• Anonym (Tjejsomintekanslutasnusa)

Är gravid i v6 och vill sluta snusa

Hej! Jag har fått reda på att jag är gravid, är i v6 nu. Saken är att jag snusar och försöker verkligen sluta men det är otroligt svårt! Jag har trappat ner ordentligt sen jag plussade, men inte slutat helt. Snälla kom med tips på hur jag kan sluta snusa! Nån som vet hur mycket det skadar fostret i början av en graviditet? Jag vill verkligen sluta och behöver all hjälp jag kan få!

• Svar på tråden Är gravid i v6 och vill sluta snusa
  • Mamma Mu1

Snus ökar bland annat risken för att fostret dör i magen, så det är absolut värt att sluta! Men jag vet att det är lättare sagt än gjort. Jag snidade under min första graviditet. Klarade inte att sluta då. Jag hade börjat snusa när jag slutade röka och var rädd att jag skulle trilla dit på rökningen om jag försökte sluta med snusen också. Först när jag plussade med 2a barnet (som slutade i mf) fick jag kraft att sluta. Det gjorde jag med hjälp av onico (ett av få nikotinfria snus som är ok under graviditet). Jag blev dock beroende och fortsatte med onico i flera år efter det. Använde det under hela graviditet nr 3 och ända fram till i somras. Nu är jag gravid igen och det är första gången jag gör in i en graviditet utan dessa beroenden. Känns väldigt skönt och konstigt. Beroendet är ju så mentalt. Därför man kan bli beroende även utan några beroendeframkallande ämnen.

Jag var tidigare storrökare. Hade rökt i många år och försökt sluta massor av ggr. Det var först när min mamma dog i lungcancer jag lyckades sluta. Med hjälp av snus OCH champix (medicin som hjälper vid avvänjning mot nikotin). Det som fick mig att sluta för gott med snus/onico var när min bror själv försökte sluta så sa han till mig "Man får inte bli för bekväm. Man måste utmana dig själv ibland vettu!" Och detta tyckte jag var så oerhört inspirerande. Tillräckligt för att lyckas sluta. Såhär var det för mig. Hoppas det kan vara till hjälp så att du också lyckas <3

• ElaineBenes

Jag snusade jättemycket när jag blev gravid. Direkt efter plusset drog jag ned på det men sedan vecka 10+0 blev det nikotinfritt som gällde.

Har egentligen inga tips, men för mig har det funkat att ta en dag i taget och ibland ännu kortare. Tex nu har jag inte snusat på 2 timmar, klarar jag en liten stund till? Och på så sätt utmanat mig själv hela tiden.

Nu är det över 2,5 år sedan jag slutade, fortfarande sugen ibland men vet ju vud det här laget att jag kan stå emot.

Lycka till och stort grattis till graviditeten!

• Anonvm

Det finns inga trix....

Snuset är av sin natur riktigt jävligt beroendeframkallande, betydligt mer så är cigaretter. Detta pga det ständiga jämna flödet av nikotin...

Själv började jag när jag var runt 12-13år, till min mors stora vrede.... Slutade sen tvärt rakt av på stående fot i 35års åldern i samband med att jag fick beskedet att min far var döende i cancer.... Jag kastade dosan jag hade i fickan i en papperskorg på vägen ut ifrån sjukhuset o gav de stockar jag hade hemma i kylen till grannen.
    Detta är nu nästan 10 år sen, har inte rört skiten sen dess.

Det luktar nått överdjävulskt gott dock när någon som sitter bredvid på jobbet stoppar in en..... Hel*ete så gott det det fortfarande luktar....

Allt handlar om mental styrka, det finns ingen väg runt det.
    Din hjärna kommer SKRIKA att den DÖÖÖÖÖÖR nu direkt om den inte får vad den vill ha.... Men alla vet ju egentligen att det bara är skitsnack, kroppen behöver inte på något sätt nikotinet, tvärtom så mår den så otroligt mycket bättre utan.
    Detta är inget som jag behöver berätta för varken dig eller någon annan, alla vet detta...

Det enda som funkar är att DU måste hitta DIN motivation till att sluta, tyvärr kan ingen hjälpa dig med detta, det måste komma inifrån.

Men jag gör ett försök att ge dig det uppvaknande du så desperat behöver.

Livet som förälder är fyllt med uppoffringar där du behöver prioritera ditt barn över dig själv. Om du läser på ordentligt om vilka risker du utsätter fostret för genom din oförmåga att kontrollera detta begär så borde det resultera i så mycket skam och skuldkänslor att du inte ens under hot skulle stoppa in en enda prilla till.
    Hur ska du kunna ge detta barn allt det behöver i livet om du inte ens förmår dig själv att sluta fylla din kropp med gifter när du vet att detta barn börjar växa i dig och de risker du utsätter det för? Kommer du kunna förlåta dig själv om detta leder till skador/missbildningar på barnet?

Svar på tråden Är gravid i v6 och vill sluta snusa