• fornminne

Fråga: Män mer öppna för tillfällig sex kontakt än oss kvinnor. Varför?!

Anonym (Tillfällighet) skrev 2021-03-12 20:30:30 följande:
    Aniiee skrev 2021-03-12 20:24:05 följande:
    För att det är vad kvinnor och män får lära sig redan sedan de var flickor och pojkar. Det är en social konstruktion som till syvende och sist bottnar i biologi. En gång i tiden behövde tjejer lära sig att inte ha massa tillfälliga sexuella kontakter på grund av konsekvenserna som det kunde medföra, medan killarna inte behövde ha det konsekvenstänket på samma sätt.  Nu pratar vi social evolution här, så tidsspannet vi laborerar med är inte 80-tal och inte 1800-tal heller.... Och det tar inte ett århundrade eller mindre att förändra sånt. Det är ungefär lika djupt rotat som att gå på två ben.
    Berätta om konsekvenserna för oss kvinnor ifall vi skulle välja tillfällig sex? Män borde väll känna desamma?

Kvinnor löper större risk att bli gravida och våldtagna. Och måste därför vara försiktigare i kontakten med främmande män. Å andra sidan kan ju män bli ofrivilliga pappor, så det är lite konstigt att många män inte skyddar sig bättre. För att inte tala om könsjukdomar, som kan drabba båda könen.
  • fornminne
    Anonym (Oljebyte) skrev 2021-03-12 20:37:58 följande:
    Fast männen råkar också ut för dåligt sex och ändå fortsätter dom att ligga vidare med nästa fast hon också kan vara ett uselt ligg

Det verkar som att fler män än kvinnor, föredrar dåliga ligg framför att inte ligga alls. Hos kvinnor är det tvärtom, många är hellre utan än har dåligt sex. Denna skillnad märks ju inte bara på raggmarknaden eller dejtingmarknaden, utan även i t ex relationer.
  • fornminne
    Anonym (Tillfällighet) skrev 2021-03-12 20:44:23 följande:
    Män tror att kondom skyddar mot allt men så fel de har.

Kondom skyddar bra, om än inte 100 procent, mot både könssjukdomar och oönskade graviditeter. Men många män använder inte ens kondom. Ofta är det kvinnan som kräver kondom, ironiskt nog, om det ens används.
  • fornminne
    Anonym (Tillfällighet) skrev 2021-03-12 20:50:06 följande:
    Förklara sista meningen tack.

Det är vanligare att män vill ligga mer i relationer. Visst finns det även sexuellt frustrerade kvinnor med mindre intresserade män, det är inte helt ovanligt. Med på varje sådan kvinna verkar det gå åtminstone några män.
  • fornminne
    Pinotage skrev 2021-03-12 20:52:49 följande:
    Vad händer om du drabbas av dålig sex ? Jag tänker att det måste vara något läskigt när du inte vågar ta risken ... Tänk om det blir bra sex ?

Dåligt sex är inte hela världen, men många kvinnor tycker inte att det är värt besväret. Är de inte jättetända på mannen och / eller tror sig kunna hoppas på riktigt bra sex, lägger de hellre sin energi på annat. Män verkar inte lika nogräknade.
  • fornminne
    Pinotage skrev 2021-03-12 21:11:08 följande:
    Nää - många män är nog inte så nogräknade, jag har haft min andel av dålig sex . Men hur bedömer kvinnor att det finns potential för bra sex ?

Jag tror att många kvinnor har lärt sig - den hårda vägen eller den mjuka - att tillfälliga förbindelser inte ger så mycket, i alla fall inte sexuellt. Att sexet helt enkelt blir bättre i en stadig relation, där man får chans att utvecklas tillsammans. Sen finns det kvinnor som gillar tillfälligt sex och att ha många partners osv. Men återigen, på varje sådan kvinna går det åtminstone några män. På samma sätt finns det kvinnor som inte är intresserade av lösare förbindelser alls, det lockar dem inte helt enkelt. Alla har inte lika stark drift. En del har längre startsträcka, blir inte kåta lika lätt. Färre människor tänder dem, osv. Även många män känner igen sig i detta. Män är inga sexmaskiner som tar varje tillfälle till sex, bra eller dåligt. Många längtar efter kärlek och en stadig partner. Men fler män än kvinnor tackar inte nej till sex när det bjuds. Observera att jag här enbart pratar om kvinnor och män som inte har något emot tillfälliga förbindelser i sig. Alla som av religiösa eller andra skäl anser att sex hör hemma inom äktenskapet, eller enbart i ett stadigt förhållande, har jag inte ens räknat med. Men dessa finns ju också, även om det är vanligare i andra kulturer / bland nysvenskar.
  • fornminne
    Tecum skrev 2021-03-12 21:54:06 följande:
    Inte alls.  Skillnaden mellan könen blir mindre och mindre, fler kvinnor har tillfälligt sex och gillar det och fler män vill ha känslor för den de har sex med. 

Ett tecken på att samhället har blivit mer jämställt. Visserligen verkar män som grupp ha en starkare drift, och kvinnor som grupp inte ha samma behov av sex utan känslor eller utanför en stadig relation. Men när kvinnor tillåts ta för sig mer utan slut shaming, och när män tillåts visa känslor på andra sätt än att vara kåta, samt bejaka annat, så minskar skillnaderna. Sen har det kommit nya grupper till Sverige som ofta har helt andra värderingar. Handlar det bara om att giftermål anses viktigt och att sex inom en stadig relation förespråkas eller föredras, behöver det inte vara ett problem. Är värderingsskillnaderna för stora blir det däremot problem, t ex om döttrarna är hårt hållna medan sönerna är ute och svinar. Om jämställda självständiga flickor och kvinnor inte respekteras. Eller om varken söner eller döttrar tillåts välja partner eller livsstil själva, utan förväntas göra som släkten säger.
  • fornminne
    Anonym (Hmm) skrev 2021-03-13 06:53:12 följande:
    Antingen är detta en trolltråd, eller så har kag missat en åldersgräns på "kvinnorna". Men tjejerunder 30 gör inget annat än att knulla runt. Och dom får ha sin bedömningsapp i fb ang killar där det kan snackas hur mycket skit som helst om dom, medans om killar har en sådan grupp så tas den antingen bort eller så blir dom dömda! Det är i princip omöjligt att skaffa ett förhållande med tjejer inom sverige idag! Det håller iax 2 månader sen är dom ittråkade och vill knulla runt på nytt. Det är vad feminismen har lett till! Sverige har bland världens högst rankade singel hushåll. Och marknaden är ju knappast till män / killarnas fördel om dom inte har hus och massa pengar eller barn sedan tidigare. Finns många män där ute som bara drömmer om att akapa sig en kärnfamilj och förbli så. Men de drömmarna förhåller sig endast vid det, drömmar, i dagens Sverige! Då kvinnan visar sin makt genom att knulla runt. O de går efter de dåliga killarnasom ocksp sårar genom att ligga runt. Alla andra är ointressanta och väldigt många män mår dåligt över att vara så ensammaedans feminismen spör på att man ska hata män än mer för att dom är män. Bra kämpat Sverige!

Detta är ingen trolltråd, men du är uppenbart ett troll. Män ligger runt mer än kvinnor, i alla fall om de får chansen. Många kvinnor idag söker tvärtom fasta relationer, utom möjligen i tonåren och några år runt 20. Det enda som stämmer är att många kvinnor har höga krav på en partner, men det är för att de kan ha det. Och med tanke på hur många kvinnor som är tillsammans med män som varken har hus, bil eller massa pengar på banken, verkar kraven inte vara så höga i slutändan heller...
  • fornminne
    Anonym (Hmm) skrev 2021-03-13 06:53:12 följande:
    Antingen är detta en trolltråd, eller så har kag missat en åldersgräns på "kvinnorna". Men tjejerunder 30 gör inget annat än att knulla runt. Och dom får ha sin bedömningsapp i fb ang killar där det kan snackas hur mycket skit som helst om dom, medans om killar har en sådan grupp så tas den antingen bort eller så blir dom dömda! Det är i princip omöjligt att skaffa ett förhållande med tjejer inom sverige idag! Det håller iax 2 månader sen är dom ittråkade och vill knulla runt på nytt. Det är vad feminismen har lett till! Sverige har bland världens högst rankade singel hushåll. Och marknaden är ju knappast till män / killarnas fördel om dom inte har hus och massa pengar eller barn sedan tidigare. Finns många män där ute som bara drömmer om att akapa sig en kärnfamilj och förbli så. Men de drömmarna förhåller sig endast vid det, drömmar, i dagens Sverige! Då kvinnan visar sin makt genom att knulla runt. O de går efter de dåliga killarnasom ocksp sårar genom att ligga runt. Alla andra är ointressanta och väldigt många män mår dåligt över att vara så ensammaedans feminismen spör på att man ska hata män än mer för att dom är män. Bra kämpat Sverige!

Om en kvinna lämnar dig efter två månader beror det på att du inte håller måttet. Inte för att hon inte vill stadga sig. Det vill de flesta kvinnor förr eller senare. Men kvinnor har större frihet och fler möjligheter idag i alla västerländska länder, inte bara i Sverige. De är inte fastkedjade vid spisen längre och de tillåts välja partner och livsstil själva, precis som män. Då tvingas män steppa upp, anstränga sig för att attrahera kvinnor. Men det betyder inte att kvinnor kan göra som de vill, inte utan konsekvenser. En singelkvinna över 30 som vill ha barn, har två val: 1) Snabbt hitta en man, hon har inte råd att sitta och vänta på drömprinsen längre. 2) Skaffa barn på egen hand.
  • fornminne
    Anonym (Tillfällighet) skrev 2021-03-13 09:01:28 följande:
    Intressant att du nämnde :"Barn sedan tidigare". Pratas så mycket om att många inte vill ha någon med ett bagage (barn sedan tidigare). Utveckla gärna vad du menar.

Frågar du på allvar vad det där stolpskottet tycker? Men det finns både män och kvinnor som inte vill ha barn med någon som har barn sen tidigare. Orsakerna är oftast två. (Eller en av dem): 1) Man vill bygga en familj från grunden. 2) Man vill inte trassla in sig i styvfamiljträsket, vilket långt ifrån alltid slutar väl. Det ser vi inte minst i trådar här.
  • fornminne
    Anonym (Hmm) skrev 2021-03-13 09:31:33 följande:
    Så var det förr ja. Håller fullständigt med dig om det när vi talar om dåtid. Hade lägenhet mitt i stan nära krogen tidigare. Kan säga att man fick ligga med hur många kvinnor som helst. Det var aldrig något problem. Men då drack jag och hade en tuffare attityd. Något som kunde ge mig ångest när jag var normal. Men ändå så fick man kvinnor i säng konstant. Det förstörde min bild utav kvinnor totalt. O idag är jag inte intresserad utav att ens försöka skaffa mig ett förhållande överhuvudtaget med en svensk kvinna i Sverige.  

Nej, forskning tyder på att 70-talister låg runt mer än 90-talister. Men aldrig så mycket som ibland påstås. De individuella skillnaderna är stora. På krogar med mycket köttmarknad träffar man därtill ofta både män och kvinnor som vill ligga. Alla som inte går till den typen av ställen, eller sitter hemma med sin partner, träffar du ju inte. Så du tuffade till dig och fick f***a. So? Du låg tydligen med en massa tjejer själv, så vad gör dig bättre än dem?
  • fornminne
    New Dawn skrev 2021-03-13 10:19:53 följande:
    Ja, jag tvivlar på att den utvecklingen är någon större del. Dvs att kvinnor oftare VILL ha tillfälligt sex. Jag får nog be dig läsa fornminnes inlägg 13, 34, 44, 58, 60 så förstår du helheten mer. Visa gärna statistiken. De finns dock kvinnor som vill ha tillfälligt sex och de har det lättare än män. Det är klart att den gruppen kvinnor har det lättare nu jämfört med för 50 år sedan, och ännu hellre för 100 år sedan, men jag tror ändå att betydligt färre kvinnor än män är intresserade av tillfälligt sex. Kärleksrelationer vill båda ha. Jag tror att det förr i tiden inte var lika okej att prova sig fram på samma sätt. Jag kan tänka mig att kraven har ökat i dag, och det avspeglar sig. Jag tror mer det handlar om kortare relationer som inte håller, men jag tror inte drivkraften till dessa är tillfälligt sex, utan ett SÖKANDE efter en partner.
    Anyone can hate. It costs to love.

De flesta kvinnor som har tillfälligt sex, har det några enstaka gånger. Antingen det eller inte alls. Sen finns det en liten grupp kvinnor som har sex med väldigt många. De är inte nödvändigtvis färre än dito män. Men betydligt fler män än kvinnor, skulle ligga runt om de fick chansen. Det är dock bara relativt få män förunnat att göra det. Om vi pratar heterosexuella män alltså.
Svar på tråden Fråga: Män mer öppna för tillfällig sex kontakt än oss kvinnor. Varför?!