Beroende av snabbmat
För mig är det så att om jag avstår från godis eller fet mat en tid (2-3 veckor) och sen äter det igen så smakar det inte längre gott. Äter jag en chokladbit varje dag så smakar det gott. Jag vet inte varför det är så för mig. När jag kommer in i perioder med dåliga val av mycket godis och pizza eller pommes (det är främst de dåliga valen jag tar) så försöker jag avstå en tid för då vet jag att det inte längre smakar gott för mig. Så unnar jag mig en massa mat jag gillar i den perioden så som avokado, keso, nötter, knäckebröd (har någon dille på knäckebröd).
Sen gör jag ofta så att jag exempelvis lagar pizza hemma om jag blir sugen med mer grönsaker och mindre ost. Gör det samma med hamburgare och klyftpotatis i ugn. Det kan också vara ett alternativ.
Finns det andra alternativ som olika livsstilsdieter, 5:2 (fasta två dagar med 500 kaloriers intag de dagarna och är normalt 5 dagar), medelhavskost etc.
Du måste finns det sättet som fungerar för dig. Testa dig fram. Det viktigaste är att hålla uppe motivationen och hitta en livsstil som du kan leva med på sikt (tror jag på iallafall).