Mäklare
På nästan alla lägenhetsvisningar och husvisningar jag har varit på så har mäklaren inte kunnat svara på enklare frågor som jag ställt om fastigheten. Efter lite bläddrande i foldern har de istället gjort en notering och bett om att återkomma i ärendet.
Med andra ord har de varit sämre pålästa om objektet än vad jag har varit vilket jag tycker är anmärkningsvärt.
Tittar man på arvodet de tar i förhållande och har i beaktande att de inte ens är ordentligt pålästa ifrågasätter jag starkt deras funktion över huvud taget.
För min del har detta resulterat i att alla mina fastighetsaffärer har skötts utan mäklare, både när det gällt lägenhet och hus.
Bostadsmarknaden i de flesta städer i Sverige idag är säljarens marknad. Det är bostadsbrist och lägenheter och villor i städer säljer sig mer eller mindre själva. Vad ska jag då med en mäklare till?
Jag känner till allt om den fastighet jag ska sälja. Servitut, när det byttes tak, årgång på vitvaror, vad vinden är isolerad med, årsförbrukning på värme och vatten osv.
Jag tror knappt det finns en enda fråga jag inte kan ge svar på tal om utan att behöva återkomma.
Upprätta ett kontrakt är heller inte svårt.
Så sammanfattningsvis: Om mäklarna inte ens kan komma på de tider jag som kund önskar, vad finns det då för anledning att anlita dem?
jag ställde några frågor bla om hur stort ett sovrum var, fick till svar "vet inte"
Detta är sådant som jag förutsätter man ska veta det ska man inte behöva fråga om utan vara med på skissen.