• Mamma46

Olika inkomster

Jag har två barn och en bor hos pappan. Vi har varit i konflikt sen vi slildes för 10 år sedan. Nu är barnen 13. Pappan är mångmiljonär och företagare, jag är skuldsatt (efter tiden med honom då han inte hade något alls) och arbetslös och kämpar med kronor och ören.

Nu får det andra barnet barnbidraget och såklart vill barnet hos mig också det. Det får jag försöka lösa såklart även om det blir ännu tuffare. Nu vill pappan resa med barnen, vilket han brukar en gång om året och han vill att jag betalar pass till barnet. Det är ständigt extrakostnader för att försöka hänga med och göra det rättvist för barnet hos mig.

Hade ni betalt passet till honom? Jag har gjort det förr. Skulle ni låta båda barnen bo hos pappan så det blir mer jämlikt för dom? Det är det pappan försöker få att hända. Om jag inte kan betala passet så är det mitt fel att han inte kan följa med...

Orkar snart inte mer.

• Svar på tråden Olika inkomster
  • Anonym (För er)

För er som inte läst ts andra tråd så är barnen tvillingar där pappan vänt den ena sonen emot henne och han försöker nu vända den andra också:)

Sen sa någon att ts ska behålla barnbidraget för det är hennes, nej barnbidraget är barnets å ska gå till kläder,mat och sånna saker och ska barnet själv ha barn bidraget så måste ju han vara mogen nog att förstå att de ska gå till just dom sakerna och inte annat

• Anonym (Vansinne)
    Anonym (För er) skrev 2021-03-24 09:23:51 följande:

För er som inte läst ts andra tråd så är barnen tvillingar där pappan vänt den ena sonen emot henne och han försöker nu vända den andra också:)

Nu har jag inte läst denna "andra tråd".

Men är det helt säkert att fadern verkligen "vänt det andra barnet" mot mamman? Kan det inte även vara så att TS upplever det som så, eftersom barnet väljer att bo hos fadern pga den högre levnadsstandarden han erbjuder?

Det finns 4 versioner av denna historia, här har vi fått ta del av TS version som är 1 av dessa 4....
  • Anonym (För er)
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-03-24 09:43:34 följande:

Men är det helt säkert att fadern verkligen "vänt det andra barnet" mot mamman? Kan det inte även vara så att TS upplever det som så, eftersom barnet väljer att bo hos fadern pga den högre levnadsstandarden han erbjuder?

Det finns 4 versioner av denna historia, här har vi fått ta del av TS version som är 1 av dessa 4....

Jag kan inte svara på din fråga tyvärr jag bara berättade om den andra tråden :)
  • Anonym (J)

Kan TS inte få underhåll för "sitt" barn med eftersom pappan tjänar så mycket mer?

TS, en resa är ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd så betala inte. Prata med ditt barn, säg som det är. Du har inte råd. Involvera gärna barnet i ekonomin. Snacka inte skit om pappan, är barnet normalbegåvat bör hen fatta själv att pappan gör så för att jävlas.

Barnen är ganska stora. Det kanske låter kallt, men om de tycker att du är en dålig mamma vid en så pass hög ålder så kan de fara och flyga lite grann... Jag förstår att det materiella är viktigt i den åldern, men man gör inte så mot sin mor.

• Anonym (fy fan)

Delar på syskon, tvillingar till och med, och om det inte vore nog så utkämpa ni era konflikter på deras rygg. 

Fy fan!

• momjanet

Det är han som ska betala bägge passen.

Det här är praxis hos familjerätten därför att en förälder med bra ekonomi inte ska kunna sätta barnen på dyra aktiviteter och tvinga den andre föräldern med sämre ekonomi att betala avgifter den inte har råd med.

Beställ omedelbart tid hos familjerätten på komunen och se till att skriva avtal om vem som ska betala och vad.

• Limeblad
    Anonym (För er) skrev 2021-03-24 09:23:51 följande:

Sen sa någon att ts ska behålla barnbidraget för det är hennes, nej barnbidraget är barnets å ska gå till kläder,mat och sånna saker och ska barnet själv ha barn bidraget så måste ju han vara mogen nog att förstå att de ska gå till just dom sakerna och inte annat

Det stämmer inte. Barnbidraget går till vårdnadshavaren.
  • Anonym (L)
    Limeblad skrev 2021-03-24 20:31:11 följande:

Det stämmer inte. Barnbidraget går till vårdnadshavaren.

Det är väl ingen som påstått något annat? Pengarna ska dock gå till det barnet behöver.
  • Limeblad
    Anonym (L) skrev 2021-03-24 20:37:58 följande:

Det är väl ingen som påstått något annat? Pengarna ska dock gå till det barnet behöver.

Uppfattade För er att mamman inte hade rätt att behålla bidraget om barnet var moget nog. Så är det inte. Försäkringskassan kommer inte heller återkalla bidraget om mamman skulle spela bort det även om tanken inte är att barnbidraget ska gå till såna saker. Hur man nu avgör vilka delar av ens inkomst som går till det ena eller det andra.
  • Mamma46
    momjanet skrev 2021-03-24 16:08:36 följande:

Det är han som ska betala bägge passen.

Det här är praxis hos familjerätten därför att en förälder med bra ekonomi inte ska kunna sätta barnen på dyra aktiviteter och tvinga den andre föräldern med sämre ekonomi att betala avgifter den inte har råd med.

Beställ omedelbart tid hos familjerätten på komunen och se till att skriva avtal om vem som ska betala och vad.

Det skulle han aldrig gå med på. Det enda jag kunnat göra är att vägra. Men då förlorar jag ändå för att då är det mitt fel att barnet inte kan åka med. Nu blev det att jag betalade.
  • Mamma46
    Anonym (J) skrev 2021-03-24 10:18:19 följande:

Kan TS inte få underhåll för "sitt" barn med eftersom pappan tjänar så mycket mer?

TS, en resa är ingen mänsklig rättighet. Har du inte råd så betala inte. Prata med ditt barn, säg som det är. Du har inte råd. Involvera gärna barnet i ekonomin. Snacka inte skit om pappan, är barnet normalbegåvat bör hen fatta själv att pappan gör så för att jävlas.

Barnen är ganska stora. Det kanske låter kallt, men om de tycker att du är en dålig mamma vid en så pass hög ålder så kan de fara och flyga lite grann... Jag förstår att det materiella är viktigt i den åldern, men man gör inte så mot sin mor.

Jag tycker så också. Ville bara få bekräftelse och andra synpunkter på det. Så svårt att få med hela historian för det är så mycket som gjort att det lett fram till dessa konflikter. 
    Att jag skulle få underhåll eller något extra av pappan är så fullständigt ute ur bilden. Det blir alltid tvärtom. Jag har gått emot honom och då får man betala...
    Jag känner så ibland men påminns då att dessa underbara ungar är fullständigt manipulerade... Det är även så att de är tillkomna genom äggdonation så även det präntar han in i deras hjärnor, att jag inte är deras riktiga mamma. Mormor är "plastmormor" och kusinerna "låtsaskusiner"...
    Jag bara hoppas att de tänker självständigt när de blir äldre.
  • Anonym (J)

Så du gav efter? Varför? Han ska inte ha makt över dig. 

Gå till tingsrätten och strid, för dina barns skull.

• Mamma46
    Anonym (J) skrev 2022-04-15 14:56:48 följande:

Så du gav efter? Varför? Han ska inte ha makt över dig. 

Gå till tingsrätten och strid, för dina barns skull.

Ja Gråter Han har haft makt sen vi skildes. Han är väldigt dominant och manipulativ. Han har hotat med att vända barnen mot mig i många år, och nu har han gjort det. Helt och hållet. Min svaghet har varit att jag inte är deras biologiska mamma, de kom till genom äggdonation. Han har utnyttjat det.
    De är 14 nu och helt på pappans sida. Jag vet inte om TR kan göra något åt det. Och jag tror de hatat mig ännu mer om jag gjorde det.
  • Mamma46
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-03-24 09:43:34 följande:

Tyvärr inte bara en upplevelse.
  • lostandfound
    Anonym (Vansinne) skrev 2021-03-24 06:32:27 följande:
    Även du har väl ett ekonomiskt ansvar för era gemensamma barn?
    Fadern har ju betalat passet åt det barn som bor hos honom, detta pass kan ju även du nyttja om du reser med barnen. Varför skulle inte du bekosta passet åt det andra barnet som bor hos dig?

Jag kan dock tycka att det är ett lite ovanligt och märkligt upplägg att ha ett barn boende hos vardera förälder? Hur kommer det sig att ni valt att göra så istället för att båda barnen bor växelvist?

Tyvärr driver du nog en kamp i uppförsbacke. Vi lever i en materiell värld, det är inte osannolikt att båda barnen vill bo hos fadern eftersom han med sin betydligt bättre ekonomi kan erbjuda dem ett liv som inte du kan. Större o bättre prylar, resor och upplevelser....
    Varför ska hon behöva betala för pass när det är pappan som vill ta med dem på en resa? 
  • Anonym (J)
    Mamma46 skrev 2022-04-15 15:36:43 följande:
    Ja  // Gråter Han har haft makt sen vi skildes. Han är väldigt dominant och manipulativ. Han har hotat med att vända barnen mot mig i många år, och nu har han gjort det. Helt och hållet. Min svaghet har varit att jag inte är deras biologiska mamma, de kom till genom äggdonation. Han har utnyttjat det.
    De är 14 nu och helt på pappans sida. Jag vet inte om TR kan göra något åt det. Och jag tror de hatat mig ännu mer om jag gjorde det.
    Vilka skitungar! Men jag förstår att de blivit hjärntvättade. 
    Ta med barnen till en familjeterapeut. 
  • Liljornas

Jag förstår att du betalar för passet så ditt barn får följande på resan.

Jag tycker att du ska lämna in en stämningsansökan angående vårdnaden till tingsrätten. Min exman höll på som din och var den som lämnade in ansökan för han var övertygad om att alla skulle ta hans parti. Men han blev bokstavligt talat utskälld av domaren för sitt beteende.

Det han gör är inte för barnens bästa och det kommer tingsrätten se och hjälpa er att hitta lösningar som ni får skriva under på och följa upp hos tingsrätten. 

Svar på tråden Olika inkomster