• Rikard

Jomshof

Anonym (A) skrev 2021-03-14 11:17:24 följande:

Islam är den näststörsta religionen i Sverige med många följare. Att som representant för ett stort riksdagsparti uttrycka att religionen är fruktansvärd är verkligen under all kritik! Man får ha åsikter om religion och att det inte passar in i ett sekulärt land, men man får tänka på hur man uttrycker sig!

Tro mig, exakt samma människor som tycker det är ett okej uttalande hade blivit förbannade om en person med utländsk bakgrund från ett annat parti hade kallat t.ex Kristendomen för en avskyvärd religion.

Att en livsåskådning, politisk uppfattning eller religiös föreställning är vida spridd är inget skäl att inte inte uttrycka sig kritiskt. Snarare tvärt om. 

Problemet med både Jomshofs uttalande och de som har protesterat mot det är att diskussionen har hamnat på en obildad och ointressant nivå där den ena säger "islam är dåligt" och den andra sidan säger "islam är inte alls dåligt".

Jag saknar en kunnig diskussion om vad islam är. Jag är lika trött på de troendes skönmålning som på Jomshofs svepande fördömande.
  • Rikard
    gfdfdfgfdgfdfggfdd skrev 2021-03-14 11:26:50 följande:
    Det många inte förstår är att ja man får tycka vad man vill men nej man får inte säga vad man vill offentligt

Det är konstigt att många 'sverjevänner' inte har koll på svensk lagstiftning
    Synd att du inte har koll på svensk lagstiftning.
    Att offentligt uttala sig negativt om en livsåskådning, politisk uppfattning eller religion är inte olaglig i Sverige.
Svar på tråden Jomshof