• Lark

Jomshof

Iarwain skrev 2021-03-21 09:37:54 följande:

Ett par frågor till er som inte ser likheterna mellan Islam och Kristendom;;

1. Känner ni någon muslim?
    2. Vad tycker ni om imamen Ludovic-Mohamed Zahed?

Likheterna mellan Islam och Kristendom?
    Hmmm... väldigt intressant.
    Läser man vad skrifterna säger så... tja, vilka likheter?

Det faktum att Koranen på flera ställen hävdar att Koranen utgår från och är en fortsättning på Bibeln. Muhammed uppmanar t ex på flera ställen sina anhängare att hålla sig till Bibeln och att fråga "Bokens folk" om de har några tvivel.
    Enligt Koranen är således både Gamla och Nya Testamentet uppenbarelser från Gud. Samtidigt innehåller emellertid Koranen påståenden som direkt motsäger Bibeln. Förutom treenigheten och Jesu gudomlighet förnekas också korsfästelsen, uppståndelsen och att Jesus är människans frälsare.

Så, Koranen ska alltså utgå från Bibeln och både GT och NT är uppenbarelser från Gud. Samtidigt så förnekar alltså Koranen treenigheten, dvs de kristna har fel eftersom de är sk månggudadyrkare.

Och vad säger Koranen om månggudadyrkare?

Sura 9:5 Men när de fridlysta månaderna gått till ända, så döden månggudadyrkarna, varhelst I finnen dem.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 11:12:15 följande:
    1. Nu blir det lite "no true scottsman" över det hela...
    2. inte på annat sätt än bibeln gör det oförenligt...
    1. No true scottsman... kan man tycka. 
    Men vad är en muslim då?
    Vad är en kristen?

Visst, en människa kan kalla sig för vad som helst. Man kan kalla sig muslim och fullständigt strunta i Koranen.

Men hur ska man kunna föra en saklig diskussion om saker och ting om man inte utgår från definitioner?
    Om man inte har sakliga gemensamma nämnare så finns det ju ingen grund för en diskussion.

2. Intressant. Är kristna läran emot homosexuella människor?
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-21 11:38:25 följande:
    Märkligt då hur det finns teologiska diskussioner om hur man ska tolka skrifterna och att olika tolkningar kan utlösa konflikt och till och med krig.

Alltmedan du sitter på facit
    Jag håller med dig!!! Jag förstår inte ens hur det kan vara svårt eller ska "tolkas". Jag sitter inte alls med något facit. Jag läser bara innantill vad som står.

Jesus säger klart och tydligt att högsta budet är att Älska-Älska-Älska!
    Älska Gud - Älska din nästa - Älska dig själv.
    Jesus säger "Älska era fiender". Bara att läsa.

Läser man innantill i Joh 3:16 så står det: Så ÄLSKADE Gud världen att han gav den sin ende son för att VAR OCH EN SOM TROR på honom inte ska gå under utan ha evigt liv!
    Förutom homosexuella och annat syndigt pack?? Nope - VAR OCH EN SOM TROR. Klart och tydligt. Ingen utelämnas.

Men det går ju inte!!! Hur hänger det ihop??? Tja, läs Bibeln... allt står där.
    Glasklart!

Vad innebär att tro på Jesus? Återigen - ta emot Jesus i ditt hjärta står det i skrifterna. Vad innebär det? Återigen - läs.
    Inte mina ord - det står klart och tydligt. 
    Den som tar emot Jesus får den HELIGE ANDE. Guds ande, dvs EXAKT SAMMA ANDE som bodde i Jesus, flyttar in i människan och vi får möjlighet till personlig kommunikation med Skaparguden.
    Står KLART och TYDLIGT. Bara att läsa.
    Jag har inget facit och jag tolkar ingenting. Jag läser innantill vad som står.
    På vilket sätt behöver detta tolkas? 

Guds ande flyttar in? Men då blir man ju besatt!
    Besatthet är enligt Bibeln onda andar. Men visst, vill man tro att Guds ande kan leda till besatthet - feel free.

Men Guds ande flyttar in i oss och kommunicerar??? Låter som schizofreni!!!
    Tja, så kan man se på saken. Feel free.. ditt eget val.

Och olika tolkningar kan utlösa konflikter även inom kyrkan???
    Eller hur - visst låter detta ganska vansinnigt med tanke på vad Jesus säger??
    Bråka om saker och ting när Jesu budskap är tämligen glasklart - ÄLSKA!!!!

På samma sätt läs Koranen.
    Koranen säger om och om igen att "Allah älskar INTE den som..."
    Står glasklart. För att bli älskad av Allah så ska du göra si och så.
    Du har absolut ingen garanti för att komma till paradiset.
    Koranen säger hela tiden "Om ALLAH så vill". Det är alltså godtyckligt ifall du blir insläppt i paradiset eller inte.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 11:41:13 följande:
    Du struntar ju fullständigt i delar av Bibeln.
    Så varför ska inte en muslin kunna strunta fullständigt i delar av Koranen? (inte heller den är internt konsistent så man måste strunta i saker i den)
    Jag struntar inte i något alls.
    Jag läser innantill vad Jesus och apostlarna säger och hur de hänvisar till GT.
    Jesus visar glasklart hur allt ska användas.

När Jesus lämnade lärjungarna så gav han ett uppdrag - att sprida de bud han hade lärt dem (missionsbefallningen). Han sa inte - "Gå ut och sprid GT".
    Han uppmanade att sprida de bud han hade lärt lärjungarna under de år de vandrat tillsammans. Jesus själv var jude och använde absolut GT i sin undervisning. Det är ju bara att läsa innantill vad Jesus säger och hur han använde GT.

Koranen - man kan strunta i vissa saker? Nope, det kan du inte.
    Det finns ju inget gamla och nya testament som i Bibeln. Hela Koranen gäller för en muslim.
    Däremot finns det en princip som säger att om två suror säger emot varandra så gäller den senaste. Men då kan man ju inte bara strunta... man måste ju VETA vad som gäller.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 11:32:29 följande:
    På samma sätt finns saker i GT som direkt motsäger GT,
    På samma sätt finns saker i NT som direkt motsäger GT och NT.

Så återigen, ska man följa GT eller inte?
    Den frågan har jag redan besvarat.
    Läs Bibeln igen. Har du inte förstått den frågan så har du inte läst ordentligt.

Det gjorde jag... jag studerade, läste vad som stod och bildade mig en egen uppfattning. Då behöver man inte fråga andra.

På samma sätt har jag studerat Islam, Koranen, Sharia och hadither.
    Bildat mig en uppfattning.
    Står ju glasklart vad som gäller.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 12:33:06 följande:
    Du har bildat dig en uppfattning, baserad på ganska stor bias, vad det verkar.

Du har inte svarat på om ska man följa GT eller inte?
    Utan du skriver "läs bibeln".

Så återigen; Ska man följa GT eller inte?
    Tja, om man kallar Bibeln, Koranen, Sharialagen, hadither, VEDA-skrifter och mycket mer för bias... 

Yes, jag skriver att du ska läsa Bibeln eftersom du verkar ha svårt att acceptera mina utlägg ang detta. Bättre du läser och bildar dig en egen uppfattning faktiskt.
    Inte min uppfattning.

Det handlar inte om min uppfattning... jag läser innantill vad som står.
    Följa GT? Eller menar du i själva verket:
    Ska man följa LAGEN? Två helt skilda saker.

Jesus undervisade ur GT.
    Jesus UPPFYLLDE LAGEN.
    Romarbrevet säger  "... ty ni står inte under lagen utan under nåden."

Som sagt, hela Bibeln hänger ihop... jag studerade Bibeln och detta var glasklart.
    Tråkigt för dig om det inte är det.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 12:54:01 följande:
    Jag har läst, men vi kommer liksom inte vidare i denna diskussion om du inte svarar på om man ska bortse från vad som står i GT eller inte...

Så vad står det innantill?
    Ska vi följa de över 100 lagarna i GT eller inte?
    Nä, vi kommer inte vidare eftersom du inte läser vad jag skriver.
    Jag kan liksom inte sammanfatta en bok på 1500 sidor i en mening.

Bortse från GT? Nej, vi ska inte bortse från GT.

Ska man följa lagarna i GT? Det gav jag alldeles nyss ett NT citat för.
    Vi lyder inte längre under lagen. Står klart och tydligt.

Jesus själv säger "jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla".
    Lagen är alltså uppfylld. En person har en önskan om något.
    Denna önskan blir uppfylld. Har önskar upphävts? Nope, den har uppfyllts.
    Den togs aldrig bort... den uppfylldes. Nu är det ingen önskan längre. Men den försvann aldrig.

Som sagt... läs Jesu egen undervisning... 
  • Lark
    Flash Gordon skrev 2021-03-21 13:35:08 följande:
    En religion som kräver att de som lämnar religionen skall dödas - får man kalla den för avskyvärd?

Den lilla "storm" som det blev kring detta uttalande, om det ens blev någon, den blåste över på en dag.

Mer upprördhet än så fanns det tydligen inte i det svenska samhället över det påståendet.
    Yes, jag ställer mig själv samma fråga.
    Svenska folkets naiva inställning och attityd till Islam är häpnadsväckande.

Varför får man inte säga att en religion är avskyvärd när man får påstå att politiska ideologier är avskyvärda?

Rena grekiskan för mig. Eller egentligen inte. 
    Svensken är ju så otroligt naiv och dåligt påläst.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 14:00:30 följande:
    Jag läser, men du svarar ju inte...

Vad betyder "Vi lyder inte under lagen"?
    Är det ok för mig att ha andra gudar?

Varför är det du citerar viktigare än det jag citerat tidigare;
    "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. 19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket."
    Du läser inte alls. Och du verkar onekligen inte ha läst Bibelns NT.
    Som sagt... läs denna bok en gång till NOGGRANT!

Vad betyder "vi lyder inte under lagen"?
    Jesus har UPPFYLLT LAGEN. Han har inte upphävt - han har uppfyllt.
    Jesus säger att "Lagen ska vara skriven i era hjärtan".
    Och hur går detta till? Tja, läs om Helige Ande.

Är det ok att ha andra gudar om man inte lyder under lagen?

Det jag nästan pratat MEST om hela tiden - Jesu undervisning om det HÖGSTA budet.

Vilket var det? Älska. Men VEM?

"Du ska älska HERREN DIN GUD...."

Tänka sig... det står mitt framför nästan.

Och vad hände EFTER att Jesus sagt alla dess fina ord?
    Han dog på korset. 
    Korset - den händelse som HELA Bibeln kretsar kring.

Men... panik - hur fungerar allt detta? Hur hänger det samman?

Återigen - trons stora mysterium.
    Läs Jesu undervisning... läs Apg... läs breven... och studera hur Helige ande fungerar .

Joh 16: "Ni ska få sanningens ande som ska VÄGLEDA er till sanningen".

Den kristna läran är sannerligen fullständigt unik.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 14:22:19 följande:
    Det blir lite av en halmgubbe...

"Islam tycker såhär"
    Lika lite som Kristenheten är enhetlig i sin syn, så är Islam enhetlig i sin syn.

"Islam är avskyvärt"
    På samma sätt som Islam är avskyvärt blir då kristendomen, eller judendomen, eller buddismen, eller <insert valfri livsåskådning här> avskyvärd.
    Ingen halmgubbe det här inte. LÄS!!!!
    Läs vad skrifterna säger om guden. Det är inte särskilt svårt.

Absolut... kristenheten är inte enhetlig i sin syn.
    Och varför? För att folk inte läser Bibeln.

Pingstkyrkan? Baptist? Missionskyrkan? Svenska kyrkan? Metodistkyrkan?Trosrörelsen?
    Ja... listan kan göras lååång. Vad är detta för larv?
    Olika kyrkor? Vilket Bibliskt stöd finns för det. Finns INGET Bibliskt stöd!

Vi läser i Efesierbrevet 4:

Var alltid ödmjuka och milda. Visa varandra tålamod och tolerans i kärlek. Sträva efter att bevara Andens enhet genom fridens band. Det finns en kropp och en Ande ? liksom ni kallades till ett hopp när ni blev kallade ? en Herre, en tro, ett dop, en Gud och allas Fader, han som är över alla och genom alla och i alla.

Det står innantill i Bibeln hur kyrkan ska fungera - hur den ska organiseras... hur en Gudstjänst ska byggas upp. ALLT!

Hur olika kyrkor kan finnas är för MIG ett fullständigt mysterium.

På samma sätt - Islam.
    Det står klart och tydligen i Koranen vad som gäller för en muslim.
    Bara att läsa.
    Hur kan det bli olika fraktioner? För att folk inte LÄSER vad som står.

Kristendomen och buddismen blir lika avskyvärd som Islam?
    Jadu... 

Intressant. Vad är avskyvärt med buddismen? Jag vet vad JAG anser om buddismen. Men vad tycker DU är avskyvärt?
Svar på tråden Jomshof