• ems86

Graviditetsdiabetes

Jag har haft i båda mina graviditeter. Kom som en total chock. Min bm sa flera gånger inför glukosbelastningen att ?det ska jag inte oroa mig för eftersom jag är allt annat än i riskgrupp?

Så jag känner helt igen känslan av att känna sig vilsen och chockad.

I mitt fall klarade jag mig på kost/motion. Fick hjälp av en vän med diabetes kring vilken typ av livsmedel som hjälpte/stjälpte sockret. Det har mest varit lite besvärligt att kolla sockret flera gånger om dagen men man kommer in i det ganska snabbt.

Vi fick två extra tul mot slutet av graviditeten för att se till så inte bebisen var för stor. Vilket ingen av dem var. Fick stanna ett extra dygn på bb för att kolla sockret hos mig och barnen - inga bekymmer.

Ett år senare följs man upp med ny belastning och jag fick samma resultat som under graviditeten. Dvs nedsatt glukostolerans. Det kan vara ett förstadium av diabetes, eller en fingervisning om ev diabetes i ålderdomen. Rådet till mig är att alltid prioritera min hälsa. Detta är inget som påverkar mig i dag mer än att jag fortsätter prioritera träning och bra kost.

Hoppas det var något som hjälpte i mitt svar. Du får gärna fråga vidare om du undrar något.

Svar på tråden Graviditetsdiabetes