Inlägg från: Kusinen |Visa alla inlägg
  • Kusinen

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Maya84 skrev 2021-02-14 10:06:57 följande:

Argumenten från de som vill se abort bli olagligt, skall kunna förklara hur ett samhälle ska hantera konsekvenserna.

Man kan vara av den åsikten att abort är mord, men då ska man kunna argumentera hur man ska hantera konsekvenserna, om det blir ett brott. Jag är inte intresserad av personliga åsikter vad abort är och inte är.

Du kanske ska lägga till det i din trådstart, för det framgår inte att det är konsekvenserna av ändrad lagstiftning som du vill diskutera.

Det du uttryckligen efterfrågar är ju argument för varför det ska vara olagligt, så det är inte konstigt att folk svarar på den frågan. Abortmostståndares vanligaste argument är ju just det att de anser att även ett embryo är en människa med ett människorvärde (men som andra påpekat finns det logiska brister i de argumenten men argumenten är ju de samma för det).

Det är ju för övrigt bara att titta på länder där abirt är totalförbjudet vilka hemska konskevenser som blir.
  • Kusinen
    Maya84 skrev 2021-02-14 10:33:00 följande:

Jag tycker det är tydligt att svaret på min fråga skulle automatiskt leda åt vilka konsekvenser det skulle medföra.

Man kan även bara svara med ett : ja eller ett nej. Att diskutera om abort är mord eller inte är inte relveant, men det är det som kommer upp, i vanlig ordning.

Jag tänker att det beror på hur du formulerade din fråga och det var bara ett tips för att få "rätt" diskussion att förtydliga din ts. Själva definitionen av abortmotståndare är väl att vara emot abort och därmet arbeta mot lagliga fria aborter (pch ibland mot aborter helt och hållet) . Så svaret på frågan i din rubrik torde väl vara ja, annars är man väl knappast abortmotståndare?
  • Kusinen
    Maya84 skrev 2021-02-14 16:47:55 följande:

Någon som inte vill se fri abort fram till vecka 21, tycker inte att en kvinna ska ha rätt till att göra abort, helt enkelt. Tvinga kvinnan att vara gravid och sedan föda barnet. Göra det till ett brott

Vi har fri abort till v 18 i Sverige.
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?