• Padirac

Jomshof

Maya84 skrev 2021-03-21 01:46:42 följande:
    Återigen, det är inte min skyldighet att under tiden de som säger sig höra till Islam som religion krigar över vems tolkning är den rätta, acceptera och vänja sig till att våld, terror, rätten till att yttra sig tas bort från en, i ett land där man FÅR kritisera religioner, oavsett vilken.
    Tror du att problemet ligger hos de som inte utövar våld mot oliktänkande, eller hos de som faktiskt gör det? Oavsett vilken tolkning, sker förtryck, våld och straff till oliktänkande, homosexuella och kvinnor i Islams namn, över hela världen, och det är DET man som sunt funtad människa fruktar.
    Om du värnar om demokrati så är det lite lustigt att du anser Islams ideologi, som knappast går att förena med demokrati skall värnas om?
    Du kanske kan förklara varför man skall bli attackerad med namn som "islamofob" endast för att man anser att synsättet och värderingarna inte hör hemma i Sverige?
    När har försvararna för religionen i Sverige kallat dem själva Islamister, trots att de står bakom tanken att man inte får kritisera deras religion? Är dom inte bara helt vanliga muslimer?
    Förtryck och våld förekommer över allt i alla samhällen, i olika omfattning, kvinnor, barn, män, folkgrupper mm är utsatta i samhällen och i familjer - allt i det godas namn.. 

I Europa startade sekulariseringen efter reformationen och i olika samhällen har sekualriseringen drivits olika långt. 

Det finns en spännande bild över detta - om man dessutom placerar in Jomshof partis världsbild på samma karta så ser man att den ligger på samma plats som de islamska staterna Jomshofs och hans parti står ju inte för de mest individualistiska och sekulära värdena . tvärt om  faktiskt

www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

Inglehart-Welzel Cultural Map (2020)
  • Padirac
    Maya84 skrev 2021-03-21 02:13:18 följande:

Haha, rasism? Really...:) En till som tror att Islam är en ras, och inte en lära. Du kanske inte hört det förut men :Islam är inte en ras!

Jag tror att Jomshof och hans parti har dessa missförstånd du tror att har i din ideologi.

Jag vet av det du skrivit att du inte kan eller vill skilja på tex islam och islamism.

Här kommer en till sak som är bra att känna igen och veta om:

Begreppet rasism omfattar idag föreställningar om ras, men sen många 10-tals år omfattar begreppet rasism också det som kallas kulturrasism. Begreppets utvidgning gjordes faktiskt av den person vars tankevärld står bakom SDs principprogram. Fascisten och nazisten Per Engdahl som efter WW2 var en central och samlande kraft för den europeiska nyfascismen formulerade om de rasistiska tankarna till att istället för att handla om (de ej existerade) människo-raser så tog de fasta på kultur, religion och kopplade dessa till geografiska platser. Därifrån kommer det av SD omhuldade begreppet mänsklig essens som då varierar med varifrån olika människor härstammar, detta är naturligtvis både rasistiskt och helt ovetenskapligt trams. Att universitetsutbildade personer med eller utan lärartjänst i samhällsvetenskap och psykologi inte begriper detta är helt osannolikt, om det inte är en av SDs främsta företrädare som har rasism som politisk ideologi.
  • Padirac

SD och Jomshof har alltså detta i sin ideologi, det är inte jag som tror att islam är en ras

• Padirac
    Maya84 skrev 2021-03-21 02:59:23 följande:
    Om du nämner rasism, när man diskuterar Islamkritik så jo, du tror att Islam är en ras.
    Om man har helt plötsligt kommit på ett nytt ord att anklaga människor för, när man utnyttjar sin rätt att utrycka sina åsikter, så vore det en bra ide att ta bort "ras" från det man vill anklaga människor för. Det vore ju passande.

Rasism är någon som ser sig själv överlägsen någon annan pg a att denna person är av en annan etnicitet/härkomst/hudfärg och dömmer denna utefter något man inte kan kontrollera eller har valt, vilket gör att detta hat är det värsta.

Ideologi väljer man att tillhöra. Man är ansvarig för sina handlingar, beteende och sina värderingar och kan då dömas efter det. Enkelt.

Kritik tåls dock inte av en viss grupp människor, och då skall man anklaga andra människor för att vara det ena eller det andra.
    Dessa människor besitter noll moral
    Rasism har ytterligare betydelser, det som kallas kulturrasism.

Någonting som jag ser är helt och hållet utelämnat i din replik. 
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-03-21 14:31:08 följande:

Det FÅR man. Uppenbarligen. Det blev ingen folkstorm mot Jomshof. Bara lite politiskt motiverad upprördhet från the usual suspects.Väldigt träffande beskrivet i boken "Underkastelse" av en av vår tids stora litterära provokatörer Michel Houellbecq.

www.adlibris.com/se/bok/underkastelse-9789174295368

Den äldre universitetsprofessorn som upptäcker att det blev inte så tokigt ändå när islamisterna tar makten i Frankrike och inför såväl regler som normer i samhället och på universitetet som i så hög grad faktiskt gynnar honom.

* Houellbecq, en personlig favorit och för alla att prova på*

En röst om din personliga favorits litterära verks innehåll..

www.dn.se/arkiv/kultur/darfor-ar-michel-houellebecqs-sexism-vard-att-ta-pa-allvar/

"Att Houellebecq inte skildrar några samhällsproblem, utan tvärtom en mycket specifik manstyps dubbelmoral, borde vara uppenbart. Mannen som vill ha kvar patriarkatet men utan att behöva vara patriark, som likt ett barn vill ha allt utan att ta ansvar för konsekvenserna och vars rasism inte är något annat än förlorad kontroll över kvinnan. Som drömmer att en övermakt förverkligar hans fantasier. Den man Houellebecq har klätt av naken är ingen annan än vår tids vite kränkte man."
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-21 17:20:15 följande:

Det var precis DET jag menade.

Moderat innebär försiktig, måttfull etc.

Hur kan man vara moderat/försiktig/måttfull inom en tro?

Nivå på tro? Antingen så tror man eller så tror man inte.

Nej, det finns bokstavstroende eller radikala eller moderata eller sekulariserade av vilken tro eller övertygelse som helst.

Alla har inte en svartvit syn på idéer, tro eller politik.
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-21 18:50:29 följande:
    Hur kan tro vara något annat än svartvitt?
    Antingen tror man på något - eller så tror man inte på något.

Antingen tror jag på en Gud - eller så tror jag inte på en Gud.
    ?
    För dig kan (din) tro tydligen inte vara annat än svartvitt - men om du frågar andra än dig själv kommer de att  ge en hel palett av olika grader av uppfattningar avseende sin tro. Det finns en del som säger att tvivel är en förutsättning för tro, men alla håller säkert inte med.

Sen är tro inte nödvändigtvis samma sak som att tro bokstavligt på varje mening i en text. 

Det finnns i ditt resonemang ett tydligt svartvitt tänkande och det ser utifrån det som att du tillskriver andra samma svartvita uppfattningar. 
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-22 13:38:51 följande:
    Intressant resonemang.

Man kan kalla sig muslim, men strunta i vad Muhammed säger i Koranen?

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?
    Eller jo... du har ju rätt... därför vi fick korståg och annat vansinne.

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 
    Jesus säger älska dina fiender.. älska din nästa.
    Men men... det är ju inte så svart eller vitt... finns ju gråzoner.
    Ditt resonemaag innebär att du återigen tror att en svartvit beskrivning av världen enligt din egen uppfattning också definierar andra människors åsikter.

Du får stå för dina egna åsikter - så får du _fråga_ vad andra har för åsikter

Om korstågen var kristna eller inte finns det helst säkert en debatt om, frågan är om du kan skilja på en modern norm-debatt från de uppfattningar som rådde då korstågen gjordes och på vilket sätt den då kristna religionen, politiken och kulturen hade inflytande över korstågen. Det som var god kristenhet då är kanske inte god kristenhet idag, eller tvärt om - (tro, polittik, kultur)

Precis som att det inom kristendom och andra uppfattningar finns många olika inriktningar och tolkningar av hur verkligheten ser ut så finns det inom islam många olika uppfattningar om detsamma. Dessutom är det som nämnt tidigare nödvändigt att skilja på religion, politik och kultur.

Det finns tex inom kristendom en (ett otal egentligen)  religiös kristen trosinriktning, det finns politiska partier som förestpråkar 'kristna värderingar' och det finns inom västvärlden en kultur som i någon mening har den kristna tron och kristna värderingar och kristna kulturella inslag. Allt detta är kristendom, men inte nödvändigtvis en kristen tro.  Samma uppdelning kan göras för islam, för hinduism, buddism eller österbottnisk frikyrklighet om du så vill.
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-23 07:44:43 följande:
    Insatt i kulturen i de länder där dessa språk talades på den tiden och talas idag?
    Yes, tonvis med studier... och vänner som bor där... och... och...

Kan jag hebreiska, arameiska och grekiska? Nope, inte flytande... men har studerat dessa. Dessutom, precis som jag skrev tidigare, har jag vänner inom dessa språk som kan förklara det jag inte förstår.

Plus akademiska studier med utfrågning av professorer... plus...
    Det är ju häpnadsväckande vilka nyanserade insikter alla studier, vänner, språkkunskap och frågestunder med professor kan ge .. {#emotions_dlg.flower}
    Intressant resonemang.

Så, då kan man alltså kalla sig kristen och fullständigt strunta i Jesu kärleksbudskap då?

Det innebär ju alltså att du anser att korstågens blodtörstiga förespråkare var sk "moderata" kristna?
    Korstågen - att fullständigt strunta i kristendomens budskap - är ett exempel på moderat kristendom... 

• Padirac
    Lark skrev 2021-03-23 14:09:30 följande:
    Inte direkt häpnadsväckande alls. 
    Om man inte får insikter genom studier, vänner, språkkunskaper och universitetsseminarier så bör man väl ifrågasätta sin mentala förmåga?

För mig handlar det om att ha tillräckligt på fötterna för att kunna uttala mig.
    Det är som att inse att världen var svart/vit utan gråskala innan färgtv kom.

Vad behöver man ha på fötterna för att kunna uttala sig på endanstående vis.. att du kommer fram till att du tror att någon anser att korsriddarna var moderata/försiktiga kristnaberor det på alla studier, vänner, kunskaper och frågestunder med professorer?  

Jag tycker du ska fundera på om dina studier och utbildningar och vänner och professorer verkligen har gett dig den kunskap du behöver för att förstå världen och människan - kanske finns det någonting att komplettera med  - en färgtv kanske{#emotions_dlg.flower}
    Lark skrev 2021-03-21 17:20:15 följande:
    Det var precis DET jag menade.
    Moderat innebär försiktig, måttfull etc.

Hur kan man vara moderat/försiktig/måttfull inom en tro?
    Nivå på tro? Antingen så tror man eller så tror man inte.
    Intressant resonemang.

Svar på tråden Jomshof