• Sk007

Hjälp, min man tänder på att jag är med andra män

Anonym (Signatur) skrev 2021-03-03 20:47:54 följande:
    Otrogen är man när man har sex med någon annan än den man är i ett förhållande med, alldeles oavsett om det är s.a.s. tillåtet av den andra eller inte.
    Om man har ett förhållande med två personer då? Då kan man ha sex med båda utan att vara otrogen? Betyder det att alla som skaffar sig en älskare eller älskarinna inte är otrogna eftersom de har ett förhållande med båda personerna?
  • Sk007
    Anonym (Ilse) skrev 2023-01-28 09:09:58 följande:
    Tråden har dragit iväg men jag tycker ändå detta med sexmissbruk är intressant. Jag är själv gift och har sex med andra ibland sedan 2.5 år och då helst trekant. Jag känner inte igen mig i något av dina exempel här men kan ändå tro att jag har ett visst sexmissbruk då jag tänker mycket på det. Upptagenheten i hjärnan just kan jag känna är stark. Sen ser jag knappt på porr, mina kontakter är mycket planerade och jag har hyffsat säker sex. Jag sköter jobb, familj och andra fritidsaktiviteter. Ser mindre på tv och läser mindre böcker än tidigare. Att tänka på sex blir lite ångestreducerande men det tycker jag delvis är bra. Är så mycket jobbigt i världen nu och då är det trevligare att tänka på sex. Jag skulle vilja ha kvar de positiva effekterna och fantisera om sex ibland men kanske inte lika mycket. Allt är inte svart eller vitt. Men det är tänkvärt att fundera över när är sex ett intresse och när blir det mer av en besatthet eller beroende. När blir det ett problem helt enkelt? 
    Jag funderade åt samma håll. Bara för att man har trekant någon gång betyder inte det automatiskt att sexet styr hela ens vardag.
    I vissa fall kan det faktiskt var tvärtom. 
    När man har sina partners och de extra kryddor man trivs med, då får i alla fall jag inte samma behov att jaga nytt.
    När jag var singel och utan sexpartner tog sextankarna upp mer tid eftersom jag inte visste vad eller vem som stod på tur.

Jag tror således att det är fullt möjligt att ha ett rikt och brett sexliv utan att det övergår till ett missbruk. 
Svar på tråden Hjälp, min man tänder på att jag är med andra män