• molly50

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

Anonym (Kalas eller inte) skrev 2021-03-24 06:32:12 följande:

Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.

Det beror ju på av vilken anledning barnet har kräkts.
    Är det kräksjukevirus så ska man ju stanna hemma minst 48 timmar efter sista symptom.
    Men i nuläget så kan man ju inte veta om det är corona utan att testa sig.
    Jag skulle överhuvudtaget inte gå på kalas i det här läget med tanke på coronan.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-25 22:26:15 följande:
    Ja, helst inte delta i kalas eller andra samlingar.

Så var står det uttryckligen att man INTE FÅR ha kalas?
    Det står kanske inte uttryckligen någonstans.
    Men rekommendationerna säger att man inte ska träffas i större folksamlingar än max 8 personer.
    Och då helst med personer man dagligen umgås med.
    Och lite måste man kunna använda det egna sunda förnuftet också.
    Vill man bli av med smittspridningen så måste vi alla hjälpas åt.
    Så länge folk fortsätter leva som vanligt och ha fester osv så kommer vi inte att bli av med viruset.
    Jag kan förstå att folk är trötta på det här. Det är vi nog alla.
    Men just därför måste vi hjälpas åt för att vi fortare ska ta oss igenom det här.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-27 12:43:34 följande:
    Ja, jag läste länken. Och rekomendation från en myndighet är en starkare rekomendationerna en den man får sin kompis/vanlig privatperson.
    Och ändå så tycker du att den inte behöver lyssnas på?
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-27 18:52:12 följande:
    Och var har jag sagt det?
    Du har kanske inte sagt det rakt ut.
    Men man får ju känslan av att du försöker leta kryphål för att hitta ursäkter för att kunna leva som vanligt genom att påstå att en rekommendation bara är en rekommendation. Något man inte måste följa till punkt och pricka.
    Det är ju att,i alla fall indirekt,säga att man inte måste följa rekommendationerna.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-27 18:54:39 följande:
    Nu rycker inte jag på axlarna ät rekommendationer utan följer de och lever efter det som jag alltid har gjort, till och med innan corona levde jag efter de rekomendationerna som idag finns. Har alltid gjort och inte har ändrats.

Men jag anser som så många andra att ens psykiska hälsa är oerhört viktigt och ibland kan ett litet kalas med närmsta släkten vara det som krävs för att man inte ska gå under psykiskt.
    Visst är den psykiska hälsan viktig. Det håller jag med dig om.
    Och för den som är ensamstående kan det kanske vara ännu viktigare att kunna träffa folk.
    Men man måste ändå följa rekommendationerna och inte träffas i stora folksamlingar,hålla avstånd och handhygien osv.
    Så länge folk fortsätter vara arroganta och struntar i rekommendationerna så lär vi inte bli av med smittan.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-28 10:26:18 följande:
    Jag har alltid följt dem, även innan de blev officiella.

Men ts vill gå på ett kalas med 10 av släkten, vilket enligt rekomendationerna är ok.
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-28 09:23:36 följande:

Men de ska ändå följas.

Man bör följande dem. Vilket ts förvisso gör..
    Rekommendationerna säger att man ska vara max 8 personer.
    Så om de var 10 personer på kalaset så har de ju inte följt rekommendationerna.
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-28 10:29:55 följande:
    Jag lever som vanligt med rekomendationerna och har alltid gjort. Mitt liv har inte ändrats av pandemin (förutom att jag haft corona).

Enligt rekomendationerna så är det ok att träffa en lite grupp nära man umgås med. En grupp på 10 personer är en liten grupp. För ts är det helt ok att hon och dotter gick på kalaset så länge de var syntomfria.
    molly50 skrev 2021-03-28 10:25:39 följande:

Visst är den psykiska hälsan viktig. Det håller jag med dig om.

Och för den som är ensamstående kan det kanske vara ännu viktigare att kunna träffa folk.

Men man måste ändå följa rekommendationerna och inte träffas i stora folksamlingar,hålla avstånd och handhygien osv.

Så länge folk fortsätter vara arroganta och struntar i rekommendationerna så lär vi inte bli av med smittan.

Att träffas en liten grupp på 10 personer där man håller avstånd och är nogran med handhygien är ok. Och att alla är symtomfria. Att en i 75-års ålder väljer att komma är inget ts kan styra över.

Det finns alltid dem som kommer att strunta i rekomendationerna. Men inte säkert ts gör det.
    Att gå på ett kalas med 10 personer är inte att följa rekommendationerna.
    Rekommendationerna säger max 8 personer.
    Om det inte är de man bor med. 
    Hur kan det vara så svårt att förstå?
  • molly50
    EpicF skrev 2021-03-28 10:37:50 följande:
    Max 8? Det står det inte på folkhälsomyndiheterna

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rekommendationer-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-28 10:32:00 följande:

Rekommendationerna säger att man inte ska umgås alls med de man inte bor med! Iaf inte inomhus.

Nej, det säger dem inte.
    Läs den senaste länken jag lade in.
Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?