Vi som planerar syskon 2022
Hej,
Hoppar också in i den här tråden. Är 33 år och vi har försökt få till ett syskon sedan maj 2020 (började direkt när mensen återkom 11 månader efter första förlossningen). Oregelbunden mens så kan inte riktigt fylla i BIM i listan. Trodde jag hade ägglossning 8/6, men verkar ha fått mensen igår så den borde varit tidigare (om lutealfasen blivit kortare sedan förra graviditeten).
Börjar kännas tröstlöst med drygt ett års försök, stressande att vi aldrig lyckas. Antalet verkliga försök är ju dock färre (ca. 8) pga. den oregelbundna mensen. Funderar på att söka hjälp efter sommaren om vi inte lyckas innan, men antar att det måste ske privat då eftersom vi redan har ett barn. Redan varit i kontakt med vården för provtagning pga. kraftig viktminskning (som äntligen verkar vända) så vet att sköldkörtelhormoner etc. ser bra ut. Vet dock inte hur övriga hormonhalter ser ut.
Jag och min sambo har en dotter på 3 år som blev till på andra försöket och då hade jag en väldigt regelbunden mens och inga bekymmer med något. För ett år sedan slutade jag med p-piller och märkte snabbt att jag hade en väldigt oregelbunden mens och som ibland uteblev några månader. Sökte hjälp på en privat klinik i mars och det kostade som en vanligt läkarbesök. Fick jättebra hjälp trots att jag hade barn sedan innan och det togs blodprov och gjordes vul. Fick reda på att jag har pcos och har fått letrozol utskrivet som är ett ägglossningsstimulerande läkemedel. Rekommenderar dig verkligen att söka hjälp! :)