• Anonym (Ledsen och deppig)

Sjukt olycklig som förskollärare - vad ska jag göra?!

Har jobbat ca 20 år som förskollärare och det blir bara värre och värre.

Det jag valde att bli förskollärare för - dvs arbete med barnen - finns knappt idag. I stället är det ständiga brandsläckningar, då det alltid är sjuk personal och vi knappt någonsin får ta in vikarier. 

Rektorerna sitter och påstår att vi delar upp barnen i grupper, men det gör vi inte - för de få personal som skulle finnas i barngruppen - som är för stor redan från start - får sällan vara fulltaliga. Stressen är enorm och vi gör ALDRIG alla nöjda. Antingen är det chefen som pressar oss till att ta in fler barn, eller så får vi skäll av föräldrar för att vi inte gjort "det eller det" - men vi KAN inte, för vi är för få. Eller så får vi nya krav av pedagogistor som anser att vi ska klara av mer än vi har kapacitet för. 

Rektorerna ljuger utan att skämmas i dessa pandemitider, och låtsas som att vi har möten digitalt, det har vi inte. De skiter i att vi får Covid, på mitt jobb har 6 fått det och fler lär det bli   

Barnen förvaras. Så är det föräldrar, tyvärr De slåss och skriker dagarna i ända, för vi har lokaler som består av ett rum - för 15 småbarn. Men trots personalbrist kräver pedagogistor och rektorer att vi ska lämna våra kollegor i sticket och gå på nätverk av olika slag - då spelar det ingen roll att det blir 2 personal kvar på 15 småbarn.

Mår dåligt över detta, får ångest. Måste ta mig vidare, men bor i en liten stad - känner mig så låst, för hur ska jag skaffa ett leverne? Jag måste ju dra in pengar, har ni råd att ge? Vägar man kanske inte tänker på, utbildningar som inte är så långa? Jag är ju medelålders, så kan inte lägga hur lång tid som helst på att utbilda mig - ekonomin är ju en stor faktor också.

Hur mycket får man tjäna om man bara tar bidrag från CSN? Hur går det till med KY-utbildningar?

• Svar på tråden Sjukt olycklig som förskollärare - vad ska jag göra?!
  • Anonym (ddt)

Det du först och främst ska göra är att anmäla rektorn då denne inte följer de restriktioner som finns

Förändringar sker först när vi gör något

• Anonym (Tips från coachen)

Så hemskt att behöva må så dåligt på sitt jobb.

För det första behöver du förstå att det nuvarande livet inte fungerar, och då menar jag inte bara jobbet. Det kan mycket väl vara så att du i slutänden måste söka dig till en större stad. Du behöver nog dessutom byta karriär, och för det behöver du studera vidare. Fundera på vad du kan vara intresserad av, om det finns något närliggande där du kan dra nytta av tidigare kurser och erfarenhet. Eller något helt annat!

Om du får bidrag från csn får du tjäna hur mycket du vill, jag har inte koll på det där med lånedelen tyvärr men går ju att hitta på deras hemsida. KY-utbildningar är ofta korta, runt två år mer eller mindre kan man utbilda sig till väldigt många olika saker. Tänk på att du inte kan få från csn hur många veckor som helst, du kanske redan har förbrukat några år iom din första utbildning.

Nu vet jag inte vad du menar med medelålders men även om du vore 55 skulle jag säga att det skulle vara värt att byta karriär, du har många år kvar att jobba. Eller så kan du söka dig till något där man inte ens kräver universitetsutbildning. Och folkhögskolorna har också utbildningar till lite allt möjligt, där du alltså kan söka jobb direkt efter.

Lycka till!

• Anonym (Förskolan)

Är också förskollärare och min första tanke är att du ska söka dig till en ny förskola? Förutsättningarna ser verkligen olika ut beroende på vart man jobbar. Vantrivdes på mitt förra jobb men nu mår jag väldigt bra och älskar att gå till jobbet.

• Anonym (Förskolan)

Är också förskollärare och min första tanke är att du ska söka dig till en ny förskola? Förutsättningarna ser verkligen olika ut beroende på vart man jobbar. Vantrivdes på mitt förra jobb men nu mår jag väldigt bra och älskar att gå till jobbet.

Svar på tråden Sjukt olycklig som förskollärare - vad ska jag göra?!