Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

HJÄLP bostadsrätt i Stockholm

Konkreta tips (som jag själv har god koll på): 

Örsvängen i Sundbyberg. Ligger väldigt fint mellan två sjöar, och förvånande låga priser (relativt sett). Förmodligen är det närheten till Hallonbergen som avskräcker. Men det ska man inte bry sig om, då man ju sannolikt inte lever sitt liv där, utan går dit för att nyttja kommunikationerna. Som är väldigt bra.

Stora ursvik: ligger lite off nu, men om ett år går tvärbanan dit. I vilket fall ett område där många trivs, och där du kan hitta relativt billiga lägenheter.

www.hemnet.se/bostader%5B%5D=473488&item_types%5B%5D=bostadsratt&living_area_min=45&living_area_max=55

• Anonym (T)

Jag skulle dock också vara försiktig med nyproduktion, om jag är rädd för prisfall. Kollar du tillbaka typ fem år har priserna på nyproducerat sjunkit rejält på vissa ställen. Så i det segmentet fanns definitivt "en bubbla". Dvs folk köpte för spekulation. 

Ska du köpa lägenhet ska du för övrigt inte räkna helhjärtat med att "starta en bostadskarriär". För vad som händer om priserna då står stilla eller faller är att det bara leder till ångest. Jag har själv vänner som köpte typ 2015-16 och velat sälja i tre-fyra år nu. De väntar "bara" på att priserna ska vara som innan 2017 (Nu pratar vi Sundbyberg. Jag bor själv där). Inte ett kul sätt att leva, kan jag tycka.

Man ska köpa för att bo. Dvs en lägenhet man trivs med. Och ökar den i värde ska man se det som en trevlig bonus. 

• Anonym (T)
    FtS70 skrev 2021-03-04 17:35:31 följande:

Jag köpte nyss en liten tvåa i centrala Sumpan för under 2,5 så det går.

Definitivt. Jag själv fick en gång i tiden en hyresrätt av första värden jag ringde (satt med en lång lista). Men rent generellt får man inte det. Lika lite som man kan köpa en tvåa på 50 kvm för under 2,5 i centrala Sumpan. 

Så i min värld är det nog klokare av TS att lägga kraften på andra ställen, om själva premisserna ( 50 kvm, max 2,5) ligger kvar.
Svar på tråden HJÄLP bostadsrätt i Stockholm