Lark skrev 2021-03-21 15:36:58 följande:
Min syn? Vadå min syn? Jag läser bara innantill vad som står.
Om Jesus säger "Älska din Gud, älska din nästa och älska dig själv" så är ju inte det MIN syn. Det är ju vad Jesus säger.
Du menar att exkludera gamla testamentet då det neutraliserar din poäng?
Det är din synd, då det är bara för mig en veterligen en gren som exkluderar gamla testamentet och en obetydlig sådan.
De flesta flesta kristna exkluderar inte gamla testamentet.
Lite komiskt att du ena stunden läser ordagrant och för nästa stunden vara extremt elastisk i din argumentation och parafraserar mot önskat mål.
Påminner om när fan läster bibeln, det blir konstigt då med.
Lark skrev 2021-03-21 15:46:58 följande:
Jag bortser inte från något. Jag läser vad NT säger.
Det står där - innantill. Bara att läsa.
Inte min syn. Det står så.
Du bortser gamla testamentet pga det inte stödjer din argumentation för kristendomen vs. islam och vad för premisser som avgör vad som gör en religion avskyvärd.
Så vems syn är det att exkludera gamla testamentet?
Är du medveten om att dina inlägg går att läsa?
Undrar då du redan berättat om vad du vill bortse för argumentets skull, men som tur är det mer än jag som påminner dig om det felet.
Iarwain skrev 2021-03-21 15:51:56 följande:
Vi kommer inte längre här, du läser bibeln på ett annat sätt än du läser andra religiösa skrifter.
De argument du använder om de mer moderata muslimerna, är samma argument som stora muslimska massan använder för att kritisera Daesh/IS. Det är lika fel där som här.
Religion används till att uppnå de mål man vill ha, det går att läsa in vad som helst, även i Buddismen.
När jag försöker läsa Bibeln ordagrant, hamnar jag väldigt nära Westboro Baptist Church tolkning, och väldigt långt från Svenska Kyrkans eller din syn.
Det intressanta är att h*n redan tidigt i tråden exkluderade gamla testamentet och sen trodde sig säga nått om kristendomen.
Och en fråga till dig, vad heter grenen av kristendomen som exkluderat gamla testamentet helt och hållet?