Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
Okej. Kanske det tvärtom är lite raljant och nedsättande mot de som tycker att det är transfobiskt att inte vilja ligga med någon enbart för att denna är transsexuell då?
Okej. Kanske det tvärtom är lite raljant och nedsättande mot de som tycker att det är transfobiskt att inte vilja ligga med någon enbart för att denna är transsexuell då?
Bea istället för bearnaise.
Jag, trångsynt? HAHAHAHA. Jag är inte trångsynt. Det är ett biologiskt faktum, så är det man eller kvinna.
Som jag skrev i inlägg 97:
Även olika vid medicinska tillstånd är man antingen man eller kvinna.
Om man har ''fel'' kromosomer t.e.x, eller könsorgan som inte går att faställa om det är manligt eller kvinnligt könsorgan, är man antingen man eller kvinna. Det finns studier eller uppgifter om pojkar som föddes, men med könsorgan som inte kunde faställas vara manligt könsorgan, uppfostrades till flickor, men sedan när de växte upp kände att de var pojkar. Transsexuella som har fått behandling är det kön de har opererat sig till.
Ursäkta att jag lägger mig i här men du menar hermafroditer? Svårt att hitta ngt på Google om den gruppen som jag antar är väldigt liten? Jag tänker att NÄR/OM en person föds med både testiklar och livmoder så väntar man tills personen är könsmogen innan man gör ngt ÖHT! Så tror jag man gör idag......utan att jag har en aning.
Jag är ingen läkare, men jag precis som mari123 skriver så borde denna grupp vara liten. Och om man nu har både manliga och kvinnliga könskarakeristika, så borde man utgå från kromosomerna, och/eller hormonerna.
Även om det nu finns personer som har både testiklar och livmorder, så motiverar det inte ett så stort genomslags kraft som ordet ''hen'', haft i språket, då denna grupp är såpass liten.
Ordet "finaste" stör jag mig på, eller snarare hur det används på Facebook. "Middag/fika/myskväll/whatever med finaste". Oftast syftar personen på en god vän.
När jag nu är inne på vad folk skriver på Facebook, så kan jag nämna ett till ord jag stör mig på där: "avklarad". "Första dagen på nya jobbet avklarad". "Flytten avklarad". "Första dagen på förskolan avklarad". Fast detta handlar nog mest om att jag stör mig på folks behov av att skryta om vad de gör. Och att de då alltid måste använda ordet "avklarad" av någon anledning.
Enig!
På tal om sociala medier men även familjeliv så stör jag mig något oerhört på ordet styrkekram.
Fast tror du inte det var ett jäkla skvallrande och skrytande då med, fast man gjorde det ansikte mot ansikte? Vi har bara flyttat det till internet.
Ja det är förstås sant. Haha, har svårt för det där också. Men det beror nog på att jag alltid haft sociala medier för min konst, främst. Och då är det ju en annan sak eftersom likes då kan betyda att en potentiell köpare ser mina grejer.
Det jag stör mig allra mest på är nog när folk skriver ?en? istället för ?man?, för att de tycker att det är sexistiskt att skriva ?man?. Så otroligt fjantigt. Jag har däremot aldrig hört någon SÄGA ?en? istället för ?man?. Det verkar bara vara något folk skriver.
Jag stör mig på folk som tror att affären är en lekplats ????
Att man säger gå och handla är väl för att det låter så när man säger det i talspråk. Gå-å-handla. Det är ju egentligen ett slarvigt uttal av gå att handla. Det tror jag ingen säger nu för tiden. Men i skriftspråk ska det såklart vara gå (för) ATT handla.
Det jag stör mig på är språkpoliser som inte förstår skillnaden mellan tal- och skriftspråk, och därför ska påpeka att folk uttalar saker fel, såsom klassikern egentligen.
Ejeklien är kanske inte dialekt i ordets rätta bemärkelse, men det är definitivt talspråk. Det är en förenkling av uttalet, och sådana är svenskan full av. Jag kan garantera att även ert talspråk är fullt av sådana förenklingar. Hur många uttalar "fyrtio" precis som det stavas? Många säger nog typ "förti" eller möjligen "förtijo" (eftersom I före en vokal blir lite av ett J). Varför är det mer okej att säga "förti" än "ejenklien"?
Som sagt, det här med att uttala ord som det stavas är relativt nytt (bland annat för att standardiseringen av skriftspråket är relativt nytt).
Nej, "ejenklien" är ingen missuppfattning, det är en förenkling av uttalet, som har lett till att vissa (de som inte läser speciellt mycket, vilket jag anser inte är nödvändigtvis samma sak som att vara obildad) inte riktigt vet hur ordet ska stavas.
Så här står det i en artikel jag hittade (kan inte länka av någon konstig anledning):
Uttalet ?ejenklien? kan förklaras med att vi i detta fall, och i många andra, för över den första stavelsen sista ljud till nästa stavelse: att vi i uttalet delar upp ordet i delarna ?egen + tligen?. Att uttalet kommit att bli ?ejenklien? skulle då bero på att en stavelse i svenskan inte kan inledas av tl-, däremot med kl-. Detta i sin gör att vi får ett eng-ljud före k:et; ejengklien.