Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
Hör jag en enda jävel till använda ordet "magiskt" så finns risk att jag exploderar. Nej, allt är inte jävla magiskt!! Köp en ordbok för in i...!!
Hör jag en enda jävel till använda ordet "magiskt" så finns risk att jag exploderar. Nej, allt är inte jävla magiskt!! Köp en ordbok för in i...!!
Narrativ
Problematiskt
Snubbe
Transfobi
Dock
Klandervärd
Shamea
Och en sak till, LÄR er använda "pga" på rätt sätt!! Det är en förkortning för "på grund av" och ska behandlas som sådant i löpande text!! Exempel:
Korrekt: Jag kom för sent till jobbet pga att bussen var sen/att jag glömt ställa väckarklockan
Idiot: Jag kom försent till jobbet pga bussen var sen/glömt ställa väckarklockan
Och märk väl den förb.... hopskrivningen dessutom i "försent" som man ser överallt!
"Vem är du att säga...?"
"Kasta under bussen"
"Barnet", när det används många gånger i samma stycke, istället för att skriva hon eller han. Ses ofta i föräldragrupper på Facebook och ser ganska klumpigt formulerat ut.
Är så jättetrött på alla dessa "Eller hur"!
Det betyder tydligen ungefär "Jag håller med" nuförtiden och ska användas hela tiden!
Förr var det ett tillägg till ett påstående för att säkerställa att man har rätt information, tex. "Jag har en bokad tid imorgon, eller hur?"
En till sak som stör mig väldigt mycket är att folk inte kan skilja på singular/plural gällande ordet "egna". Egen/eget står för singular, egna för plural, men det är jätteofta man ser folk skriva "min egna....". NEJ!! Har du en heter det min egen eller mitt eget!!
Det är väl inte ens nödvändigt att nämna alla förb.... hopskrivningar. Försent. Tillslut. Såklart. NEJ!! Jag skiter i att det numera anses ok med vissa av dessa former, det är separata ord och ska skrivas som sådana!