Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?

Jag tycker deras argument är väldigt tydliga. Jag håller bara inte med. Det enda jag inte begriper är att vissa sedan tycker att abort är okej vid t.ex. incest eller våldtäkt. Tycker man att abort är att mörda, varför är vissa "barn" (embryon/foster) okej att "mörda" (abortera) men inte andra? Om man har filosofin att livet börjar vid befruktningen och är heligt - då borde ju den biten ses som absolut.

• fjanten
    Maya84 skrev 2021-02-14 08:41:25 följande:

Jepp.

Detta är inte en tråd om abort är bra eller dåligt. Min tråd ställer en fråga.

Jag väntar dock fortfarande på någon som kan visa att de läst min fråga i tråden, och förklara varför abort, som är ett kirurgiskt lagligt ingrepp skall förbjudas på sjukhus i hela landet, och hur detta skulle påverka kvinnors hälsa då "hemmagjorda" och farliga aborter är det kvinnor desperata kvinnor skulle utsätta sig för.

Men du undrar ju över argumenten. Vad är det otydliga? Abortmotståndare menar att livet börjar vid befruktningen och får "människostatus" dag 1. Då blir ju abort = mord. Där är argumentets kärna. Sedan att du och jag inte håller med är ju en annan sak.

Ja, förbjuds aborter sker illegala, och ofta livsfarliga, aborter. Vi skulle nog få starta upp barnhem igen också, för vi har ju brisg på familjehem som det är idag. Inget nytt under solen.
  • fjanten
    Maya84 skrev 2021-02-14 10:06:57 följande:

Argumenten från de som vill se abort bli olagligt, skall kunna förklara hur ett samhälle ska hantera konsekvenserna.

Man kan vara av den åsikten att abort är mord, men då ska man kunna argumentera hur man ska hantera konsekvenserna, om det blir ett brott. Jag är inte intresserad av personliga åsikter vad abort är och inte är.

Det kommer de omöjligt kunna svara på. En fingervisning är att titta på andra länder med förbud, och att titta historiskt på hur det såg ut.
  • fjanten
    Simmaellersjunk skrev 2021-02-19 07:34:51 följande:

Eftersom aborter kostar skattepengar vill jag att varje par som utför aborter ska ta sitt ekonomiska ansvar. Jag vill inte betala för massa löst folk som inte kan kontrollera sig.

Jag skulle vilja se två gratis aborter per år, sedan allt över det får paret betala ur egen ficka. Då skulle folk tänka sig för istället för att agera oansvarigt medan man vet att "skattebetalarna pröjsar".

Spontan reflektion kring detta:

Kvinnan blir gravid en tredje gång. Hon har inte råd att göra abort. Resultat = skattebetalarna pröjsar för barnet (och det är ju heller ingen engångskostnad, som en abort skulle ha varit).

En annan fundering, ska man stå för 100 % av vårdkostnaden vid andra vårdtillfällen med? De första två strålningsbehandlingarna för lungcancerpatienten som orsakat sitt tillstånd genom rökning står skattebetalarna för, resten får denne stå för själv?
Svar på tråden Abortmotståndare-vill ni ha ett samhälle utan lagliga och säkra aborter?