Inlägg från: Anonym (flera steg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flera steg)

Du som lyckats gå ner i vikt.

Jag har gått ner 60 kg och sedan hållit det i 8 år hittills, med en marginal på 2,5 kg åt båda hållen. Jag gjorde så här:

1: Räknade ut mitt kaloribehov.
    2: Lärde mig hur mycket en standardportion är av måltiderna, inklusive mellanmål, genom handfasta repetitioner. Jag åt alltså standardportioner vanlig mat i tre månader så kroppen hann anpassa sig.
    3: Utvärderade hur  jag mådde under de tre månaderna och gjorde justeringar i kalori-intaget och sammansättningen per måltid. Till exempel ökade jag på frukostens kalori-intag, men drog ner på middagen. Mer kolhydrater på morgonen och mindre till lunch och middag.
    4: Åt mitt justerade intag i 6 veckor, Utvärderade. Var nöjd.
    5a: Påbörjade det riktiga viktnedgångsförsöket. Jag valde bariatric start för de första 10 dagarna, calorie cycling för de nästa 6 månaderna för att sedan övergå till 5:2.
    5b: Lade till träning på schema ungefär 1 månad in i calorie cycling. Dagligt stegmål på 10k, 2 pass simning, jag älskar att simma, och 2 pass styrketräning, ett helkropps och ett specifikt för rygg och core var målet. Jag trappade upp till det under de nästföljande 5 månaderna.  
    6: Success! Och bakslag. Och trötthet. Och energi till miljonen. Och lära mig att belöna mig med annat än mat/godis.

• Anonym (flera steg)
    Anonym (I) skrev 2021-02-16 18:01:35 följande:

Väga sig varje dag för att hålla koll.
    Rask promenad minst 1 timme per dag
    Nyttig mat med mkt grönsaker samt dricka vatten

Varje dag är för ofta. Då får du med den naturliga fluktuationen från hormoner tillfälligt matintag och annat sånt. 
Svar på tråden Du som lyckats gå ner i vikt.