• Anonym (Sjukling)

Akassa

Jag har akassa och lägger in kassakort varje måndag. Man får ju akassa för 5 dagar i veckan. Kommer anmäla mig sjuk idag till FK, innebär det att jag får en full utbetalning nästa torsdag?

• Svar på tråden Akassa
  • Anonym (22)

Det blir ju bara en massa strul med att sjukanmäla sig.... varför ska du skriva det om du ändå inte jobbar?

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (22) skrev 2021-03-20 16:54:48 följande:

Det blir ju bara en massa strul med att sjukanmäla sig.... varför ska du skriva det om du ändå inte jobbar?

Vadå strul?
  • Anonym (22)
    Anonym (Sjukling) skrev 2021-03-20 16:56:11 följande:
    Vadå strul?
    Karens för sjukdom och utbetalt av två olika instanser...
  • Anonym (Sjukling)
    Anonym (22) skrev 2021-03-20 17:23:35 följande:

Karens för sjukdom och utbetalt av två olika instanser...

Ja men är man sjuk så är man. Kan inte ta ett jobb just nu och står då inte till arbetsmarknadens förfogande då ska jag inte ha akassa. Jag är hellre ärlig. Borttagen karens borde väl även gälla arbetslösa?
  • Anonym (22)
    Anonym (Sjukling) skrev 2021-03-20 17:28:21 följande:
    Ja men är man sjuk så är man. Kan inte ta ett jobb just nu och står då inte till arbetsmarknadens förfogande då ska jag inte ha akassa. Jag är hellre ärlig. Borttagen karens borde väl även gälla arbetslösa?
    Du gör som du vill. Karens får du som a-lös.
  • Anonym (UlP)

Jag sjukanmälde mig aldrig som arbetslös. Risken att någon skulle erbjuda ett jobb samma dag är försvinnande liten - alltså förlorar du ingen arbetsinkomst. Du finns ju fortfarande på arbetsmarknaden och söker jobb, även om du är krasslig just idag.

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (UlP) skrev 2021-03-21 08:47:27 följande:

Jag sjukanmälde mig aldrig som arbetslös. Risken att någon skulle erbjuda ett jobb samma dag är försvinnande liten - alltså förlorar du ingen arbetsinkomst. Du finns ju fortfarande på arbetsmarknaden och söker jobb, även om du är krasslig just idag.

Men grundfrågan kvarstår, får jag full utbetalning?
  • Anonym (Sjukling)
    Anonym (22) skrev 2021-03-21 08:34:37 följande:

Du gör som du vill. Karens får du som a-lös.

Ja jag gör som jag vill. Men frågan kvarstår, får jag full utbetalning?
  • Anonym (Kassa-Karin)

Hej.

Om du skickar in tidrapporter en gång i veckan regelbundet och denna måndag (imorgon) skickar in tidrapporten för vecka 11 och skriver ?arbetslös? måndag-fredag och ?sjuk? lördag o söndag så får du full ersättning från a-kassan på torsdag.

• Anonym (Sjukling)
    Anonym (Kassa-Karin) skrev 2021-03-21 15:27:07 följande:

Hej.

Om du skickar in tidrapporter en gång i veckan regelbundet och denna måndag (imorgon) skickar in tidrapporten för vecka 11 och skriver ?arbetslös? måndag-fredag och ?sjuk? lördag o söndag så får du full ersättning från a-kassan på torsdag.

Tack!
Svar på tråden Akassa