Anonym (Tror) skrev 2021-02-12 09:13:19 följande:
Den enda kräm (förutom återfuktning som då ?sväller huden? så att linjer syns mindre, vilket ju är effektivt om än inte permanent, alt med Hyaluronsyra är bra, finns ett superbra serum från Kronans apoteks eget märke som har hög andel syra till lågt pris!) som hjälper bevisat är ju såna med retinol, det ökar tempot på cellutbytningen och rynkorna minskar. Men det är dels riktigt starkt, tar bort hudens solskydd helt (använd HÖG spf varje dag och kväll) och dels ganska nytt - man vet inte precis hur det beter sig på lång sikt. Jag är försiktigt skeptisk.
Sen beror det på vilka slags rynkor du har! Det bästa är att gå till en bra dermatolog och få en analys och tips! Det som funkar superbra mot en trettioårings första mjuka rörelselinjerynkor kommer kanske inte ge något på tex en femtioårings djupare solskaderynkor (bara som exempel) det är olika delar av hudlagret som rynkat sig helt enkelt.
Nåt som dock hjälper lite för nästan alla är kemisk peeling (görs på salong / hos dermatolog) som tunnar ut huden, mildrar utseendet hos alla rynkor, eller behandlingar som Dermapen eller liknande som också görs av proffs.
Annars fillers såklart, om du sprutar in Juviderm tex så fyller det ju ut under huden och rynkorna sträcks ut så att säga. Om det görs försiktigt och bra så ser det mycket mycket bättre ut än botox i min åsikt, men tror det är lätt att bli ?beroende? av alla typer av ingrepp och långsamt tappa känslan för vad som ser naturligt ut ... men fillers kan bli supersnyggt verkligen, jag funderar på det inför mina grövre åldersrynkor som väntar runt hörnet...
Jag har aldrig varit hos en Dermatolog. Kanske något att testa efter pandemin! Jag vill inte ta botox. Tror som du att man kan bli beroende och jag tycker inte om det spända, onaturliga utseendet som man får.