Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Föräldralön

Jag gissar att avtalet är helt definitivt.

Är det företaget själva som betalar upp? Inte försäkring via AFA?

Normalt räknas inte tiden efter att barnet fötts utan du ska ha jobbat ett år innan barnet kommer

• Anonym (G)
    plaisir skrev 2021-03-28 20:37:48 följande:

Tack alla

Jag ska testa mig i övermorgon men har typ alla symptom (ont i ryggen, bubblande mage, jätte ömma bröstvårtor och svagt illamående) så rätt säker på att jag är gravid. Mitt kollektivavtal är med unionen och jag var arbetslös innan jag började i 6mån. Om jag räknat rätt så kommer jag missa föräldralönmilstolpen med ca 7 veckor! Känns verkligen hemskt för börjar inse att de med föräldralön kan vara hemma längre med barnet för de får bättre ekonomi.

Någon idé hur man kan ta upp det med jobbet när det börjar närma sig för att få det trots att det är 7v för tidigt? Tack

Du är säker på att det är arbetsgivaren själv som betalar ut och inte arbetsgivaren som har avtal med afa som betalar ut?

För om det är afa kan andra anställningar från flera år tidigare räknas in och du haft detta hos tidigare arbetsgivare
  • Anonym (G)
    plaisir skrev 2021-03-28 20:58:34 följande:

Intressant, hur vet jag att det är AFA?

Det bör ju kunna gå att utröna av kollektivavtalet. Ring ditt lokala fack och fråga annars.

Alternativt så bör du kunna kolla det hos afa.

Om det är afa och du INTE varit anställd på annars ställe som haft detta innan så kan jag dock säga att de inte kommer godkänna att du inte arbetat ett helt år
  • Anonym (G)
    plaisir skrev 2021-03-29 17:10:53 följande:

Nej det är inte AFA det är företaget själva som betalar ut.

Jag ringde unionen idag och frågade om kollektivavtalet och de sa att det stämmer att man måste varit anställd ett år. Jag tycker detta är så extremt diskriminerande!

Hur kan man planera och veta exakt när bebis kommer det är ju omöjligt?

Om det nu handlar om en månad tänker jag göra allt för att de ska betala ut det, det är ändå 10% av lönen i många månader.

Så tråkigt att ha fått en sån ångest och negativ känsla över allt detta, har knappt sovit på flera nätter nu! ????

Det är som sagt absolut inte diskriminering. Du kanske har otur nu. Alltså du visste ju inte ens om denna förmån förens du tackat ja till jobbet.

Surt absolut men någonstans vill de dra en gräns och då har de satt ett år. Fullt rimligt.

Det du kan kolla är om det är fram till barnets födelse eller fram till den dag du är föräldraledig det skall ha gått ett år. Troligtvis är det till barnets födelse men om inte så kan du kanske lösa det genom att lägga semester barnets första veckor i livet så att du kommer upp i ett år.

Och angående om barnet föds för tidigt. Troligtvis går man då på bf datum så en prematurfödsel är troligtvis inte förenat med att man inte kommer upp i det år man skall ha arbetat
Svar på tråden Föräldralön