Slöja på små barn-varför vågar inte politiker förbjuda detta?
Otroligt fegt att inte våga sätta sig emot detta och förbjuda denna symbol på små tjejer
Otroligt fegt att inte våga sätta sig emot detta och förbjuda denna symbol på små tjejer
Det ska nog mycket till innan lagen kommer förbjuda vissa klädstilar. Det anses viktigare att var och en får klä sig som den vill.
Sedan kan jag tycka att det ofta är kvinnors och flickors klädsel som kritiseras, oavsett om det gäller slöja eller minikjol. Det kanske inte är kvinnor och flickor som ska kontrolleras via lagar utan bättre att jobba mot en förändring av hur vi ser på kvinnors och flickors klädval.
Förr hade många i Sverige huckle och sjal, så det är ju självklart att man ser olika på detta i olika kulturer. Jag ser dock aldrig några små barn med burka, där ansiktet är dolt. Så länge man ser vem det är och barnet är varmt, rent och torrt så är jag nöjd.
Varför ska ni alltid tro att så fort ett barn har slöja är det påtvingat ? Klart att det händer men det är inte så för alla . Jag har en 7 åring dotter som valt det helt själv och är jätte stolt över sig själv för detta . Jag själv har niqab ( ansiktsslöja ) tack och lov bor vi i England där det är accepterat att leva precis som man vill och religionsfrihet för alla religioner . Man kan bli anmäld här om man uttrycker sig som ni gör vilket jag tycker är jätte bra , för alla ska få gå klädda som de vill .
Varfor pratar du om kjolar och tshirts?
Ser ingen storre skillnad mellan ett muslimskt barn och ett "kristet"/svenskt sekulariserat barn (hoppas bilden kommer med):
Det funkar fint att förbjuda slöja och andra religiösa kläder i franska skolor så det ska ju funka i Sverige också
År 2004, under president Sarkozy, klubbades den lag som förbjuder elever i de grund- och gymnasieskolor den franska staten driver att bära överdrivet stora symboler eller kläder som visar religiös tillhörighet.
timbro.se/smedjan/vad-frankrikes-slojforbud-i-skolan-lar-oss/
Jag är otroligt glad över att bo i ett land där medborgarnas klädsel inte regleras genom lagstiftning.
Dessutom: att förbjuda slöja vore enbart att angripa det synliga symptomet på ett större problem, dvs verkningslöst och enbart skapa större problem.
Och var drar du gränsen? Alla former av huvudbonader på alla barn? Eller bara en visst utformad huvudbonad? Eller bara på flickor? Eller bara på muslimer? Får barn ha sjalett enligt gammal svensk sed, tex folkdräkten?
Nä bevare oss väl för en sådan horribel och godtycklig lag.