Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Hur räknas ägglossning??

Jag räknade äl +10 som 10 dagar efter äl. Äl och befruktning sker inom absolut ett dygn för 24 timmar är max ett ägg lever. Jag synar de som påstår att de fått plus så himla tidigt. De hade troligen tidigare äl än de trodde. 

• Jag är bara jag
    Liiis88 skrev 2021-03-14 12:52:36 följande:
    Ok när anser du att man tidigast kan ta test som visar från 25 i hcg? smile1.gif
    För att få ett säkrare svar och slippa bli besviken över minus bör man vänta till BIM. Gravtesttillverkarna påstår att deras test visar tidigt, men de vill ju bara sälja test. Det finns typ tusen trådar här om kvinnor som tror att de absolut inte kan vara gravida bara för att de fått minus 10 dagar efter äl, men det är ju faktiskt långt ifrån alla som får plus då. Just för att hcg är för lågt än. Jag har haft så lågt som 361 v.4+5. 
  • Jag är bara jag
    Liiis88 skrev 2021-03-14 13:29:56 följande:
    Skönt med någon som tänker logiskt. Man kan se vissa trådar där folk påstår att dom har fått plus äl+5 haha. Men om befruktningen sker 24 timmar efter äl, räknar man äl som dag 0 & befruktningen dag 1? Om du förstår hur jag menar.
    Äl-dagen är v.2+0. Så räknar man tex vid insemination. Det är snarare mer vanligt att befruktningen sker inom 12 timmar än senare än så. Vid IVF är det extra tydligt för det är mycket ovanligt med fler befruktade ägg morronen efter ett äggplock.

Logik finns inte alltid hos alla kvinnor som försöker bli gravida. Det finns ju tom dom som tycker sig ha gravsymptom 3 dagar efter äl vilket ju är 100% omöjligt. Eller hon som för flera år sen skrev i rubriken att hon aldrig blir gravid för de försökt 33 gånger. Och jodå, 33 försök är länge, men det visade sig ju att de haft samlag 33 ggr på EN månad...  Förvånad
  • Jag är bara jag

Solblomma: jag har gjort många IVF:er, satt in 15 blastocyster och frågat läkarna när embryot fäster. Tidigast samma dag som insättning för det måsta bli en blastis vilket tar 5 dagar och senast 2 dagar senare vilket motsvarar 7 dagar efter äl. Blastisen måste bli en hatching blastocyst först och det har några av mina hunnit bli samma dag som insättning. Att du testat plus 9 dagar efter får anses som mycket ovanligt. Och BIM varierar förstås, men oavsett ens lutealfas stiger hcg hela tiden så det är ju troligare med plus 14 dagar efter äl än 10 dagar efter.

Jag har inte kunnat testa förrän det gått minst 13 dagar efter ET/FET pga äl-sprutan och haft väldigt varierande hcg-nivå. Med sista barnet endast 361 v.4+5. Om jag hade kunnat testa 10 dagar efter motsvarande äl hade det garanterat inte gett plus. Kanske inte ens 13 dagar efter. Med första barnet var hcg samma dag 1000. Med honom låg jag konstant högre i hcg än med den yngre. Det kan bero på att de inte är genetiskt släkt. Den ena sorten gav högre hcg helt enkelt. Men det är en teori, jag vet ju inte, men det märktes på alla prover. Även inom normalintervallet på hcg samma vecka skiljer det sig väldigt mycket. Det kan ju vara så att vissa kvinnor får endast foster/graviditeter som ger hög hcg tidigt och du kanske är en sån. Genetik är spännande och outforskat vad gäller mycket. 

Svar på tråden Hur räknas ägglossning??