• nihka

Jomshof

Lark skrev 2021-03-21 15:46:58 följande:
    Jag bortser inte från något. Jag läser vad NT säger.
    Det står där - innantill. Bara att läsa.
    Inte min syn. Det står så.
    Nej. Du behöver lära dig att ords betydelser förändras genom tid och är tolkningsbara. Vi läser dem inte utifrån den kontext de skrevs utan ifrån vår (skiftande) kontext. Bibeln är moderniserad flera gånger och dessutom översatt och när dessa moderniseringar och översättningar gjordes satt det driver med folk och tolkade hur det skulle skrivas ut i nästa version.

Det är enfaldigt att tro att det bara finns ett sätt att läsa ut en text.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Pilsner skrev 2021-03-21 21:39:43 följande:
    Det står klart och tydligt att invandringen till Sverig har medfört betydande brottslighet. Att invandring till en del andra länder inte har medfört lika stora problem är intressant. Kanade brukar ser som ett land som hanterar flyktingmottagandet betydligt bättre än Sverige. Vad kan vi lära av Kanada här?

Eller kommer de kanske senare få samma problem som Sverige har nu? ("Den mest brottsbelastade befolkningsmässiga undergruppen är inrikes födda av två utrikes födda föräldrar. Denna grupps belastning ligger högre än de utlandsföddas och ökar över tid.")
    Då var det klart med att invandring i sig inte innebär en ökad brottslighet. Det måste till något mer än att folk bara rör på sig.
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-21 17:04:33 följande:
    Jag läser ingenting annorlunda... utan läser vad som står.
    Då kan du både hebreiska, arameiska och grekiska samt är insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden bibeln skrevs samt bakåt för den tid man skrev om?

Vilken av de svenska översättningarna anser du ligger närmast originalet? Eller förlåt, ÄR originalet?

Officiella översättningar

Gustav Vasas bibel (1541)
    Gustav II Adolfs bibel (1618)
    Karl XII:s bibel (1703)

1917 års kyrkobibel
    Bibel 2000 (med NT 81)

Andra översättningar

Normalupplagan (1883, 1908)
    P.P. Waldenströms översättning (NT, 1886)
    Erik Benelius översättning (NT, 1895)
    Helge Åkesons Bibelöversättning (1911)
    Nya världens bibelöversättning (1961, 2017)
    David Hedegårds översättning (NT, 1964?1965)
    Bo Giertz översättning (NT, 1981)
    Svensk Kyrkobibel (NT, 1997)
    Svenska Folkbibeln (1998, 2014)
    Nya Levande Bibeln (2003)
    Reformationsbibeln (2003, 2016)
    Svenska Kärnbibeln (NT, 2017)
  • nihka

Man undrar egentligen hur mycket Jomshof håller inne med med tanke på att detta är hans syn:

"Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget."

• nihka
    Pilsner skrev 2021-03-22 22:30:19 följande:
    Vad som orsakar den avsevärt ökade brottsligheten invandringen medför är en intressant fråga. 
    Det som är intressant är att det när det gäller invandrare handlar det inte om något genetiskt, inte heller något folkgruppsbundet med sviktande moral eller något som automatiskt händer iom flytt. Främlingsfientliga och rasistiska förklaringar är ju inget mer än just så.

Om man vill komma åt ett problem får man se på det på ett seriöst sätt.
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-23 07:44:43 följande:
    Insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden och talas idag?
    Yes, tonvis med studier... och vänner som bor där... och... och...

Kan jag hebreiska, arameiska och grekiska? Nope, inte flytande... men har studerat dessa. Dessutom, precis som jag skrev tidigare, har jag vänner inom dessa språk som kan förklara det jag inte förstår.

Plus akademiska studier med utfrågning av professorer... plus...
    Hör du inte vad löjlig du låter? För att kunna uppfatta nyanser och det finstilta i ett språk är det just flytande man behöver vara och kunnig om den tidens kultur är det svårt att vara då det oftast finns mycket knapphändiga informationer bevarade.

Då har du nog kraftigt missuppfattat dina professorer för om något är sant om i stort sett all läsning av bibeln så handlar det om tolkning, eller tror du på fullt allvar att Sara födde Abraham en son vid 90 års ålder? Eller att hon ens blev 90? Och då har vi inte ens kommit in på de mer kontroversiella frågorna. Seriously

• nihka
    Lark skrev 2021-03-23 07:44:43 följande:
     plus...
    Du "glömde" nämna vilken av de svenska översättningarna du anser ligger närmast originalet? Eller förlåt, ÄR originalet?

Officiella översättningar

Gustav Vasas bibel (1541)
    Gustav II Adolfs bibel (1618)
    Karl XII:s bibel (1703)

1917 års kyrkobibel
    Bibel 2000 (med NT 81)

Andra översättningar

Normalupplagan (1883, 1908)
    P.P. Waldenströms översättning (NT, 1886)
    Erik Benelius översättning (NT, 1895)
    Helge Åkesons Bibelöversättning (1911)
    Nya världens bibelöversättning (1961, 2017)
    David Hedegårds översättning (NT, 1964?1965)
    Bo Giertz översättning (NT, 1981)
    Svensk Kyrkobibel (NT, 1997)
    Svenska Folkbibeln (1998, 2014)
    Nya Levande Bibeln (2003)
    Reformationsbibeln (2003, 2016)
    Svenska Kärnbibeln (NT, 2017)
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-24 10:35:40 följande:
    Ditt resonemang håller ju inte.
    Rasistisk förklaring?

Svarta och personer från Mellanöstern är överrepresenterade i brottsstatistiken.
    Så, majoriteten av de brottslingar vi har är alltså svarta personer och folk från Mellanöstern (eller för att använda ett annat ord - muslimska länder).

Är detta rasism eller fakta?
    Jag tror du blandar ihop " Ditt resonemang håller ju inte" med "Jag gillar inte ditt resonemang för att det inte passar in i min föreställningsvärld".
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-24 11:18:29 följande:
    Jo, du får tycka det om du vill... det är ett fritt land :)

Jag har absolut inte alla svar. Men grunden i diskussionen handlar inte om det.

Yes, och just därför så frågar jag mina vänner som KAN språket bättre.
    Kultur - knepig fråga... absolut.. och det är därför man frågar de som kan det bättre.

All läsning i Bibeln handlar om tolkning? 
    Om jag på allvar tror att Sara födde en son vid 90 års ålder?

Vad har TOLKNING med det att göra?
    Antingen så var hon 90... eller så var hon INTE 90.
    Du kan välja att TRO på det eller inte.
    Men hur ska du tolka det?
    Det står att hon var 90 år. Antingen så tror du på att hon var 90... eller så tror du inte på det. Men vad ska du tolka?

Man läser vad som står i Bibeln.
    Varför kan man inte utgå från att det som står i Bibeln är sant? Och se vad Bibeln säger?

Bibeln är FULL av mirakler. Kanske skulle kunna kallas "miraklernas bok".
    Antingen så tror man att dessa historier om mirakler är sanna. Eller så tror man inte på det. Väldigt enkelt.

Om man väljer att studera Bibeln som att den vore sann... då har ju uppenbarligen Gud skapat ALLT vi ser. Hela universum.
    Och kan en Gud skapa ett helt universum... kan få åsnor och ormar att prata... vad är då problemet med att göra en kvinna gravid vid 90 genom mirakel?

Varför står det att hon blev 90 om hon inte blev 90?
    Tolkning på det?

Om du inte förstår vad det står mer än så så kan det bero på att du tolkar bokstavligt medan det finns i Bibeln så som det finns i så många andra skrifter symbolik. Även symbolik som undgår särskilt eftersom den inte längre är genomskinlig för gemene man så som den en gång var.

Jo, Sara blev säkert mor vid 90 år och då var Abraham 100 år. Han dog vid 175. Rena ynglingen medan Adam levde i 930 år. ÅR. Det STÅR ju så
  • nihka
    Anonym (Ojoj) skrev 2021-03-24 10:55:19 följande:
    Det här blir väldigt löjligt!
    Eller hur. Man kan inte läsa Bibeln som en faktabok. Inte Koranen heller eller någon religiös skrift för den delen.
Svar på tråden Jomshof