Ik96 skrev 2021-04-08 14:35:39 följande:
Hej!
Jag hoppar in här också!
Blev diagnostiserad med pcos idag och fick letrozol utskrivet. Har en dotter på 3 år som vi blev gravida med direkt men efter besöket idag på gyn känner jag mig både förvirrad, orolig och lite lost. Känner att jag nästan helt har glömt vad läkaren sa idag för jag blev lite chockad och ställd. Hur används letrozol och hur ska man ta det?
Hej! Välkommen hit!
Åh, jag förstår dig. Det är mycket information att ta in!
Först och främst är det skillnad på PCO och PCOS. PCO innebär policystiska ovarier, alltså många små äggblåsor på äggstockarna. Ser ut som ett pärlband ungefär. Har man även manlig hårväxt, acne eller övervikt som är svår att bli av med så kan man ha PCOS.
När man har PCO eller PCOS är det svårt för kroppen att få till en ägglossning för egen maskin. Det beror helt enkelt på att kroppen inte producerar tillräckligt mycket östrogen för att en äggblåsa ska kunna växa sig stor och stark och sen släppa. Det är väldigt vanligt att man får positiva utslag på äl-test för att kroppen försöker starta en ägglossning, men att ägget sedan inte släpper. Den goda nyheten är att du har en jättefin äggreserv! När man har PCO eller PCOS finns det massa ägg, utmaningen är att få dem att släppa. Man kan självklart bli gravid när man har PCO eller PCOS för egen maskin utan hjälp, men det är svårare då man ofta har oregelbundna cykler (svårt att veta när man har ägglossning), utebliven mens eller faktiskt saknar ägglossning helt.
För att få äggen att släppa kan man stimulera ägglossning med hjälp av letrozol. Man brukar börja med enkel dos, alltså en tablett om dagen. Tabletterna äter man mensdag 3-7 (alltså 5 dagar). Sen brukar man få gå på VUL för att se om en äggblåsa växt till sig. Funkar det inte så ökar man dosen till nästa gång, alltså två tabletter per dag mensdag 3-7. Man behöver inte ta det med mat, men man ska ta tabletterna vid samma tid varje dag.
Det kommer fixa sig det här, jag lovar dig! Du behöver, precis som vi andra här, bara en skjuts i rätt riktigt :)