Efterbliven/Utvecklingstörd
Jag vet inte hur jag upptäcker det. Jag gissade ganska snabbt att min granne var utvecklingsstörd. Det hade med att göra med hans röst att göra. Rösten kan jag inte förklara, men det är något som jag märkt på minst 3 personer. Men....det är inte alltid så lätt att avgöra vem som har en utvecklingsstörning eller inte. Jag kan skriva så här. Många tror nog att jag har nersatt begåvning, fast jag har hög begåvning, pga att jag har högfungerande Autism och en hörselskada. Min hörselskada är så omfattande att jag ibland måste be någon, vars röst jag känner bättre, att berätta vad en annan person säger till mig. Jag misstänker att det är därför sjukvårdspersonal behandlar mig som mindre vetande, då jag måste ha någon med mig som hjälp. Störigt är det när läkaren lämnar över papper till tex mamma istället för till mig. Eller den sjuksköterska som på helt egen hand bestämde att jag hade god man och bad mig informera min gode man att jag skulle skrivas ut. Jag informerade henne flera gånger om att jag inte hade en god man. På utskrivningpappret hade hon skrivit in min bästa vän som god man. DÅ misstänkte jag att hon var utvecklingsstörd. Vad jag vill få fram är att det kan vara svårt att veta om en person har en utvecklingsstörning om denna inte är kraftigt uttalad.