35:29 följande:

Och DÄR har vi förklaringen till att smittspridningen ser ut som den gör.

Ni klarar liksom inte av att få in i era skallar att en rekommendation från en myndighet är inte något litet tips som du kan följa om du vill eller låta bli om du vill. Det betyder att det är det som gäller, punkt! Enda anledningen till att det heter rekommendationer och inte lagar är att myndigheter inte utfärdar lagar. Det gör riksdagen. Det är rätt störande när folk så uppenbart sov sig igenom samhällskunskapslektionerna på mellanstadiet.

Du får BARA umgås med de du träffar dagligen, t ex arbetskamrater (på jobbet alltså) och familj. Så är inte fallet på kalas. Alltså får man inte ordna kalas.

En rekomendation är en rekomendation och inget man måste följa till punkt och pricka.

Sedan har du nog förövrigt missförstått rekommendationerna en aning...
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-26 07:01:36 följande:

Socialminister Lena Hallengren 16/11 2020:

? I en kris som den här måste var och en göra sitt, inte bara för att lagen säger det, utan för att samvetet säger det. Följ Folkhälsomyndighetens råd, leta inte kryphål, obstruera inte.

Det är fortfarande helt ok enligt rekomendationerna att mötas 10 personer.
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-26 08:18:12 följande:

Eller så hade folk följt rekommendationerna från början och vi hade sluppit så stor spridning...

Och Sverige kunde gjort något från första början istället för att låta smittan spridas hej vilt för att då eventuellt kunna uppnå flockimmunitet...
Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?