• Anonym (Anna)

IVF VÄSTMANLAND

2 år vid oförklarad infertilitet, snabbare om de hittar något fel. Vet inte hur lång tid det tar, en bekant har fått vänta ett år medan en annan fått komma snabbare. Vi gjorde utredning där och får ställa oss i kö efter sommaren.

• Anonym (Anna)

Ja, precis! Nu är de uppe i 3 års försök och fick nyss komma på sprutkurs. Dock hade de ett missfall under tiden, kanske började de räkna om tiden för deras försök då. Min andra bekant har PCOS, så de fick testa ägglossningsstimulering några månader och sen starta med IVF ganska snabbt. Hon hamnade dock mitt i nedstängningen pga Covid, annars tyckte hon inte det var så lång väntan.

Har också ägglossning sent i cykeln, en lutealfas på cirka 10 dagar. Och ganska kort cykel, runt 24-25 dagar. Annars ser allt fint ut säger de. AMH på 1,8.

• Anonym (Anna)

Vi har försökt sedan augusti 2019. Augusti 2020 ringde vi till Fertilitetsmottagningen och cirka en månad senare fick vi första barnmorskebesöket. Sedan dröjde det ända till december för läkarbesök. I januari var vi klara med allt och på sista besöket sa läkaren att vi kunde kontaka dem i juni innan de stänger för sommaren så de kan planera in ett första besök för ivf i augusti. Ägglossningsstimulering vill de inte göra eftersom jag har ägglossning varje månad.

• Anonym (Anna)

Har också funderat på att gå privat i väntan. Har inte varit nöjd med bemötandet hos all personal heller. Man är ju i en ganska utsatt situation och tycker det känns viktigt att allting känns bra då. Processen är ju jobbig som den är.. men det är mycket pengar, allra helst om man vill göra ett syskonförsök senare också. Isåfall gör vi nog det med Carl von linnekliniken, de har ett samarbete med en klinik i Västerås så då behöver man inte åka så långt för alla besök.

• Anonym (Anna)

Det känns lite bättre när man har en plan som man kan fokusera på. Känner igen känslan så väl, vissa dagar är ju verkligen helt värdelösa och allt känns hopplöst. Det är så tröstlöst att allt man kan göra bara är att vänta, vänta och vänta.. är så less på att livet är på paus.

Svar på tråden IVF VÄSTMANLAND