• LJM91

Letrozol 2021

Har en fråga till er som har fått letrozol, var ni tvungna att ha försökt bli gravida i ett år innan ni fick en undersökning eller receptet på letrozol? Jag har så himla långa och oregelbundna menscykler (35-50 dagar) men har bara försökt bli gravid i fyra månader. Hade varit så skönt att minska längden på menscykeln för att öka våra chanser redan nu.. Vet inte om jag har PCO eller PCOS men har inte direkt några symtom på det annat än mina långa cykler, och att jag har lätt för att gå upp i vikt.

• LJM91
    Linnnean skrev 2021-11-21 16:03:01 följande:

Hej!

Nej när jag sökte hade det ?bara? gått 7 månader. Jag sa bara att jag hade menscyckel på 35-50 dagar och att jag aldrig fick utslag på ägglossningsstickan. Så fick jag en tid till kliniken.

Jag hade heller inga andra symtom förutom att jag hade oregelbunden cyckel och lätt att gå upp i vikt. Det är absolut värt att kolla upp det. Jag önskar att jag bett om hjälp tidigare :)

Lycka till :)

Tack snälla, ska ringa och fråga under veckan :) tempade du eller testade bara med ägglossningsstickor? Jag gör både och men har aldrig heller fått utslag på stickan, men har temphöjning varje månad vilket ju ska vara en säker indikation på att ägglossningen har skett.. Behövde du göra någon undersökning innan du fick letrozol? Är rädd att de kommer säga att jag måste gå ner i vikt innan jag kan få hjälp med mina långa cykler..
  • LJM91
    Linnnean skrev 2021-11-21 18:19:41 följande:

Ja gör det :)

Jag har bara testat med ägglossningsstickor. Ja men det är ju bra att tempen ändras så du vet.

Ja jag och min man fick genomgå undersökning, inget jobbigt alls tyckte jag. Han behövde bara lämna spermieprov. Ja asså det beror på vad du väger. Men jag hade ett BMI på 35,9. Jag fick inte börja direkt på tabletterna utan var tvungen att gå ner 10kg, jag tog det på allvar direkt och gick ner 10kg på 1,5 månad. Så fick börja på tabletterna då. Nu har jag gått ner 15, då sa hon att mina förutsättningar ökar för varje kilo jag går ner. Så jag kommer fortsätta tills jag är gravid ;)

Nu menar jag inget illa. Men du tror att du måste gå ner i vikt så kanske du skulle ta tag i det redan nu? För vikten kan ju spela stor roll i fertiliteten. Ibland när folk går ner så ändras cycklen och helt plötsligt blir man gravid. Så oavsett om du får tabletterna eller ej så kanske det kan vara bra?

Kram

Tack för all info du delar med dig av!

Processen med viktnedgång är redan igång, men jag skulle ta det så hårt om det kom från sjukvården liksom. Ett tvärt nej som grundas enbart på min vikt om du förstår hur jag menar? Om jag inte kan få någon hjälp förrän jag har gått ner i vikt vill jag hellre vänta med att söka hjälp för att slippa få det upptryckt i ansiktet liksom :)
  • LJM91
    Linnnean skrev 2021-11-21 20:18:53 följande:

Inga problem! Tycker det är bra att vi kan hjälpa varandra :)

Ja men vad bra! Ja jag vet, jag kände absolut så. Det var tufft att höra. Men jag har vetat länge att jag bör gå ner, iaf till vad jag vägde innan jag fick vår dotter. Har ändå inte tagit tag i det. Men att hon sa det fick mig att inse att nu var det allvar :)

Lycka till, hoppas du får ett plus innan du behöver söka hjälp :)

Tack snälla, det hoppas jag också :)
  • LJM91
    Hoppaspåbebis skrev 2021-11-21 21:15:13 följande:

Ja å sambon hade inte försökt aktivt i 1 år men tanke på min ålder så tyckte han att ?varför dra ut på det? å genom min historia så visste han va problemet va så fick ju pco. Redan samma dag så fick ja göra vul å spola mina äggledare så där där gick det undan. Å sen fick sambon komma på besök redan dagen efter å sen skulle han boka tid för å lämna spermaprov. Men var först nu i höst som ja fick testa me letrozol.

sen går ja på en privatklinik som är landstingbaserat. Så ja tycker alltmänt man får bättre hjälp då.

Men i ditt fall om det har lite me vikt så har dem en BMI gräns beroende på vart i landet man bor.

Men ja tycker absolut du ska ta kontakt me någon kvinnomottagning nu

Hur visste du att du har/hade pco? Skönt att ni fick så snabb hjälp :)
Svar på tråden Letrozol 2021