Du som lyckats gå ner i vikt.
Jag har gått ner 60 kg och sedan hållit det i 8 år hittills, med en marginal på 2,5 kg åt båda hållen. Jag gjorde så här:
1: Räknade ut mitt kaloribehov.
2: Lärde mig hur mycket en standardportion är av måltiderna, inklusive mellanmål, genom handfasta repetitioner. Jag åt alltså standardportioner vanlig mat i tre månader så kroppen hann anpassa sig.
3: Utvärderade hur jag mådde under de tre månaderna och gjorde justeringar i kalori-intaget och sammansättningen per måltid. Till exempel ökade jag på frukostens kalori-intag, men drog ner på middagen. Mer kolhydrater på morgonen och mindre till lunch och middag.
4: Åt mitt justerade intag i 6 veckor, Utvärderade. Var nöjd.
5a: Påbörjade det riktiga viktnedgångsförsöket. Jag valde bariatric start för de första 10 dagarna, calorie cycling för de nästa 6 månaderna för att sedan övergå till 5:2.
5b: Lade till träning på schema ungefär 1 månad in i calorie cycling. Dagligt stegmål på 10k, 2 pass simning, jag älskar att simma, och 2 pass styrketräning, ett helkropps och ett specifikt för rygg och core var målet. Jag trappade upp till det under de nästföljande 5 månaderna.
6: Success! Och bakslag. Och trötthet. Och energi till miljonen. Och lära mig att belöna mig med annat än mat/godis.