Inlägg från: Anonym (Kicki) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kicki)

Min sambo får mig att känna krav

Jag tycker ert upplägg är bra med att du betalar hälften av driftkostnaderna, ofta kan det ju bli en lite orimligt billig hyra för den som flyttar in och då är det lite mer rimligt att man även betalar lite ränta och ev slitage. Amortering är det såklart ett nej på dock!

Oljepannan ska du inte betala för som många redan skrivit.

En tanke jag hade var att du skulle kunna ta lån och köpa in dig i den delen av huset du har råd med? Ex om du med din nuvarande tjänst kan köpa in dig i 30% så kan ju du vara med och betala 30% av renoveringar osv? Varför måste du just vara med och köpa 50% när ni ändå har så olika inkomst? Det låter ju som att du inte riktigt vill byta jobb eller komma upp i 100% så då skulle ju detta kunna vara en bra idé?

• Anonym (Kicki)
    Anonym (F) skrev 2021-02-23 14:18:12 följande:

Jag hade inte jobbat mer om jag bott själv för jag hade iallafall klarat mig på 50%. Så länge jag ger min sambo vad han vill ha i pengar så vad har han med min inkomst att göra? Att jag tog upp det med att jag bor otryggt var för att när jag diskuterade med min sambo så tyckte han att all oro med huset ligger på honom och då gjorde jag en jämförelse att vi alla har vårt att dras med i livet. I detta fall har han oro över hur han ska finansiera saker (varför ens bo i hus då?) medan jag får dras med oro om att jag bor otryggt. Alla har sin börda här i livet ingen är bekymmersfri.

Vet inte riktigt varför du citerade mig i det här inlägget när du inte svarar på det jag skrev. Men din syn på ert samboskap verkar inte lira med hur han ser på saken. Köper du in dig i iaf en del av huset så är det din säkerhet och ni kan gemensamt göra renoveringar och investeringar och betala utefter ägandeskap. Att bo som ?hyresgäst? är oftast inte något man gör långsiktigt utan mer som en prova på period. Det beror ju på just sånnahär saker.

Du skrev i nått annat inlägg att han inte behöver tänka på en massa hushållssysslor för du sköter allt sånt. Jag tycker det är lite sorgligt att du väljer att jobba 50% och sen går hem och gör allt hemarbete gratis...
Svar på tråden Min sambo får mig att känna krav