• Iarwain

Jomshof

Ett par frågor till er som inte ser likheterna mellan Islam och Kristendom;;

1. Känner ni någon muslim?
    2. Vad tycker ni om imamen Ludovic-Mohamed Zahed?

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain

Fråga till Lark

Är du anhängare av JW? (din argumentation genom att totalt bortse från GT tyder på det)

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 10:06:15 följande:
    Anhängare av JW? Jag försöker studera vad religionerna säger i sina skrifter och hur dessa ska användas.

Enligt experter på grekiska språket som jag har pratar med, så flyttar JW på skiljetecken vilket ger en helt annan betydelse av texterna som inte stämmer med originaltexterna.

Men totalt bortse från GT? Nja... jag läser vad som står i Bibeln.
    Jesus och apostlarna i NT är ganska tydliga ang hur GT ska användas.
    Det är bara att läsa innantill. Precis som med Koranen.
    Det står liksom exakt vad man ska göra som anhängare av läran.
    Du läser väldigt selektivt och bibeln är långt ifrån tydlig.
    Det finns gott om motsägelser inom NT.

Men jag tror inte vi kommer speciellt mycket längre med dig på den vägen, då du vägrar inse det.

Tror du att Gud ångrade sig eller att man inte alls kan lite på GT?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 10:25:49 följande:
    Bibeln är väldigt tydlig tycker jag. Glasklara besked.
    Jag läser definitivt inte selektivt. Jag läser vad som står.
    Enkelt.

Jag tycker allt hänger ihop väldigt bra - både i GT och NT.
    Läser man så ser man klart och tydligt hur allt hänger ihop.
    Därmed inte sagt att man automatiskt tror att det är sant och den sanna religionen. Men det hänger ihop väldigt bra.
    Men då måste man som sagt läsa HELA Bibeln. Det finns solklara hänvisningar och paralleller i både GT och NT. Bara att läsa.

Ångrande sig? Nope, det tror jag inte. Böckerna hänger liksom samman. Läser man hela Bibeln så ser man en gigantisk plan med alltsammans. 
    Om Bibeln endast är en påhittad fantasi-saga så är den fruktansvärd välskriven med tanke på hur många författare den har... och allt hänger samman.
    Jag har läst HELA bibeln, pärm till pärm.
    Dels rakt från första sidan till sista sidan, dels i ordningen som på åttiotalet rekommenderades av svenska kyrkan.
    Jag har sedan läst valda delar i olika ordning.

Den hänger inte samman och är motsägelsefull.

Så vad säger du, ska man följa GT eller inte?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 10:25:49 följande:
    Om Bibeln endast är en påhittad fantasi-saga så är den fruktansvärd välskriven med tanke på hur många författare den har... och allt hänger samman.
    När du skriver såhär, hur ser du på de apokryfer som inte kom med i Bibeln?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 10:46:27 följande:
    Vad bra att du har läst den! Perfekt! Glad för din skull.
    Tråkigt att den inte hänger samman för dig!

Det är mååånga skriftställen som hänger samman och kräver en längre utläggning för att förstå hur allt hänger samman, men grundläggande kan man säga så här:

Romarbrevet 6:14 - Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden.

Ett annat tips är att studera religionsvetenskap på universitet. Då har man riktiga möjligheter att bolla tankar med proffs inom både hebreiska och grekiska... och då ser man väldigt tydligt hur allt hänger  samman.
    Mycket intressant.
    Då jag levde i Universitetsvärlden i många år så har jag läst ofantligt många A-kurser. Religionsvetenskap är en av dom.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 11:10:58 följande:
    1. Känner mååååånga personer som kallar sig muslimer.
    Köper de vad som står i Koranen? Svar nej. 
    Frågan är ju då om de verkligen är muslimer?

Jag känner även måååånga som är bekännande kristna.
    Enligt Jesu lära ska vi älska våra medmänniskor inklusive våra fiender.
    Dessa bekännande kristna är dock extremt fördömande... talar illa om människor... skvallrar... och mycket annat.
    Är då dessa sk kristna verkligen kristna?

2. Öppet homosexuell imam. Kontroversiellt eftersom Islam och homosexualitet är fullständigt oförenliga.
    1. Nu blir det lite "no true scottsman" över det hela...
    2. inte på annat sätt än bibeln gör det oförenligt...
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 11:24:49 följande:
    Likheterna mellan Islam och Kristendom?
    Hmmm... väldigt intressant.
    Läser man vad skrifterna säger så... tja, vilka likheter?

Det faktum att Koranen på flera ställen hävdar att Koranen utgår från och är en fortsättning på Bibeln. Muhammed uppmanar t ex på flera ställen sina anhängare att hålla sig till Bibeln och att fråga "Bokens folk" om de har några tvivel.
    Enligt Koranen är således både Gamla och Nya Testamentet uppenbarelser från Gud. Samtidigt innehåller emellertid Koranen påståenden som direkt motsäger Bibeln. Förutom treenigheten och Jesu gudomlighet förnekas också korsfästelsen, uppståndelsen och att Jesus är människans frälsare.

Så, Koranen ska alltså utgå från Bibeln och både GT och NT är uppenbarelser från Gud. Samtidigt så förnekar alltså Koranen treenigheten, dvs de kristna har fel eftersom de är sk månggudadyrkare.

Och vad säger Koranen om månggudadyrkare?

Sura 9:5 Men när de fridlysta månaderna gått till ända, så döden månggudadyrkarna, varhelst I finnen dem.
    På samma sätt finns saker i GT som direkt motsäger GT,
    På samma sätt finns saker i NT som direkt motsäger GT och NT.

Så återigen, ska man följa GT eller inte?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 11:36:02 följande:
    1. No true scottsman... kan man tycka. 
    Men vad är en muslim då?
    Vad är en kristen?

Visst, en människa kan kalla sig för vad som helst. Man kan kalla sig muslim och fullständigt strunta i Koranen.

Men hur ska man kunna föra en saklig diskussion om saker och ting om man inte utgår från definitioner?
    Om man inte har sakliga gemensamma nämnare så finns det ju ingen grund för en diskussion.

2. Intressant. Är kristna läran emot homosexuella människor?
    Du struntar ju fullständigt i delar av Bibeln.
    Så varför ska inte en muslin kunna strunta fullständigt i delar av Koranen? (inte heller den är internt konsistent så man måste strunta i saker i den)
  • Iarwain
    KostasSonawj skrev 2021-03-21 11:55:33 följande:
    Jag vet varför vissa blir pixlade och vissa inte blir det, det är för att invandrare begår mer brott och media har kommit fram till att om man visar sanningen så blir folk "rasister" (det vill säga korrekt informerade, inte fördomsfulla som man gärna vill ha det till). Det är den enklaste förklaringen.
    Nu frågar jag utan någon underliggande tanke, utan jag vill verkligen veta.

Finns det någon bra källa (forskningsrapport, uppsats, annat) som kvalitativt eller kvantitativt undersökt i vilken utsträckning en viss typ av person blir mer pixlad än andra? (jag har letat lite och hittar inget bra material)
Svar på tråden Jomshof