• Ess

Betala rättvist för allting %

Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 15:39:04 följande:
    Han kommer ju oavsett betala mer än ts även om de drar av kostnaden för barnet innan? Så hur kan det vara att parasitera på ts? Han jobbar för sin lön och har full rätt att tycka att de ska betala 50/50 (bortsett från kostnaderna för hans barn då) så att ts inte nöjer sig med att han kommer betala mer men inte fullt lika mycket som hon vill är helt orimligt. Det är ju Isf ts som försöker parasitera på partnern.

Och ja. Jag är den som tjänar mindre i mitt förhållande och tar inte del av min partners pengar. Vi betalar 50/50 och jag hade aldrig velat att han kompenserar mig då jag vill kunna köpa vad jag vill utan att känna att nåhon annan jobbar för de pengarna.

Är båda med på att den ene betalar mer så är det ju toppen. Nu vill ta partner betala lite närmare hälften/hälften vilket inte är orimligt
    När jag flyttade in hos nuvarande maken i hans hus så betalade jag endast merkostnaden det drog med sig och lite för slitage. Hade det hänt något så hade jag inte haft något att hämta ekonomiskt från det huset då det fanns särkullar på hans sida. Jag sparade varje månad istället för att kunna skaffa eget om något hände.
    När vi köpte gemensamt hus så betalade han fortfarande mer eftersom det stod två tomma rum åt särkullarna. Sedan har vi ändrat fördelningen när vi tog rummen från särkullarna och gav till de gemensamma. 
    Vi har en del gemensamt i ekonomin, men det mesta enskilt. Jag skulle aldrig vilja ha helt gemensam ekonomi, utan jag vill kunna köpa vad jag vill när jag vill.
  • Ess
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:09:20 följande:
    Men alltså seriöst?

Ts betalat varken för barnet eller barnet lektioner så länge hennes partner betalar hälften av de kostnader de har för boende och mat, plus de eventuella kostnader de har extra för boende och mat pga barnet.

Att han inte betalar bort lite extra av sin lön för att ts liv ska bli billigare betyder inte att hon betalar för hans barn, att betala för hans barn skulle det vara om ts står för mer än hälften av de fasta kostnaderna. Alternativt betalar barnets fel i mat och boende. Vilket hon uppenbarligen inte kommer göra
    Han ska betala mer än hälften av boendekostnaderna OM barnet kommer på umgänge och har rum.
    Ska man dela procentuellt så gör man det på lönen man får ut, innan man betalat sina personliga utgifter. Barn, hästar, lån mm står man för själv på det som blir över när det är fördelat.
  • Ess
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:38:18 följande:

Vadå SKA? Det är väl upp till var och en?

Om de ska dela procentuellt så är det rimligt att kostnaden för barnet innefattas.

Ts partner har aldrig sagt att han vill ha gemensam ekonomi? Han har sagt att han är ok med att betala procentuellt efter att ha dragit av utgifterna för sonen, och kommer då fortfarnde betala mer än ts. Han har all rät

Då kan ts köpa sig en häst mao, och dra av den kostnaden innan de fördelar det som blir över i procent.
  • Ess
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 17:32:05 följande:

Ja, så länge hon betalar minst 50% av de gemensamma utgifterna

Nej enligt procenten.

Har de inte procent så ska hon betala 1/3 del.
  • Ess
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 17:44:51 följande:

Större än vad den hade blivit om han inte hade gjort avdraget först. I praktiken kan detta ses som att hon betalar för hans barn.

Jag säger inte att det är det enda synsättet, bara att det är ett synsätt. Jag försöker analysera denna situation rationellt, utan att blanda in massa känslor.

Det är intressant att vissa verkar anse att om någon tjänar mindre än sin partner så är denne personen per definition en snyltare, och/eller att den som tjänar mest har frikort i att bete sig hursomhelst för att "skydda" sina pengar från snyltaren. Det finns rätt många liknande trådar här på FL, där man ser dessa åsikter.

Japp och ungen hade fått sluta med sina privatlektioner.
  • Ess
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 18:05:08 följande:

Nej, men jag menar de gemensamma utgifterna. En resekostnad till jobbet är inte en gemensam utgift. Bara för att man tjänar mer än sin partner så behöver det inte innebära att man har högre utgifter. Det kan ju gå på bägge håll.

Finns det en särkulle på bara ena hållet och den andra inte har tex häst, så är det högre utgifter för ungen.

Han har ju hög inkomst och valt att ge ungen flera privatlektioner, så han har knappast speciellt låga utgifter.
  • Ess
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 18:14:32 följande:

Nej det kan hon inte Eftesom hon då kommer betala mindre än hälften av deras gemensamma kostnader

Men det är precis det hon ska eftersom särkullen finns
  • Ess
    Bibbispippipetter skrev 2021-02-24 18:16:35 följande:

Återigen. Så länge man betalar minst 50% av de gemensamma kostnaderna kan jag inte klaga på att någon vill reducera sitt bidrag till någon annan

Ungen tar plats och det ska betalas av honom
  • Ess
    Tage Tyrann skrev 2021-02-24 18:21:04 följande:

Så summasumarum. Han erbjuder dig sitt hus plus att han betalar tre gånger mer av utgifterna samt lite resor och annat blingbling.

Men det räcker inte, mera ska du ha?

Vad då erbjudit sitt hus?

Han äger det men hon ska betala för något hon inte har rätt till. Ska hon betala så ska hon ha rätten att få tillbaks det om det tar slut eller han dör.
  • Ess
    Beaniee skrev 2021-02-24 19:57:40 följande:

Att som kvinna kräva att betala mindre än sin partner och börja dela procentuellt för att det ska vara "rättvist" förstör kvinnors kamp för jämställdhet mellan könen! 

Kan du inte betala hälften får ni välja ett billigare boende så att du har råd att betala eller ta ett extra-jobb. 

Det är skamligt (tycker jag) att kräva att en annan vuxen människa ska betala för dig som en sorts extra förälder som tar hand om ett barn.

Du är vuxen , och män el kvinnor med högre inkomst har ingen som helst skyldighet att försörja den part som tjänar mindre för att det är "rättvist". 

Ni som blir försörjda av en partner, jag hoppas att ni inte yppar ett ord om jämställdhet i era hem!

Oavsett man eller kvinna så ska hen inte betala för särkullar, varken boende eller annat. Delar man 50/50 så betalar man för särkullen, aldrig att jag skulle lägga en 5 öring på nåt sånt.
  • Ess
    Anonym (Girig) skrev 2021-02-24 21:06:28 följande:

Det håller jag helt med dig om och det tror jag de flesta andra gör också, men om du tror att den här tråden handlar om det har du helt missförstått.

Jag anser att man inte ska dra av särkullens kostnader förrän efter man har räknat ut procenten, om det inte framgått tydligt nog.
  • Ess
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-24 18:06:05 följande:

Hej Ts här!

Tänkte förtydliga lite saker...

Nu är det så att jag har har en universitets utbildning och utbildad socionom. Men eftersom jag hat flyttat till det landet min pojkvän bor i och inte kan språket så bra än så har jag fått ta ett enklare jobb med mindre betalt. Jag kommer flytta in i hans hus som han har köpt och har lån på osv. Jag kan inte betala hälften hälften av alla utgifter då jag tjänar så lite, så vi tänkte att vad han betalar procentuellt för allt gemensamt skulle jag betala lika procentuellt av min lön så procentuellt utefter varandras lön blir ändå rättvist.

Just nu tjänar jag 182000 om året.

Pojkvän 606500 om året

Han vill dra av 67800 om året för hand sons privatlektioner och underhåll till exet

Vi har gjort ett exel ark så, jag har inget att dra av om året. Min pojkvän har betalat för kostnader för att emigrera hit och ansöka om uppehållstillstånd, och kommer betala för lite resor och så.

Ta helst juridisk hjälp innan ni flyttar ihop gällande landets lagar kring särkullar som tex arv osv.
  • Ess
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-25 09:27:40 följande:

Hitta en man som inte har barn sedan tidigare.

Säger samma sak.
  • Ess
    Tage Tyrann skrev 2021-02-25 14:48:27 följande:
    Min personliga iaktagelse är att förhållanden där man redan från börjar bråkar om ekonomin aldrig fungerar utan slutar i separation vartenda ett.

Det behövs inga avtal och krångliga uträkningar om man är i rätt förhållande. Är man osäker på hur man ska ordna det ekonomiska så kan man lägga ner direkt för det kommer som en självklarhet i ett fungerande förhållande.
    Nja, finns det särkullar så ska man alltid va noga med att både betala exakt det man kommit överens om, och även vad som gäller vid dödsfall. Alla papper måste va i ordning, så att inte icke föräldern betalt en massa på ett boende som hen sen blir utslängd från. Även hur man ska skriva för att något ska räknas utanför arvet till särkullen tex ts sparande.
    Så jag anser att ts ska ta juridisk hjälp innan hon sätter sig i skiten, vad gäller i det aktuella landet vid samboskap, när det finns särkullar, hur vill de att det ska se ut om någon dör osv.
  • Ess
    est alors skrev 2021-02-25 16:47:35 följande:
    Skön härskarteknik.
    Pratar inte TS om sin relation ?

Så för att jag inte följer ert spår så tramsar jag, är jag OT, ok, trodde att det handla det om att hur TS ska kunna fortsätta leva med sin partner, men ok det handlar om debet och kredit.
    Det hänger ju ihop. För faktum är att särkullar kostar pengar och enligt svensklag ärver sin förälder. 
    Det är ren idioti att inte tänka på det innan man flyttar ihop, och planera för detta innan man står inför ett fullbordat faktum.
  • Ess
    est alors skrev 2021-02-25 17:00:09 följande:
    Med all respekt, du och din särkull, (som du kallar det) mani är ett helt annat kapitel.
    Det är inte det, utan ett faktum som många stöter på först när det är försent. Ska jag betala för något så ska jag ha det tillbaks om förhållandet inte håller eller om sambon dör. Jag har varken råd eller lust att skänka bort ganska stora summor åt andra tex särkullar (eller vad du väljer kalla det).
  • Ess
    Anonym (Girig) skrev 2021-02-25 17:45:39 följande:

Nu har du skrivit snart 40 inlägg om att man inte ska betala för sin sambos barn, trots att tråden handlar om en man som inte bara betalar allt som hans barn kostar utan dessutom kommer sponsra TS med drygt 5000kr/månad.

Är det någon som borde vara upprörd här är det ungen vars pappa hittat en donna som inte klarar av att betala sina egna kostnader och därmed får sitt framtida arv reducerat (nej jag tycker givetvis inte det är något upprörande heller men ändå mer åt det hållet än det motsatta)

Och jag anser att man ska tahjälp av en jurist innan man flyttar ihop för att undvika slänga pengar i sjön.

Han sponsrar inte henne med 5000, han kommer tjäna på att hon flyttar in. Han har redan bostaden och betalar för den, så även om ts bara skulle betala en tusenlapp i månaden så är det ändå ren vinst för honom.
  • Ess
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-26 03:27:31 följande:

Ts igen...

Min pojkvän är ok med att jag inte kan betala hälften av alla gemensamma utgifter eftersom det är hans hus osv. och flytta det vill han inte utan hellre då att jag betalar mindre.

Vi bor i Kanada så jag växlade över alla siffror till svenska kronor när jag skrev här så det kan ha blivit något fel med siffrorna. Min pojkvän gjorde alla beräkningar på sin dator med exel så jag antar att det blev rätt uträknat att vi betalar lika procentuellt utifrån inkomst.

Om det är av intresse så är det i kanadensisk $

*Min inkomst per månad 2058$

*Min pojkväns inkomst per månad 7220 $

*Avdrag min pojkvän vill göra för hans son från sin lön per månad innan vi börjar räkna 860$

*Gemensamma räkningar per månad 2828 $

Vad jag ska betala i månaden 1003$

Vad min pojkvän ska betala 1825$

Kommentarer som mycket vill ha mer osv undanbedes. Jag har gett upp/offrat ganska mycket för att vara här samt att jag gått miste om en högre lön/pengar men det är ett val jag gjort, så det är inget jag vinner på genom den här ?affären? som en del tycks tro. Eftersom jag inte har satt standarden för boende etc. och det är inte möjligt att ändra på just nu så är det mest rättvisa att betala procentuellt lika mycket utifrån var och ens egna lön.

Men.......Om min pojkvän inte gör avdrag för sonen hur mycket mer får jag kvar till mig själv? Är det ens någon summa att ta upp? Han har nämnt att jag kan också göra avdrag först om jag till exempel hade barn eller hade lovat betala min syster en summa varje månad men nu har jag ingen sånt...

Och prata om avdraget för sonen verkar lite känsligt

Gör avdrag på din lön med samma summa som han betalar för sin son innan ni delar procentuellt. 
    Då har du möjlighet att spara om förhållandet inte funkar, så du inte står på bar backe. Att flytta in hos någon är inte att rekommendera, så säger han nej till detta förslaget trots att han inte vill flytta till ett gemensamt boende, så skit i honom och åk hem för det är inte värt en massa uppoffringar.
  • Ess

Ts, var bor du just nu?
    För du skriver att ni ska flytta ihop, men du har redan flyttat till landet och fått jobb. Jag tycker du ska behålla nuvarande boende och fortsätta dejta och se vart det tar er, för ska man flytta ihop så ska man göra det på lika villkor, vilket detta inte kommer bli för dig med det upplägget han vill ha.

Svar på tråden Betala rättvist för allting %