Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Betala rättvist för allting %

Ni har inte ens flyttat ihop och är redan oense om hur ni ska dela på kostnaderna ...

Det ringer ingen varningsklocka någonstans?

Rent krasst så betalar han för sitt barn. Du betalar inte. Det vore det normala och vettiga men där är ju inte ni två.

• Anonym (X)
    Anonym (Tryff) skrev 2021-02-24 08:43:27 följande:
    De gör ju precis som man ska! Kommer överens i förväg, så att de slipper stå där i det gemensamma hemmet och först då upptäcka att de inte hade samma syn på ekonomi.
    Folk som flyttar ihop utan att först planera och komma överens - DÄR ringer varningsklockorna.
    Stårschan2 skrev 2021-02-24 08:48:19 följande:
    Det är väl jättebra att de är vuxna och diskuterar sin ekonomi INNAN de flyttar ihop. Skolboksexempel på hur man bör göra. Sen är det väl inget konstigt med att man kan ha lite olika synpunkter, och då diskuterar man ju dem.

Det bygger ju på att de kommer överens i slutänden. Och till vilket pris för TS.

TS kille har alltså åsikten att trots att han tjänar bra mycket mer än TS så ska TS betala för hans barn med en annan kvinna.

Den typen av snålhet och njugghet mot den man påstås "älska" borde vara en varningsklocka.
  • Anonym (X)
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 11:48:29 följande:
    Men då ska inte han betala för henne heller
    Anonym (J) skrev 2021-02-24 11:48:30 följande:
    Nu framgår det inte att TS ska verkligen betala med eget intjänade pengar för killens barn , eller hon ska bara tjäna mindre på att vara ihop med mannen.

Den typen av snålhet och njugghet mot den man påstås "älska" borde vara en varningsklocka också.

Hoppas TS kommer tillbaka och förtydligar läget.
    Lyssna på dig själv.

Snålheten, njuggheten. Hålla på och millimeterräkna i ett påstått kärleksförhållande. Anklaga TS för att vara golddigger - även om ordet inte nämns. "Hon lever på ..." Tramsa om "livsval" som ger "lägre inkomst".

Som om ett förhållande mellan två parter är en ekonomisk kamp där det finns vinnare och förlorare.
  • Anonym (X)
    Anonym (Alice) skrev 2021-02-24 12:08:14 följande:
    Tycker att det är fullt rimligt att de delar procentuellt om det är nu det dom vill. Uppenbarligen tycker dom inte att någon "snyltar" eller "lever på den andre" om det nu är procentuell uppdelning dom har kommit fram till. Frågan handlar ju bara om barnets kostnader, som TS självklart inte ska betala. Barnet ingår i hans kostnader.
    Exakt så.
  • Anonym (X)
    Anonym (J) skrev 2021-02-24 12:18:15 följande:
    Lyssna på dig själv du.
    Är du bara ihop med någon om du tjänar pengar på förhållandet?
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 12:16:14 följande:
    Nej, men om man vill att partnern ska vara solidarisk och dela med sig av sina tillgångar kan man tycka att de får dela solidariskt på utgifterna med. Det måste gå på två håll tycker jag. Inte bara dela på pengar när det är en fördel

Lite bättre än att bara härma mina uttryck kan du väl?

Och fortfarandfe: förhållandet som en eknomisk transaktion ...
  • Anonym (X)
    Anonym (J) skrev 2021-02-24 12:43:31 följande:
    Det är lika mycket ett ekonomiskt transaktion om det är du som vill tjäna på din partner.

Så sluta hyckla.
    Varför tror du att folk "vill tjäna" på sin partner? Vad har du för syn på ett förhållande?
  • Anonym (X)

Efter att TS och hennes kille kommit fram till att dela räkningarna procentuellt efter inkomst så är det enda man behöver fundera över om hans barn ingår i hans kostnader eller i de gemensamma kostnaderna.

Det är TS frågeställning.

• Anonym (X)
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 12:53:10 följande:
    Nej. Men det blir fånigt när man är inkonsekvent.

Ska vi dela på inkomster? Du: Ja, för det tjänar jag på.
    Ska vi dela på utgifter? Du: Nej, för det förlorar jag på.

Antingen svarar man ja på bägge eller nej på bägge. Jag föredrar nej på bägge.
    Jag och min situation har ingenting med detta att göra så varför vill du göra detta till något om mig?

Men jag är förvånad över din, och många andras, syn på ett förhållande som en ekonomisk kamp mellan två parter.

Som om det alltid måste vara milimeterrättvisa. Som om den som tjänar mest inte kan ställa upp mest "för då är det inte 50/50".

Ett jättemärkligt sätt att genomleva ett förhållande.
  • Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 13:19:47 följande:
    Svår fråga, men spontant skulle jag säga att om man nu ska betala en procentuell del av utgifterna i ett förhållande utifrån inkomst, så är utgifter för barn sedan tidigare och som inte bor hos dem, inte att räkna till de gemensamma utgifterna. Han får alltså, enligt min åsikt, stå för sonens kostnader själv.

Enligt samma resonemang skulle jag anse att till exempel avbetalning på skuld/lån från innan inte heller ska ingå i de gemensamma utgifterna, och inte heller en dyr hobby såsom om den ena hade haft häst.
    Ett relativt vanligt och rimligt resonemang när två stycken slår sina påsar ihop.

Extra tunga ryggsäckar bör man i så hög grad som möjligt bära själv eller åtminstone erbjuda sig att bära själv.
Svar på tråden Betala rättvist för allting %