Inlägg från: plaisir |Visa alla inlägg
  • plaisir

Föräldralön

Hej!

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 4mån nu och jag började nytt jobb i slutet januari. I mitt kollektivavtal står det att jag har rätt till föräldralön efter ha varit anställd i ett år. Det verkar som om man kan få 10% av sin lön som ändå kan bli ganska mycket?

Men nu blir jag så orolig eftersom jag inte kommer att ha varit anställd i ett år om jag redan är gravid? Har någon varit med om detta, är det oftast helt Nej även om det bara handlar om typ en månad / några veckor? Svårt att veta om barnet kommer för tidigt eller sent tänker jag? Och om man får barnet innan ett år gått, kan man då ändå uppfylla kravet i efterhand och kvalificera på det sättet? Om barnet skulle komma i december och man får nej första månaden och sen kan få det från januari??

Tusen tack ????????

• Svar på tråden Föräldralön
  • plaisir

Jag kommer ha jobbat ca 11mån antar jag så inte bara ?några månader?. Men om gränsen går vid 12mån så antar jag att det inte kommer gå

• plaisir

Det är ett mycket stort företag så kan tänka mig att de följer sina regler tyvärr.. jaha bara att hoppas att jag ännu inte är gravid men blir det om en månad istället? Så sjukt dålig tajming isåfall!

• plaisir

Tack alla

Jag ska testa mig i övermorgon men har typ alla symptom (ont i ryggen, bubblande mage, jätte ömma bröstvårtor och svagt illamående) så rätt säker på att jag är gravid. Mitt kollektivavtal är med unionen och jag var arbetslös innan jag började i 6mån. Om jag räknat rätt så kommer jag missa föräldralönmilstolpen med ca 7 veckor! Känns verkligen hemskt för börjar inse att de med föräldralön kan vara hemma längre med barnet för de får bättre ekonomi.

Någon idé hur man kan ta upp det med jobbet när det börjar närma sig för att få det trots att det är 7v för tidigt? Tack

• plaisir

Nej det är inte AFA det är företaget själva som betalar ut.

Jag ringde unionen idag och frågade om kollektivavtalet och de sa att det stämmer att man måste varit anställd ett år. Jag tycker detta är så extremt diskriminerande!

Hur kan man planera och veta exakt när bebis kommer det är ju omöjligt?

Om det nu handlar om en månad tänker jag göra allt för att de ska betala ut det, det är ändå 10% av lönen i många månader.

Så tråkigt att ha fått en sån ångest och negativ känsla över allt detta, har knappt sovit på flera nätter nu! ????

Svar på tråden Föräldralön