• Kjell2

Måste jag betala städningen?

Anonym (GD) skrev 2021-02-25 17:26:55 följande:
    Är jag skyldig att rensa då? Jag har nyckeln några veckor till.
    Nej
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 07:46:58 följande:

De var i släktingens ägo då, men den som skulle ta över dem har alltid varit självklart då det varit samma sak i många generationer. Tänker inte låta dem gå ur släkten för att hon var en hoarder.

Nu behöver du ta ett beslut, följa de lagar och regler som finns kring arvskifte, bodelning och dödsbon eller bryta mot lagen?
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:01:07 följande:

Det har jag inte råd till. Hon sa att jag får ta vad jag vill ha, så då kan jag bara dra till med att hon gav bort dem innan om det på något sätt skulle komma fram.

Om du inte tar upp smycken i bouppteckning är sannolikheten att det blir en rättssak minimal.
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:12:54 följande:
    Någon som får betalt för arbetet. Det kommer ta dagar för mig att bära ut allt.

Varför anser du att jag ska ta hand om någon annans kaos?
    Nej, du behöver inte ta hand om någon annans kaos. Däremot bör du låta dödsboets tillgångar stå för dödsboets kostnader.

Just nu vill du både ta ut de tillgångar som finns i dödsboet och därefter låta hyresvärden stå för kostnader som  borde belasta dödsboet
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:24:49 följande:
    Det får värden stå för då antar jag.

Jag ska inte behöva köpa något som tillhört släkten i evigheter. Som sagt så bodde jag där en del sista tiden, så att jag skulle ta med dem därifrån var redan bestämt innan. Det var hon som berättade vart de låg.
    Återigen, så funkar inte lagen. Smycken tillhör dödsboet och ska ingå i bouppteckningen. Men ingen lär upptäcka om du fuskar.

Tråkigt när det bli på det här viset men det hade gått att lösa.
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2021-02-26 08:36:55 följande:
    Fast släktingar till mig vann en tvist där en släktklenod inte skulle tillhöra dödsboet utan ansågs stå utanför.
    Nu blir jag lite nyfiken, du får gärna berätta mera
    Avgjordes det i domstol? Och i så fall på vilka grunder?
    Vem ansågs äga prylen eller vad det nu var?
    Hur var besittningsfrågan?
    Fanns det papper på prylen, jag antar att det gäller något sakrättsligt.
    Vilka tvistade? Var det arvingar eller utomstående part
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2021-02-26 08:47:37 följande:
    Utslag i domstol. Det fanns ett papper, egendomen fanns i dödsboet. Det var arvingar som tvistade mot den som fick ta över föremålet. Den som fick besittningen av föremålet i första led var inte en arvinge, utan änkan till brodern till den som gått bort (som dog barnlös). Föremålet har nu följt direktiven och finns hos en annan släkting.
    Vet inte vilken  domstol eller årtal (mer än att det var under 70-talet), men den biten av ärvdabalken har ju inte ändrats.
    Tack! Verkar finnas en skillnad mot detta och TS, en tidigare dokumentation.

• Kjell2
    Sven19 skrev 2021-02-26 10:28:17 följande:
    Det är väl ändå ovanligt att släktingar inte röjer och städar efter att någon har gått bort.

Och det är också ovanligt att det inte finns NÅGONTING i dödsboet som kan betala begravning mm.
    Normalfallet är nog att släkten tar hand om det som ska vara kvar och slänger resten, diverse omkostnader belastar dödsboet.

Oftast finns det i alla fall lite tillgångar i ett dödsbo, tex via någon försäkring eller sparande. Pengar som släktingarna kan använda till begravning, städning odyl.

Tyvärr är det inte alltid så. Människor dör utblottade och utan släktingar som bryr sig. Då får hyresvärden bekosta röjning 

Vad man inte får göra är att först plocka ut det värdefulla ur ett dödsbo i smyg och sen låta hyresvärden stå för kostnader kring städning mm.
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 10:55:07 följande:
    Jag kan ju inte säga till 100% att det inte finns något mer av värde där, men har svårt att tro det. Jag kommer inte ta något annat än smyckena.
    Bankonton, försäkringar, pengar på väg in?
  • Kjell2
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 10:58:50 följande:
    Jag trodde också normalfallet var att någon släkt tog hand om det. Sedan hoppas jag det är hyfsat normalt att gå bort med lite mer än bara någon hundralapp på kontot, så släkten kan välja ett mindre arv mot att en firma gör grovjobbet.

Sorgligt om detta är vanligt, men det kanske är så att det är vanligt? Vad menas med vanligt? Hur många procent?
    Tror inte det är jättevanligt men det förekommer.

DN hade en artikelserie om det förra året. Har för mig att det presenterade statistik kring ensambegravning, dvs när kommunen går in, ansvarar och eventuellt betalar för begravningen.
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 11:03:16 följande:
    Ingenting.
    Då finns bara smycken att finansiera röjningen med om ingen i släkten är villig att betala eller göra jobbet.

Hur blir det med begravningen?
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:56:27 följande:

Jag har inget ansvar över städningen och så är det med det. Vad mer ska räknas med, mina kläder och andra saker som låg kvar där?

Nej, de sakerna är dina. Nej, du har inget ansvar för städning

Men att uppsåtligt inte ta med allt av värde som tillhör ett dödsbo i bouppteckning är fel.

Först boupptecknig

Sen betala dödsboet skulder och omkostnader

Därefter arvskifte
Svar på tråden Måste jag betala städningen?