• Klartsomvatten

Downs syndrom - hade du gjort abort?

Om du hade fått reda på att du var gravid och att barnet hade kromosomfel (downs syndrom) hade du då gjort abort på grund av det? Motivera gärna ditt svar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Downs syndrom - hade du gjort abort?
  • Anonym (Ni gör helt rätt)
    Anonym (Diagnoshat) skrev 2024-08-14 09:25:55 följande:

Jag har en diagnos inom NPF, och jag blir illa berörd av denna diskussion. 
    Varför ska vi med diagnoser inte få finnas?????

Jag har blivit utsatt för hat pga min diagnos, och det känns så såklart förjävligt. 

Det är lätt att moralisera när man inte själv är den person som kommer att bära allt ansvar. 

Har också en diagnos inom NPF och hade gjort precis likadant om ens foster visade sig ha ett kromosomfel.

Vet ju redan vad det innebär att vara nedsatt i en värld full av normisar. Och jag förstår definitivt nu som vuxen hur krävande det var för min egen mor.
  • Anonym (A)

Jag har blivit utsatt för hat pga min diagnos, och det känns så såklart förjävligt. 

Tycker du samma sak om friska barn som aborteras? Eller är det bara de med diagnos du vurmar för?
  • Anonym (Javisst)

Jag hade absolut gjort abort. Jag gjorde alla tester jag kunde när jag var gravid. vid graviditet nr 2

• Anonym (Svårt)

Om alla hade DS så skulle samhället inte gå runt .Jag tror att det kommer bli sällsynt i framtiden barn med DS.

• Anonym (A)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-08-14 17:53:43 följande:

Om alla hade DS så skulle samhället inte gå runt .Jag tror att det kommer bli sällsynt i framtiden barn med DS.

Håller med. I Danmark där de testat för DS längre och tidigare än i Sverige är det mkt ovanligt. Bara enstaka unga mammor. 
  • Anonym (Ella)

Du måste se skillnad på en människa som blir född, och ett foster som inte föddes.

Givetvis får människor med diagnoser finnas! Det är ju inte så att vi som skulle abortera ett foster där diagnosen och prognosen är ganska tydlig, tycker att födda människor ska dö eller försvinna pga att de har en diagnos.
  • Cathariiina
    Anonym (Ella) skrev 2024-08-15 21:41:49 följande:
    Du måste se skillnad på en människa som blir född, och ett foster som inte föddes.

Givetvis får människor med diagnoser finnas! Det är ju inte så att vi som skulle abortera ett foster där diagnosen och prognosen är ganska tydlig, tycker att födda människor ska dö eller försvinna pga att de har en diagnos.
    Fast resultatet blir ju detsamma, vare sig du dödar individen när den är fyra månader gammal i mammas mage, direkt efter födelsen, eller när den är två, fem, sju år gammal... Det blir i samtliga fall en individ som har valts bort, som inte fick finnas /längre/. 
  • Anonym (SA)

Läskig tråd!
    Om vi börjar från början; Varför skaffar man barn?? Ursprungligen för att släkten ska leva vidare, någon ska ta över familjegården, någon står för att man får en bra ålderdom!
    Så då undrar man ju varför folk frivilligt väljer att föda barn som inte är livsdugliga?? Som aldrig kommer bli vuxna, som aldrig kommer bli självständiga, som säkerligen har fler handikapp än bara DS.
    Jo, för att barn idag är mer en accessoar än framtidssäkrare! Något gulligt, att klä i fina kläder! Att dessutom ha ett handikappat barn ger lite extra godhetsknarkar-poäng! Sen när man tröttnat så får samhället ta över, så det enda de duger till är att kosta pengar! Tyvärr så är DS-barn totalt meningslösa för samhället, ledsen att säga det. Man skaffar barn för att mänskligheten leva vidare, och så skaffar folk medvetet DS-barn som aldrig kommer duga till någonting! Så oerhört egoistiskt!! Varför ska samhället betala för era leksaker, och sen aldrig få något tillbaka?? Hur oerhört fantastiska, kramiga, glada, musikaliska etc etc era DS-ungar än är enligt er själva så kommer de aldrig duga till något, aldrig föra mänskligheten framåt!
    Detta gäller även för andra handikapp som gör barnet beroende för resten av livet, men DS går i alla fall att upptäcka och ta bort!
    Så näe, aldrig att man skulle behålla ett barn som aldrig kommer duga till något annat än att "vara glad" för föräldrarna! Skaffa hund eller nåt istället, de är också gulliga, har begränsad livslängd och är helt meningslösa för resten av samhället!

• Zaro

Vid rul trodde de att vår bebis skulle dö. Sen trodde de att det kunde överleva men kunde bli väldigt tidigt född och kunde vara sjukt. Vi fortsatte ändå. Blev kritiskt v 28 och född strax därefter men bebisen är helt frisk idag.

• Anonym (Ella)
    Cathariiina skrev 2024-08-15 21:51:55 följande:
    Fast resultatet blir ju detsamma, vare sig du dödar individen när den är fyra månader gammal i mammas mage, direkt efter födelsen, eller när den är två, fem, sju år gammal... Det blir i samtliga fall en individ som har valts bort, som inte fick finnas /längre/. 
    Det blir inte alls samma sak i mina ögon.

Vid abortgränsen klarar sig inte fostret utanför mammans mage. Det är inte en född individ.

Är du emot abort oavsett anledning?
  • Cathariiina
    Anonym (Ella) skrev 2024-08-16 06:22:23 följande:
    Det blir inte alls samma sak i mina ögon.

Vid abortgränsen klarar sig inte fostret utanför mammans mage. Det är inte en född individ.

Är du emot abort oavsett anledning?
    Spelar roll? Det klarar sig i sin rätta miljö vid den tidpunkten. Där det ska vara. Märklig inställning.

Ja och nej. Jag ser några situationer där det kanske är det minst dåliga valet att göra aborten ändå. Och där är väl en ensamstående, redan utarbetad mamma som i så fall ska få ett svårt funktionshindrat barn att ta hand om också, förutom de två eller tre barn hon redan har, en sådan situation. Speciellt som samhällets stöd hela tiden monteras ned - man vet inte om det kommer att finnas t.ex. personliga assistenter, kontaktfamiljer, skoltaxi till särskolan, eller avlastningshem längre om fem år. Eller tio. Eller gruppboenden med personal, när barnet blir vuxet och hela hans liv ut.

Men jag tycker att abort görs alldeles för lättvindigt i Sverige idag, och alldeles för långt upp i veckorna på fullt friska foster. 
  • Anonym (Ella)
    Cathariiina skrev 2024-08-16 06:29:27 följande:
    Spelar roll? Det klarar sig i sin rätta miljö vid den tidpunkten. Där det ska vara. Märklig inställning.

Ja och nej. Jag ser några situationer där det kanske är det minst dåliga valet att göra aborten ändå. Och där är väl en ensamstående, redan utarbetad mamma som i så fall ska få ett svårt funktionshindrat barn att ta hand om också, förutom de två eller tre barn hon redan har, en sådan situation. Speciellt som samhällets stöd hela tiden monteras ned - man vet inte om det kommer att finnas t.ex. personliga assistenter, kontaktfamiljer, skoltaxi till särskolan, eller avlastningshem längre om fem år. Eller tio. Eller gruppboenden med personal, när barnet blir vuxet och hela hans liv ut.

Men jag tycker att abort görs alldeles för lättvindigt i Sverige idag, och alldeles för långt upp i veckorna på fullt friska foster. 
    Då värderar du också liv utifrån förälderns situation? Om du inte tycker abort är ok, varför tycker du det är ok i vissa omständigheter? Du tycker ju att alla ska få finnas så varför inte ett funktionhindrat barn till en ensamstående mamma också?
  • Cathariiina
    Anonym (Ella) skrev 2024-08-16 06:43:49 följande:
    Då värderar du också liv utifrån förälderns situation? Om du inte tycker abort är ok, varför tycker du det är ok i vissa omständigheter? Du tycker ju att alla ska få finnas så varför inte ett funktionhindrat barn till en ensamstående mamma också?
    För att det även måste fungera i verkligheten. 
  • Anonym (A)
    Cathariiina skrev 2024-08-16 07:18:52 följande:
    För att det även måste fungera i verkligheten. 

Och det fungerar inte i verkligheten. Det finns miljontals barn som lever vind för våg, fattiga och missbrukare, som ingen bryr sig om. 

Allt för att kvinnor inte får göra abort. Me den verkligheten blundar tyvärr abortmotståndarna från. Tragiskt. Men visar tydligt att det inte handlar om barnen. 

• Anonym (Känner också så)
    Anonym (A) skrev 2024-08-16 07:27:50 följande:

Och det fungerar inte i verkligheten. Det finns miljontals barn som lever vind för våg, fattiga och missbrukare, som ingen bryr sig om. 

Allt för att kvinnor inte får göra abort. Me den verkligheten blundar tyvärr abortmotståndarna från. Tragiskt. Men visar tydligt att det inte handlar om barnen. 

Jag tycker att man skulle kunna göra en utredning, där just sådana faktorer vägs in. Men idag gör fullt friska och välfungerande unga kvinnor, som även skulle få stöttning av sina medelklassföräldrar, abort... och det tycker jag är ett så hemskt slöseri på liv. Speciellt som vi faktiskt behöver föda vita barn häruppe, om inte vår folkgrupp ska dö ut. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Känner också så) skrev 2024-08-16 08:20:41 följande:
    Jag tycker att man skulle kunna göra en utredning, där just sådana faktorer vägs in. Men idag gör fullt friska och välfungerande unga kvinnor, som även skulle få stöttning av sina medelklassföräldrar, abort... och det tycker jag är ett så hemskt slöseri på liv. Speciellt som vi faktiskt behöver föda vita barn häruppe, om inte vår folkgrupp ska dö ut. 

Och vem ska bestämma vilka barn som ska födas och vilja som ska aborteras? En jury?
    Ett embryo i kvinnans kropp tillhör inte staten. Det är kvinnans val. 

Du vet om att kvinnor gör abort ändå, även om det inte är tillåtet? 

Sedan svarade du inte på frågan vad vi ska göra med alla dessa övergivna barn som redan finns. Som lever i misär. Kanske bättre vi tar hand om de som redan finns istället för att sätta ännu fler oönskade barn till världen. 

• Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-08-16 08:31:38 följande:

Sedan svarade du inte på frågan vad vi ska göra med alla dessa övergivna barn som redan finns. Som lever i misär. Kanske bättre vi tar hand om de som redan finns istället för att sätta ännu fler oönskade barn till världen. 

Absolut, men så funkar det ju inte der du väl. Vi HAR ju fri abort idag, vi har haft det i över 50 år. Och ÄNDÅ finns de här barnen.

Deras föräldrar (eller snarare mammor) skaffar dem medvetet, och av fel skäl. Mammorna har misslyckats både i skolan och i arbetslivet, och då tänker de att de i alla fall kan bli MAMMA och få en identitet genom den rollen. Men samma sak händer igen: de orkar inte,  de ids inte, så fort det blir det allra minsta jobbigt med amningen, med nattvaket, med bajsblöjorna... så ger de upp. Längtan efter sprit, knark, fest och nya karlar tar över... 

De barnen är inte heller behjälpta av, att friska, högbegåvade, välfungerande högskolestuderande unga kvinnor tar bort sina foster som kunde ha fått goda liv. Det är nämligen den gruppen som gör flest aborter idag. Antalet tonårsaborter har gått ner, och likaså antalet aborter bland äldre flerbarnsmammor.
  • Cathariiina
    Cathariiina skrev 2024-08-16 08:50:37 följande:
    Absolut, men så funkar det ju inte der du väl. Vi HAR ju fri abort idag, vi har haft det i över 50 år. Och ÄNDÅ finns de här barnen.

Deras föräldrar (eller snarare mammor) skaffar dem medvetet, och av fel skäl. Mammorna har misslyckats både i skolan och i arbetslivet, och då tänker de att de i alla fall kan bli MAMMA och få en identitet genom den rollen. Men samma sak händer igen: de orkar inte,  de ids inte, så fort det blir det allra minsta jobbigt med amningen, med nattvaket, med bajsblöjorna... så ger de upp. Längtan efter sprit, knark, fest och nya karlar tar över... 

De barnen är inte heller behjälpta av, att friska, högbegåvade, välfungerande högskolestuderande unga kvinnor tar bort sina foster som kunde ha fått goda liv. Det är nämligen den gruppen som gör flest aborter idag. Antalet tonårsaborter har gått ner, och likaså antalet aborter bland äldre flerbarnsmammor.
    "så funkar det ju inte SER du väl"
  • Anonym (A)
    Cathariiina skrev 2024-08-16 08:50:37 följande:

I Sverige finns betydligt förre av dessa barn just för att vi har fri abort. 

Jämför med ett land som inte har fri abort. Vill du att vi ska ha ännu fler oönskade barn? 

Svar på tråden Downs syndrom - hade du gjort abort?