gullgrodan skrev 2021-03-22 14:09:07 följande:
Hej på er!
Till att börja med var jag osäker på vilken kategori jag skulle välja för denna tråden. Förälder? Gravid? Planerar att skaffa barn? Vill väldigt gärna vilja höra hur era tankar går/gått oavsett om ni har barn/inte har. Oavsett om det var planerat, om ni bar graviditeten själva eller om ni kanske bestämde er för att försöka skaffa barn men det inte gått vägen. Så, vad fick er att bestämma er för att NU är det dags? Att säga "vi behåller/vi försöker bli gravida/adoptera"? Att kanske denna gången inte "hållas tillbaka" av allt ni ville hinna göra före barn.
Berätta gärna också hur pass överrens ni var!
Tack för era kloka ord och resonemang :)
Ibland blir livet inte alls som man tänkt sig..
Barn 1 blev till trots p-piller och min sambo ville inte ha barn. Jag ville behålla och vi separerade. Jag var bara 20 år gammal då och hade inte ens tänkt tanken på barn men när jag väl var gravid bestämde jag mig för att behålla det.
Barn 2 blev till i ett ohyggligt dålig samlag med en flirt och vi körde avbrutet men det lyckades ta sig ändå. Han var upptagen men jag singel. Jag fick panik när jag fick positivt på testet. Jag hade mitt barn sedan tidigare som bara var 1 år då och skulle alltså bli ensam igen? Han ville att jag skulle behålla det och ville nånstans göra rätt för sig. Han lämnade aldrig sin partner men han har varit en fantastisk pappa ändå.
Graviditet 3 några år senare med min särbo. Gravid trots spiral och jag ville verkligen inte ha det här barnet pga yttre omständigheter. Jag älskade det lilla livet men det gick bara inte att behålla det. Han stöttade mig i mitt val, han ville egentligen ha det mer än mig men förstod vår krångliga sits. Dock höll inte vårt förhållande för en abort. Vi gled isär under vår sorg och kunde inte nå varandra och vi gjorde slut i tårar
Många år senare gifter jag mig och vi planerar på riktigt för ett barn. Jag är 30 och han 44 så vi är inga duvungar längre. Men det tar sig inte. En utredning visar att jag har pco och jag får äta hormoner. Tre år och tre missfall senare blir jag äntligen gravid och vi är överlyckliga. Barn nr 3 föds.