Inlägg från: Phalaenopsis |Visa alla inlägg
  • Phalaenopsis

Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

Sale!

Till att börja med är det gamla hederliga uttrycket REA både svenskt och kort.
    Och vill man ha en mittsäsongsrea så tror jag folk fortfarande förstår svenska utan att behöva ta det via engelskans Mid Season Sale. Ibland undrar jag om klädbutikerna har några barndomstrauman eftersom de verkar ha ett horn i sidan till sitt eget modersmål.

Naturligtvis hamnar knepigheter som Walking och Running skor där också. Promenadskor och löparskor, någon?

• Phalaenopsis
    city cat skrev 2021-03-25 19:24:32 följande:

Men urk!

Vad är det för fel på ordet "hemmafru"? 

Det beskriver ju ändå samma företeelse. 

Ja, och vill man ha mer status så borde ?husmor? duga. Det var det ordet som hemmafru ersatte för att sänka statusen på husmodern/hemmafrun när kvinnorna skulle ut på arbetsmarknaden.
  • Phalaenopsis
    Lönnsirap skrev 2021-03-25 09:07:52 följande:

Stör mig också på nya begrepp som inte förklaras överhuvudtaget, utan där man "förväntas" fatta att exempelvis r/t är en förkortning för "relaterat till".

Hen störde jag mig på i några veckor eftersom det verkligen är en svår del av språket att förnya. Men i efterhand tycker jag att det är ett genialiskt ord. Det fyllde verkligen ett tomrum.

Precis som sambo gjorde.

Så sammanfattningsvis stör jag mig på att det saknas ord för vissa saker och att en del människor envisas med att använda ett internt språk även i kommunikation med folk som inte har koll på specifika uttryck.

Jag har inget emot ?relaterat till?, så länge man använder förkortningen enligt etablerat mönster, dvs ?r.t.?. Snedstrecket har inget där att göra.

Tycker också att hen, rätt använt, är mycket funktionellt. Men efter allt propagerande för att det ska hjälpa till att sudda ut könsgränser (alldeles för stora förväntningar på ett ord) så har många tyvärr förknippat det med extremvänsterfeminism och tycker illa om det av principskäl.

Det där med att använda fackspråk med utomstående tror jag snarare är tvärtom. Det krävs koncentration för att tänka på vilka bekväma uttryck som gemene man inte känner till. Slappnar man av för mycket slinker både det ena och det andra förbi.
Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med