• Varbergstjej

Letrozol 2021

Hej!

Jag ska börja med letrozol under 2021 då jag blivit diagnostiserad med PCO. Jag har väldigt långa cykler men brukar oftast ägglossa av mig själv, dock väldigt glest. Med letrozol ska vi få hjälp med att göra min cykel mer regelbunden.

Mannen ska på spermaprov på måndag (tydligen testar de honom i samma veva för att bara kolla att allt står rätt till där) och jag väntar på min mens så att jag ska få spola mina äggledare innan vi drar igång med letrozol.

Jag har dock ett problem. Jag är just nu på CD41 och har testat med ÄL-stickor i över tre veckor, inget utslag och inte heller någon temphöjning. Har sen i lördags haft väldigt små småblödningar (knappt någonting), igår blödde jag lite mer men behövde knappt ha binda och idag har det avstannat helt. Vad är detta? Känns absolut inte som mens. Har inga menssmärtor eller någonting... frustrerande då jag väntar in mensen för att få komma på spolning. Kanske någon där ute kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Letrozol 2021
  • siiimbooo
    Özlem03 skrev 2021-06-18 19:25:45 följande:

Hade min senaste mens 18 maj, tog dubbeldos med Letrozol den gången från dag 3-7. 1 vecka innan bim (beräknad 13 juni) hade jag och mannen samlag och efter det började jag få ljusrosa flytningar som dagen efter gick över till ljusröd vattnig mens, totalt varade allt i ca 2,5 dag. Trodde det kanske var en nidis?? Nu är jag på bim+5 och ingen mens?? Tog test som visade neg :(

Nu till min fråga , vad fan har hänt ??? Jag har regelbunden mens ( cykel 26)

Är det helt kört ?? Snälla kan någon svara ??

Jag fick svar från min läkare att letrozol aldrig skulle försena mensen.. men hade samma sak första omgången(tog aldrig provera) men tror jag ägglossade själv efter letrozolen.

Du kanske är låghormonare.. vänta lite till och ring läkaren annars!
  • Ik96

Hade hoppats på en kraftig temperaturstigning idag men icke.. Tror ni det är kört eller kan jag har haft ägglossning i helgen ändå? Har tagit äl-test hela helgen men inga positiva vilket jag tyvärr aldrig haft heller. Har haft ganska kraftig PMS också som jag brukar känna av i mitten av cykeln så jag har ett litet hopp ändå att det kanske har blivit en ägglossning men i och med dagens temp så blev jag osäker.
  • Magdalena88
    Ik96 skrev 2021-06-28 08:44:00 följande:

Hade hoppats på en kraftig temperaturstigning idag men icke.. Tror ni det är kört eller kan jag har haft ägglossning i helgen ändå? Har tagit äl-test hela helgen men inga positiva vilket jag tyvärr aldrig haft heller. Har haft ganska kraftig PMS också som jag brukar känna av i mitten av cykeln så jag har ett litet hopp ändå att det kanske har blivit en ägglossning men i och med dagens temp så blev jag osäker.

Är tyvärr helt okunnig i tempande men har du haft sekret och andra känningar?

Jag verkar inte ha fått någon ÄL denna månad. Undrar om det beror på att jag hade för många äggblåsor som växte denna månad. Gyn kunde se 3 växande på en sida och 2 på andra?
  • Ik96
    Magdalena88 skrev 2021-06-28 21:49:19 följande:

Är tyvärr helt okunnig i tempande men har du haft sekret och andra känningar?

Jag verkar inte ha fått någon ÄL denna månad. Undrar om det beror på att jag hade för många äggblåsor som växte denna månad. Gyn kunde se 3 växande på en sida och 2 på andra?

Nej inte mycket sekret men det har jag inte haft tidigare heller. Ganska sparsamma iallafall och aldrig så mycket som man "ska" ha. Det säkraste jag har att gå på är mina PMS-besvär som jag också haft som en tydligt tecken när jag fått ägglossning bekräftat tidigare. Väldiga humörsväningar, acne, huvudvärk och en enorm trötthet. Har haft en väldigt ojämn temp tidigare cykler mellan mens och ägglossning där tempen har varit väldigt låg. Denna cykel är det mer jämn med en liten dipp igår. Hoppas så att tempen ökar imorgon!
  • Gulgja

Hej!

Finns det någon kvar i tråden? Jag påbörjade min andra Letrozol kur och undrar om ni vill följas åt?

• Ik96
    Gulgja skrev 2021-07-15 19:19:03 följande:

Hej!

Finns det någon kvar i tråden? Jag påbörjade min andra Letrozol kur och undrar om ni vill följas åt?

Jag är kvar i tråden :) jag har tagit två enkeldosor men ingen ägglossning har skett. Väntar nu på mensen så jag kan testa dubbeldos denna månaden.
  • Gulgja
    Ik96 skrev 2021-07-15 21:37:11 följande:

Jag är kvar i tråden :) jag har tagit två enkeldosor men ingen ägglossning har skett. Väntar nu på mensen så jag kan testa dubbeldos denna månaden.

Åh Hej!

Okej spännande. Första omgången för mig resulterade i en mogen äggblåsa och så fick jag Ovitrelle för att ägget skulle släppa. Tyvärr blev det ingenting första omgången. Denna omgång får vi se hur det blir, ska på VUL på måndag.

Jag får Letrozol för att "boosta" min egna ägglossning. Hur är det för dig?
  • Ik96
    Gulgja skrev 2021-07-15 22:24:28 följande:

Åh Hej!

Okej spännande. Första omgången för mig resulterade i en mogen äggblåsa och så fick jag Ovitrelle för att ägget skulle släppa. Tyvärr blev det ingenting första omgången. Denna omgång får vi se hur det blir, ska på VUL på måndag.

Jag får Letrozol för att "boosta" min egna ägglossning. Hur är det för dig?

Så spännande! Min gyn erbjuder inte vul så jag har bara fått gå på äl-test och tempning för att utesluta att jag inte fått någon ägglossning.

Ja samma för mig. Dock har jag ett barn sen innan som blev till utan problem och jag hade inga tecken på pcos då. Så när jag fick diagnosen i våras så kom det lite som en chock. Slutade med p-piller i början på förra sommaren och märkte ganska snabbt att mensen krånglade. Den kunde utebli i flera månader så då kollade jag upp det. Har varit ganska nedstämd av detta då det känns så konstigt och märkligt att jag fått dessa besvär när jag inte haft det innan första barnet. Har du barn?
  • Gulgja
    Ik96 skrev 2021-07-16 07:04:20 följande:

Så spännande! Min gyn erbjuder inte vul så jag har bara fått gå på äl-test och tempning för att utesluta att jag inte fått någon ägglossning.

Ja samma för mig. Dock har jag ett barn sen innan som blev till utan problem och jag hade inga tecken på pcos då. Så när jag fick diagnosen i våras så kom det lite som en chock. Slutade med p-piller i början på förra sommaren och märkte ganska snabbt att mensen krånglade. Den kunde utebli i flera månader så då kollade jag upp det. Har varit ganska nedstämd av detta då det känns så konstigt och märkligt att jag fått dessa besvär när jag inte haft det innan första barnet. Har du barn?

Det visste jag faktiskt inte, att man kunde få barn och sedan utveckla pcos. Kanske var så att du redan hade det innan du fick ditt första barn. Oavsett vad så hoppas jag det går bra.

Var i din cykel är du nu? Tar du Ovitrelle eller bara Letrozol?

Jag
  • Gulgja
    Ik96 skrev 2021-07-16 07:04:20 följande:

Så trött på forumets dåliga kvalité. Det jag ville skriva var att det är vårt första barn vi försöker för. Jag är 29 och min man 30. Så vi hoppas på det bästa. Mina andra kur Letrozol är genomförd nu.
Svar på tråden Letrozol 2021