• Anonym (svårt)

Gamla, fula släktnamn. Fortsätta använda eller överge?

Vad säger ni? Namn som har gått i släkten i generationer men som ingen egentligen verkar gilla. Det är alltid en i varje generation som får namnen som förnamn, och alla får i mellannamn.

Bryter man flerhundraåriga traditioner eller låter man bli?

• Svar på tråden Gamla, fula släktnamn. Fortsätta använda eller överge?
  • Anonym (Anonym)

Du bestämmer självklart vad du namnger ditt/dina barn tillsammans med eventuell annan förälder.
    Ingen i släkten avgör det. Inte heller om du skulle vilja byta ditt eget namn har någon annan med det att göra än du.

• Anonym (Fått kritik)

Min dotter heter Greta some fönamn och mellannamn äldre namn.

Fick kritik av min släkt för det och fick hätta hur kan nån välja tant namn, hon kommer bli retad.

Tvärtom, är fotomodell och mycket omtyckt.

• Anonym (Korvspad)

Självklart låter man bli!! Såna traditioner är bara grupptryck, inte särskilt snällt. Man döper ungen till vad man vill och jättefula namn låter man så klart bli.

• ErikaMaria77
    Anonym (Korvspad) skrev 2021-03-14 18:47:30 följande:

Självklart låter man bli!! Såna traditioner är bara grupptryck, inte särskilt snällt. Man döper ungen till vad man vill och jättefula namn låter man så klart bli.

Det finns inga fula namn, allt handlar om mode och det växlar över tid. Dagens modenamn på flickor Alice, Elsa, Maja, Astrid, Wilma var när jag var ung riktiga tantnamn, sånt som mormor och farmor hette. Usch så hemska tyckte vi då. Nej vi hette Karin, Kerstin, Elisabet, Margareta. Birgitta.
  • Glinda från Oz
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-14 19:03:32 följande:
    Det finns inga fula namn, allt handlar om mode och det växlar över tid. Dagens modenamn på flickor Alice, Elsa, Maja, Astrid, Wilma var när jag var ung riktiga tantnamn, sånt som mormor och farmor hette. Usch så hemska tyckte vi då. Nej vi hette Karin, Kerstin, Elisabet, Margareta. Birgitta.
    Nej, det handlar om smak. Jag tycker det finns både fina och fula namn i alla generationer, sedan måste man inte döpa sitt barn till något bara för att man gillar namnet. 
  • Anonym (Korvspad)
    ErikaMaria77 skrev 2021-03-14 19:03:32 följande:
    Haha JO det finns fula namn, oavsett mode Skrattande
  • ErikaMaria77
    Anonym (Korvspad) skrev 2021-03-14 19:22:47 följande:
    Haha JO det finns fula namn, oavsett mode Skrattande

Min mormor brukade säga, Namnet skämmer ingen, men du kan skämma namnet.
    Och min mormor hade alltid rätt. ????

• neverpreggo

Jag tycker att man kan bevara till viss del, kanske att någon får som mellannamn men om ingen gillar det ska det givetvis inte vara ett förnamn på ens barn.

• Anonym (Fått kritik)

Vad anser ni om min dotters namn: Greta?

Jag har alltid associerat det till Greta Garbo,

• Anonym (Släktnamn)

Alltså jag säger se till att föra släktnamnen vidare! Det är så häftigt när man hittar namnkedjor! (ja, jag släktforskar också )

Däremot behöver man inte sätta det som tilltalsnamn, andra eller tredjenamn duger gott. 

På kvinnliga sidan i min släkt har 9 generationer fört vidare ett namn som bara hoppats över två gånger. Visst, det är ett ganska vanligt och enkelt namn, men vi har gett vår dotter det i andra namn och jag har berättat hur många före henne som heter det så att det är lite roligt att vara en del av namnkedjan från kvinnorna före henne. 

Har vänner som gjort samma val på sina barn. Namn som de kanske egentligen inte gillar men som de själva som vuxna insett att det är en del av det arvet och att det är roligt att föra det vidare och få historiska vingslag. Dock ingen som fått ett arvsnamn som tilltalsnamn. 

• Anonym (Valfritt)

Man gör precis som man vill. Vi valde nästan bara släktnamn till våra 2 barn. 5 av 6 namn. Inget som "ärvts" av många. 2 av namnen är däremot så pass vanliga neråt 1800-talet att vi hittade dom  i både min och makens släkt. Tilltalsnamnet på den ena är min farfarsfars namn. Den andra har min pappas namn för han dog för väldigt länge sen. Vi tog inga namn som nån annan nu levande i närmaste släkten heter. Jag personligen tycker det är brist på fantasi. Våra egna namn hoppas jag dör ut med oss för huvva så fula.

• Stårschan2

Vi körde en kompromiss med äldsta dottern. Det fanns ett familjenamn på makens sida som följt med i många generationer, som jag verkligen tycker är fult. Å andra sidan är jag ju en sucker för just den typen av traditioner (är också släktforskare), så vi gav dottern ett mellannamn som var en variant av namnet.

Till exempel så är dessa namn olika svenska varianter av namnet Katarina: Katarina - Katrin - Karin - Kajsa

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (A)
    Jag gillar idén med släktnamn. Vårt är Maria och det är inte det finaste namnet jag vet men vi har fortsatt med det.

Vad anser ni om min dotters namn: Greta? Kanonfint.
  • Anonym (förr - nu)

Som barn tyckte jag mitt andranamn - Ellen  - var rätt pinigt att heta. Dock att kunna säga att det var ett släktnamn gjorde det hela mycket enklare. Och det är nu som vuxen kul att heta samma som min pappas mormor som jag tyckte mycket om och att se att det i varje generation bakåt har funnits minst en Ellen.  

• Anonym (Freya)

Jag tycker att man gör som man vill. Inte måste man ge sitt barn ett namn man tycker är fult heller, även om det "inte ens är tilltalsnamnet". Låt släkten sura om de vill göra det. Visar det sig att barnet älskar släktnamnet kan ju hen enkelt lägga till det namnet om hen känner för det.  

En sak att tänka på är ju att i vissa länder räknas det första förnamnet som tilltalsnamn, oavsett vad tilltalsnamnet är. I Sverige är det ju inte lika noga, men jag som bor utomlands har i princip behövt byta namn till mitt "mellannamn" bara för att det är placerat först. Det är det namnet som används till bank, körkort, jobbet, alla officiella papper etc. fastän det inte är mitt tilltalsnamn. Nu gillar jag det namnet och är bara ovan att folk använder det, men väljer du att ge ditt barn ett "fult släktnamn" tänk åtminstone på var du placerar det. 

Svar på tråden Gamla, fula släktnamn. Fortsätta använda eller överge?