Inlägg från: Anonym (Elof) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elof)

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

I vanliga fall, ja. Under en pandemi, nej, självklart inga kalas alls (om det inte är bara barn från klassen)! Att barn inte driver smittan gäller inte längre pga den brittiska varianten.

• Anonym (Elof)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-24 06:34:57 följande:

Antagligen inte. Först ska hon vara symptomfri i 48 timmar innan hon kan gå i skola/fsk eller umgås med kompisar.

Torsdag + fredag blir väl 48 timmar?
  • Anonym (Elof)
    Anonym (Kalas eller inte) skrev 2021-03-24 07:23:49 följande:

Mina föräldrar som oxå kommer har haft corona. Och mina syskon(den ena har haft corona) dom ynsta har testat negativt och jag själv har testat mig 2ggr. Då visade det sig negativt.

Ett negativt testresultat är en extrem färskvara. Det är helt irrelevant om det inte gjorts precis innan kalaset.

Jag blir helt ärligt vansinnig av sånt här trams. Det är beteende som det här som gör att vi aldrig blir av med den här pandemiskiten. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att begripa. Träffa inte fler människor än absolut nödvändigt. Hur svårt kan det vara?

Ja, det är skittråkigt, men om alla gjort så hade vi förmodligen varit av med det värsta nu. Men nej, då bara måste en del ha kalas, och så sprids det vidare.

Helt ärligt, hur kul tror du att vi som följer restriktionerna tycker att det är att anstränga oss månad efter månad efter månad, försaka roligheter mm och så bara skiter såna som ni i det och gör alla våra ansträngningar nästan meningslösa. Jag blir så trött.

Vad jag verkligen tycker passar sig inte i skrift. Men jag tror att du förstår.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-24 07:33:32 följande:

Det är ok så länge man umgås med dem på regelbunden basis och kan överhålla andra riktlinjer.

Handhygien ska man ha eftersom viruset också kan smittas via kontaktytor. Handhyien och avstånd är det viktigaste om man ska möta andra.

Om nu 73-årngen är rädd för smitta så stannar denne hemma.

Tio privatpersoner är för många att umgås med regelbundet (om man inte bor ihop).
  • Anonym (Elof)

Min kompis liv hängde på en skör tråd under ett par veckor förra våren pga Covid. :.-( Sövd och i respirator. Var bara skinn o ben efteråt. Han mår fortfarande inte bra. Ta för guds skull inga chanser. Vi måste hjälpas åt för att bli av med det här.

• Anonym (Elof)
    neverpreggo skrev 2021-03-24 12:14:11 följande:

Jaha? Vad har det med saken att göra? Jag testade mig för en månad sedan och det var negativt men blir jag dålig idag så kan det ändå vara Corona. Även två dagar efter mitt första test...

• Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-24 13:41:25 följande:

Ja, det får du gärna tycka.

Folkhälomyndigheten råkar hålla med mig:

Råd 1:

Träffa bara en liten grupp personer

Försök att bara träffa några få personer.

Välj ut en liten grupp med personer.

Träffa helst bara personerna i den gruppen den närmaste tiden.

Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp.

Det kan vara fyra nära vänner.

Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.

Råden gäller också dig som redan haft covid?19 och blivit frisk igen.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/lattlast/sprid-inte-covid-19-under-jul-nyar-och-andra-hogtider/
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-24 13:53:15 följande:

10 personer kan mycket väl gå under "en liten grupp". Så länge de umgås på regelbundet basis.

Självklart gäller alla råden även de som haft corona. Nu umgås jag personligen med en väldigt begränsad grupp, dock men folk jag umgås med regelbundet och har gjort så i flera år.

Folkhälsomyndiheterna håller dock med mig med....

FHM skriver: Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.

Alltså: OM de bor ihop.

Hur ofta man ses är inte det viktiga. I så fall skulle ju ingen behöva jobba hemifrån - man ses ju extremt regelbundet på jobbet.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-24 14:08:31 följande:

Också kan du läsa det här "

Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp." Alltså kan även en grupp på 10 personer räknas som en liten grupp.

Jobb kontakter räknas inte in i kontakterna.

Det känns som att det som skiljer oss två är att du försöker hitta kryphål i rekommendationerna för att få leva så normalt som möjligt. Jag å andra sidan ser dem som viktig information om ett _minimum_ av åtgärder vi alla behöver vidta, men att det bästa så klart är om vi alla gör mer än det som är det minsta man kan förvänta sig.

Vi är inte busungar som ska försöka smita från kvarsittning. Vi är ansvarsfulla vuxna som bör göra allt vi kan, för allas bästa.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-24 22:30:11 följande:

Jag har inte ändrat mitt liv så mycket men det beror på att jag alltid haft en liten del sociala kontakter och alltid varit noggrann med att hålla avstånd till andra (av respekt) och är uppvuxen med att man har en god handygien. Så mitt vanliga skiljer sig inte från ett liv med rekomendatkonerna. Så du har väldigt fel om mig och mitt liv.

Jag har inte skrivit ngt om ditt liv öht. Jag har skrivit om din inställning till FHMs rekommendationer.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-25 08:17:16 följande:

Eftersom du anklagade mig för att försöka hitta kryphål I rekomendationerna förklarade jag för dig att jag alltid i princip har levt efter de rekommendationerna som nu finns i samband med Covid-19. Dvs, mitt liv är redan normalt.

Jo, men det är ju inte ditt liv vi diskuterar utan råden du gett till TS.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-25 22:26:15 följande:

Ja, helst inte delta i kalas eller andra samlingar.

Så var står det uttryckligen att man INTE FÅR ha kalas?

Socialminister Lena Hallengren 16/11 2020:

? I en kris som den här måste var och en göra sitt, inte bara för att lagen säger det, utan för att samvetet säger det. Följ Folkhälsomyndighetens råd, leta inte kryphål, obstruera inte.
  • Anonym (Elof)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-26 07:50:26 följande:

Det här kommer hålla på minst några år till frågan är bara när man ger upp inte om. En som är 73 år kommer vara isolerad resten av livet om hon/han ska följa rekommendationerna. För ts tog det kanske ett år att ge upp, för dig kanske det tar 5 eller 6 år men tillsist blir du också trött på att inte kunna leva ett vanligt liv. Smittan kommer inte försvinna, skulle vi införa total lock down minskar den för att snabbt öka så fort lock downen är slut. Det kommer nya virusvarianter hela tiden så vaccineringen kommer inte fungera optimalt. 

Eller så hade folk följt rekommendationerna från början och vi hade sluppit så stor spridning...
  • Anonym (Elof)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-26 08:48:38 följande:

Eftersom länder som USA som har haft lock down inte har någon spridning alls

Haha! Ja, det har du iofs rätt i. Men har folk där följt det då?
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-27 12:40:59 följande:

Det är fortfarande en rekommendation, en lite starke rekommendation än som du får av din kompis.

Socialminister Lena Hallengren 16/11 2020:

I en kris som den här måste var och en göra sitt, inte bara för att lagen säger det, utan för att samvetet säger det. Följ Folkhälsomyndighetens råd, leta inte kryphål, obstruera inte.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-27 21:56:35 följande:

Både ja och nej. Man kan aldrig bli straffad om man inte följer den rekomendationen, då det faktiskt bara är en rekommendation

Men de ska ändå följas.
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-28 16:36:22 följande:

Folkälsonyndigheterna säger en lite grupp, ospecificerat antal. Dvs en grupp på 10 är helt enligt rekomendationerna.

Nej, de säger att tex 4 personer eller tio personer SOM MAN BOR TILLSAMMANS MED kan räknas som en liten grupp.

Jag har redan citerat den texten i ett svar till dig tidigare i tråden. Det är från deras råd på lättläst svenska. Det borde inte vara så svårt att förstå...

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/lattlast/sprid-inte-covid-19-under-jul-nyar-och-andra-hogtider/
  • Anonym (Elof)
    EpicF skrev 2021-03-28 17:03:02 följande:

Som gällde från 24 november 2020 och fyra veckor framåt... och som tydligen inte har förlängts. Iallafall inte enligt folkhälsomyndiheterna.

Tycker du att situationen är jättemycket bättre nu, eller vad menar du är orsaken till att vara mindre försiktig?
  • Anonym (Elof)

leta inte kryphål, obstruera inte, sade socialminister Lena Hallengren.

EpicF, inser du inte själv att det du håller på med är just detta?

Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?