• klyban

Jomshof

Lark skrev 2021-03-15 12:54:51 följande:
    Och nu är du igång igen. Jag undviker absolut ingenting.
    Hahaha... jag tror ingen glömmer något och jag tror att ALLA har sett denna diskussion. Jag döljer absolut ingenting.

Jag läser i skrifterna vad Muhammed och Jesus uppmanat sina följare att göra.
    Det är du som inte klarar av ett enkelt resonemang. Tråkigt.

En muslim som inte följer Muhammed och hans lära - är denne verkligen Muslim?
    En kristen som inte följer Jesus och hans lära - är denne verkligen kristen?

Enkelt.
    Du undviker precis hela tiden de premisser du själv satte upp för avgöra om en religion är avskyvärd.
    Lark skrev 2021-03-15 12:46:35 följande:
    Intressant att höra:

Är uttalandet verkligen rasistiskt?

Vad är rasism? Etnicitet, ras, ursprung och hudfärg?
    Eller även ideologi/tro?
    Vi har lärt oss dessa omdefinieringar ska ta rasismen ur uttalandet och genom ge det en betydelse det inte har.

Och rasism kan ha hjälpord för beskriva annan rasism än just den om ras och är välanvänt, dock ej så väl använt som rasism allena.
    Lark skrev 2021-03-15 13:14:26 följande:
    Nope, det är inte facit av kristendomen. Det är facit av människors agerande med total avsaknad av stöd i den kristna läran.
    Inget stöd i kristna läran eller Jesus = inte kristendom.
    Jag är inte selektiv för fem öre.
    Jag läser vad Jesus uppmanar sina följare att göra. Älska.

Ganska enkelt.

Inget du sagt har ändrat detta liknande våld, inte ens en gång.

Utan det handlar hela tiden om att prata om annat för dig, det handlar om att glömma av mycket stora delar av bibeln och försöka påstå att gamlatestamentet inte är aktuellt, rätt bekvämt, dock ett litet problem det är få kristna som förkastat gamla testamentet, utan mest obskyra varianter som enbart har nya testamentet.
    Och vad du ska säga med dom få är det ingen som vet, då våldet av liknande art ändå finns kvar.

Och varför pratar du bara om jesus hela tiden och aldrig gud?
    Låter som du missat stora delar av kristendomen och just gud, hur gick det till

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 13:40:05 följande:
    Men sälla du! För att Jesus ÄR centralt inom Kristendomen. Han är Guds son som sändes ner till jorden, la sina synder på sig och korsfästes för att människorna skulle vara utan synd. 

Fortfarande missad i var inlägg, visst är det skumt.
    Kan det vara så att premisserna som gör så vi ska glömma av gud i kristendomen och det våld av liknande art i
    bibeln, kan det vara så enkelt tro?

Och på att jesus är guds son så måste jag säga no kidding på, den var såå ny.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 13:48:22 följande:
    Hur många terroristbrott i världen är utförda av kristna? 
    Hur skulle det ändra att med dessa premisser som är uppställda gör även kristendomen till en avskyvärd religion och enligt dessa premisser TS ställt upp i tråden.
    Lark skrev 2021-03-15 14:02:11 följande:
    Jo, du hävdar det. Undviker absolut ingenting. Men visst...hahaha

Jag glömmer ingenting. Jag förkastar ingenting av GT. 
    Du verkar tro att min premiss för en avskyvärd religion är våld per se.
    Men detta har jag klargjort i flera inlägg tidigare.
    Min premiss för en avskyvärd religion är hur den uppmanar sina följare att agera.

Jag vet att GT innehåller hemska historier. Men hur påverkar detta en kristens spridning av evangeliet?
    GT finns där hela tiden med allehanda blodiga historier.
    Men vad säger Jesus att vi ska göra? Det är ju DÄR fokus ligger.

KRISTendomen... läran om Jesus KRISTUS. 
    Missionsbefallningen "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och göra alla folk till lärjungar. Döp dem i faderns, sonens och den helige andes namn och LÄR DEM HÅLLA DE BUD JAG GETT ER".

Och vilka bud? Älska varandra... bota sjuka... hela människor... befria från onda andar. 

Varför jag pratar om Jesus hela tiden och aldrig Gud?
    Jag pratar om Gud hela tiden - Jesus är SKAPARGUDEN - GUD inkarnerad i mänsklig kropp. 

Joh 1: I be­gyn­nel­sen fanns Or­det, och Or­det fanns hos Gud, och Or­det var Gud. Allt blev till ge­nom det, och ut­an det blev ingen­ting till av allt som finns till.  
    Och Or­det blev människa och bod­de bland oss, och vi såg hans härlig­het.

DU behöver inte skriva så mycket, dina premisser är kvar som gör islam enligt dig till en avskyvärd religion, problemet är dock om man sätter samma premisser på kristendomen, så inser man att liknande våld även återfinns där och där berättar premisserna en sak som du aldrig någonsin kan ändra på, då argumentet var havererat från början.)

Även bibelcitat som saknar relevans kan man undra hur det skulle ändra nått.

Lark skrev 2021-03-15 14:06:24 följande:
    Hahaha... du snurrar ju i dig i dina egna resonemang.
    Inte alls, det är dina premisser i vad som gör en religion avskyvärd.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-15 14:30:46 följande:
    Jag har redan förklarar min(a) premisser för en avskyvärd religion.
    Du klarar kort och gott inte av att diskutera.

Tråkigt för dig :)

Det är just vad denna diskussion leder till och dessa premisser om ett liknande våld även i bibeln.
    Och därmed berättar du att det är mer är islam som är avskyvärda med dessa premisser.

Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 14:36:54 följande:
    Du är helt in-snurrad i ditt eget resonemang att du inte ser verkligheten. 

Hur skulle det ändra de premisser som TS berättat som avgör om en religion är avskyvärd i det du skrev där, eller vet du inte ad hominem inte är ett argument för sak?

Lark skrev 2021-03-15 15:06:15 följande:
    Spelar väl ändå ingen roll. Det är ju inte det vi diskuterar.
    Vi pratar ju om huruvida dessa är avskyvärda eller inte. Ifall de för något gott med sig.

Även om allt är påhitt så är ju en lära om att älska knappast avskyvärd.
    Eller?

Ja, och de premisserna du lagt upp berättar att det är mer än islam som är avskyvärd och helt enligt dina premisser som avgör detta.
    Visst är det lustigt hur det kan bli.

• klyban
    Lark skrev 2021-03-15 16:00:34 följande:
    Hahaha... whatever. Det går ju inte att diskutera mot bättre vetande.
    Du har snurrat in dig själv så mycket att du inte längre vet vad du pratar om.

Hahahaha. Du är rolig.
    Det är ditt vetande om premisserna som berättar om en religion är avskyvärd,jag förstår du ser det som pinsamt för dig nu.
  • klyban
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 17:05:38 följande:
    Men ge dig. Lark har beskrivit sina argument till varför han/hon tycker att Islam är en hemsk religion. Acceptera det. 
    Ja, och premisserna för en avskyvärd religion var ett våld som går återfinna i både koranen och bibel.
    Lark skrev 2021-03-15 17:21:13 följande:
    Klyban kommer aldrig att acceptera det. Han har hängt upp sig på något och säger/skriver man inte exakt som han vill se det så ogiltigförklaras det.
    Oförmögen att se det holistiska perspektivet.

Bara att ignorera... orkar inte med denne person längre.

Det är dina premisser om vad som gör en religion avskyvärd ingen annans.

Det holistiska perspektivet är just att bibeln har ett våld av liknande art, så där kan du inte tänkt efter när du skrev den.
    Då du väljer bort gamla testamentet då det inte funkar för ditt resonemang och premisser.
    Visst är det komiskt att du pratar om en helhet och sen struntar i den själv?

• klyban
    Lark skrev 2021-03-15 17:21:13 följande:
    Klyban kommer aldrig att acceptera det. Han har hängt upp sig på något och säger/skriver man inte exakt som han vill se det så ogiltigförklaras det.
    Oförmögen att se det holistiska perspektivet.

Bara att ignorera... orkar inte med denne person längre.

Du kunde ju alltid ha pudlat, men efter så många ggr du försökt få den att fungera genom kompartmentalisera.
    Så får jag nog påstå att pudla går inte längre, då du gjort det övertydligt i vad som krävs för att säga en religion är avskyvärd.

• klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:09:43 följande:
    En viss skillnad kan väl vara att kristna inte längre lever efter Gamla Testamentet medans många muslimer lever efter koranen?

Utöver det så lever kristna efter Jesu ord i Nya Testamentet.

Sverige må vara sekulärt men vårt jämställda samhälle övertrumfar religionsfriheten tusenfalt.

Jag vet om en gren av kristendomen som förbiser gamla testamentet, resten gör inte.
    Och bara för man inte lever efter bibeln, betyder inte att det våld som gör islam avskyvärd försvinner i gamla testamentet.

Falska premisser för avgöra om en religion är avskyvärd eller inte funkar inte i denna formen, då det berättar samma sak om kristendomen och varför vi ska låtsas om att våldet inte existerar i liknande art, det vet inte jag vad det ska ge oss.

Finns inget som trumfar religionsfrihet, det är när man tror sin religion ska forceras på andra som problemen uppstår.

• klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:50:45 följande:
    Sverige må vara sekulärt men vårt jämställda samhälle övertrumfar religionsfriheten tusenfalt. Miljonfalt.

Och ändå har vi religionsfrihet och för de som inte stör andra noll problem.
    Verkar som du har en övertro till din menings betydelse.

• klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:48:17 följande:
    Skrev jag något om SD i det du citerade?
    Hela ämnet är genomsyrat av SD, då det är ett SD uttalande från start som diskuteras.
Svar på tråden Jomshof