Inlägg från: Anonym (Undrande förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande förälder)

Ska umgängesföräldern stå för sin del av barnomsorgen?

Har letat men inte hittat någon info så hoppas att någon här kanske kan ge svar :)

Om jag som boendeförälder endast behöver utnyttja 15 timmars veckor på förskolan (som är gratis) och umgängesföräldern som har vårt barn ons-mån varannan vecka har behov av heldagar på förskolan, är det då jag som boendeförälder som ska betala det? Jag får barnbidrag samt underhåll.

• Svar på tråden Ska umgängesföräldern stå för sin del av barnomsorgen?

Tack för svar.

Vår kommun har så dom kan skicka varsin faktura, så då kontaktar vi dom angående det.

Anonym (Nej) skrev 2021-03-15 08:40:18 följande:

Nej, ni får be förskolan skicka olika fakturor.

Anonym (eee) skrev 2021-03-15 08:51:21 följande:

Du får kolla med din kommun. I min kommun delar de inte på fakturan, de säger bara "vi har inget system för det". Det innebär att vissa som har dåligt samarbete inte klarar av att få den andra parten att betala. I ert fall borde det inte bli ett problem om ni ser till att fakturaadressen är till boendeföräldern, om du inte ska betala något alls. 

Boendeföräldern ska betala själv, du får enbart underhåll för den tid barnet är hos dig, inte de dygn barnet är där. 

Så om jag förstår dig rätt så ska umgängesföräldern stå för sitt behov av barnomsorg?

Trots att jag får fullt underhållsstöd från försäkringskassan?

Vi ringer kommunen och pratar Med dom :) tack
    Anonym (eee) skrev 2021-03-15 09:34:15 följande:

Jag skrev fel - umgängesföräldern var ju ordet  Min sista mening blev ju helt obegriplig. 

Haha ja det verkar vara lite tidigt för oss alla ????

Tusen tack för svar :)
    Anonym (eee) skrev 2021-03-15 09:34:15 följande:

Jag skrev fel - umgängesföräldern var ju ordet  Min sista mening blev ju helt obegriplig. 

Men vänta lite

Om jag får underhållsstöd då? Den andre föräldern har inget umgänge på dom så kan ej göra avdrag på underhållstödet. (Vi har dom på mig som boendeförälder och umgänge till den andra men inget som är reglerat I domen)

Okej! Tack för svar .

Känns tråkigt att lägga 1300 kr av underhållstödet på förskoleavgift trots att jag inte har behovet av det.

Men då vet jag.

Anonym (Jk) skrev 2021-03-15 09:46:45 följande:

Om du får underhållstöd så kan ni inte få delade fakturor och du ska stå för barnosorgen då det ingår pengar för det i underhållstödet.

Om du får underhållsbidrag så kolla med din kommun om ni kan få delade fakturor.

Svar på tråden Ska umgängesföräldern stå för sin del av barnomsorgen?