Lark skrev 2021-03-24 11:18:29 följande:
Jo, du får tycka det om du vill... det är ett fritt land :)
Jag har absolut inte alla svar. Men grunden i diskussionen handlar inte om det.
Yes, och just därför så frågar jag mina vänner som KAN språket bättre.
Kultur - knepig fråga... absolut.. och det är därför man frågar de som kan det bättre.
All läsning i Bibeln handlar om tolkning?
Om jag på allvar tror att Sara födde en son vid 90 års ålder?
Vad har TOLKNING med det att göra?
Antingen så var hon 90... eller så var hon INTE 90.
Du kan välja att TRO på det eller inte.
Men hur ska du tolka det?
Det står att hon var 90 år. Antingen så tror du på att hon var 90... eller så tror du inte på det. Men vad ska du tolka?
Man läser vad som står i Bibeln.
Varför kan man inte utgå från att det som står i Bibeln är sant? Och se vad Bibeln säger?
Bibeln är FULL av mirakler. Kanske skulle kunna kallas "miraklernas bok".
Antingen så tror man att dessa historier om mirakler är sanna. Eller så tror man inte på det. Väldigt enkelt.
Om man väljer att studera Bibeln som att den vore sann... då har ju uppenbarligen Gud skapat ALLT vi ser. Hela universum.
Och kan en Gud skapa ett helt universum... kan få åsnor och ormar att prata... vad är då problemet med att göra en kvinna gravid vid 90 genom mirakel?
Varför står det att hon blev 90 om hon inte blev 90?
Tolkning på det?
Om du inte förstår vad det står mer än så så kan det bero på att du tolkar bokstavligt medan det finns i Bibeln så som det finns i så många andra skrifter symbolik. Även symbolik som undgår särskilt eftersom den inte längre är genomskinlig för gemene man så som den en gång var.
Jo, Sara blev säkert mor vid 90 år och då var Abraham 100 år. Han dog vid 175. Rena ynglingen medan Adam levde i 930 år. ÅR. Det STÅR ju så