Inlägg från: Anonym (Anilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anilla)

Att lämna barn ensamma hemma

Har en fråga

Får man som förälder lämna barnen ensamma hemma (12 och 14 år) den veckan man har barnen

Typ från klockan 23 till 03 utan att meddela det till den andra föräldern?

• Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma
  • Anonym (Anilla)
    Anonym (vvvv) skrev 2021-03-01 20:37:45 följande:

Ja varför skulle man inte kunna det, det är ju rätt stora. De sover väl den tiden? De ska kunna ha någonstans att ringa om det skulle vara något och man ska väl inte lämna utan att barnen vet om det innan de lägger sig, så de inte blir oroliga om de skulle vakna och upptäcka det. 

Man behöver inte informera den andre föräldern om minsta lilla sak i sitt eget hem. Däremot undrar jag väl vad man ska ut och göra mitt i natten? 

Precis det som är problemet, barnen är vakna och föräldern som har dom är 140 km hemifrån och är hos sin nya

Barnen klarar ju sig men ifall något skulle hända typ brand i huset, sjukdom, plötslig feber osv så är barnen ensamma.
  • Anonym (Anilla)
    Anonym (Amanda) skrev 2021-03-01 20:48:45 följande:

Som 14-åring är man väl i regel fullt kapabel att sova själv i bostaden och kanske också ta visst ansvar för ett yngre syskon några timmar? Jag själv flyttade hemifrån som 15-åring och året innan det valde jag att vara hemma själv när resten av familjen åkte på semester. Hade mormor som "backup" som kom och kollade läget en gång om dagen men skötte mig själv.

Har barnen något slags funktionsnedsättning?

Jo kapabel vet jag inte då det ena barnet får feberkramper när denne får feber... Tänker att 14 åringen kan inte göra så mycket utan får vänta..

Barnen har ingen buckup då det är grannar som inte är hemma hela tiden
  • Anonym (Anilla)

Kanske ok att lämna dom ensamma några timmar om man är i närheten, samma stad

Jag tänkte mest på att man är 140 km bort

• Anonym (Anilla)
    Anonym (U) skrev 2021-03-01 20:58:26 följande:

Men vad är risken att denne skulle få feber dessa timmar om du kollar febern innan du åker.

Detta gäller inte mig utan den andra föräldern...
  • Anonym (Anilla)
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-03-01 20:58:34 följande:

Du har aldrig funderat på att söka behandling för din oro?

Får man inte vara orolig för sina barn?
  • Anonym (Anilla)
    Panduro skrev 2021-03-01 21:08:39 följande:

Det är pappan som åker 140 km bort till sin nya kvinna. Ts tycker detta är fel. Jag håller med.

Han åker och hämtar kvinnan då eller? Inte ok. Alls.

Nej han åker till henne och stannar några timmar för att komma hem halv 4 på morgonen
  • Anonym (Anilla)
    Egon den stora skrev 2021-03-01 22:33:59 följande:

Det är väl just att han träffar sin nya som är det stora problemet väl? Det brukar vara så.

Har barnen några problem med det hela?

Absolut inget problem att han träffar sin nya men varför inte göra det på sin barnfria vecka?

Han brukar säga till barnen att han ska åka runt lite sen efter en stund ringer han dom och säger att han åker tilm henne.....
  • Anonym (Anilla)
    Egon den stora skrev 2021-03-01 22:33:59 följande:

Det är väl just att han träffar sin nya som är det stora problemet väl? Det brukar vara så.

Har barnen några problem med det hela?

Absolut inget problem att han träffar sin nya men varför inte göra det på sin barnfria vecka?

Han brukar säga till barnen att han ska åka runt lite sen efter en stund ringer han dom och säger att han åker tilm henne.....Och då hjälper det inte vad barnen säger
  • Anonym (Anilla)
    Brumma skrev 2021-03-01 22:16:48 följande:

Så länge barnen vet att han åker och är ok med det så ser jag inga problem med det.

Inte många timmar han hinner träffa sin nya, max en timme typ... Det låter inte helt som om du har alla fakta.

Fakta har jag... Barnen kam inte säga något om det då han säger att han ska åka runt och ringer efter en stund och säger att han ska åka till henne
Svar på tråden Att lämna barn ensamma hemma