Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

Orgasmglappet

Jag är en kille som har svårare att komma än de tjejer jag haft sex med. Trots det omvända förhållandet så är det få som bryr sig och tycker att det är mitt problem. Men så fort en tjej inte kan komma så förväntas jag ställa upp, ge det lilla extra. 

Uppenbarligen så har det inte med vem som kommer eller inte att göra.

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-05 16:41:47 följande:
    Ja, det finns så klart exempel där  mannen har större problem än kvinnor, men orgasmglappet handlar om den generella skillnaden i stora grupper män och kvinnor. 

Hur ser erat sexliv ut?
    Vem initierar?
    Hur kommer du lättast?
    Vet du varför du har svårt att komna? 
    Hur svårt /lätt har du att komma vid onani. Om det är skillnad, varför?
    Lever du i en relation? Har du alltid haft svårt att komma? 

Javisst.

Fast även om något är på ett visst sätt i ett makroperspektiv så ska inte det styra hur bemötandet blir på individnivå. På individnivå så ska alla som har ett problem bemötas av samma respekt och erbjudas hjälp för den "åkomma" man kommer med. Tyvärr vill jag hävda att många låter makroperspektivet styra hur den enskilde får hjälp eller inte och blir bemött. Med det vill jag säga att jag ser alltför ofta minoriteter till ett problem få sämre hjälp bara för att personen inte tillhör majoritetsgruppen. Detta oavsett kön. Det tycker jag är fel. 

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-08 16:28:15 följande:
    Jag ställde frågor till dig som individ, (som du tycker är så viktigt) men det fanns tydligen inget värde i det. 

Jag brukar inte svara på så många intima frågor på ett så plötsligt sätt utan att veta hur den informationen kommer att användas, hur ska den analyseras, av vem ska analysen göras (är det något med expertis i de frågorna eller är det någon privatperson som ska göra en känslomässig bedömning utifrån ett tyckande) dessutom är det på ett öppet forum där jag inte är bekväm att skriva uttömmande på det sättet. 

Visst finns det ett värde men det kanske är mer med en sexterapeut som ställer sådana frågor i ett enskilt rum t.ex. 

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-08 17:48:43 följande:
    Vad menar du med att du "ställer upp med"?
    Vad gör du när du gör "det lilla extra"? 

Med att göra det lilla extra så syftar det på att om tjejen inte skulle komma så hjälper jag till med alla medel jag har och utefter vad hon önskar att jag gör. Om tjejen önskar att jag smeker, slickar, gör något annat så ställer jag upp och gör det så att jag på olika sätt underlättar för henne att klara av att komma om det nu är det hon vill göra och behöver hjälp med. 

Kontrasten är att i min upplevelse så är det färre tjejer som vill göra detsamma för en kille som inte lyckas komma. Tjejen är ovan i situationen (mycket kanske för att det går emot hur det brukar vara). Tjejen kan på sin höjd låna ut en hand men passionen och glöden i att nu ska jag göra vad som krävs för att få killen att komma tycker jag mig inte se på samma sätt som tjejer förväntar sig att killen gör för dem.

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 01:23:03 följande:
    Men då kanske du inte ska skriva om dina problem, som en del i denna diskussion. Du skrev ju att du tyckte att alla skulle bemötas med samma respekt och erbjudas hjälp för den åkomma man kommer med.

Du väljer att skriva om dina problem, men inget om sammanhanget. Klagar på att inte bli bemött som individ, men vill inte svara på några frågor...

Det är allas vår rättighet att tycka i sakfrågor utan att för den skull behöva berätta i detalj om privatlivet. 

Det är fullt acceptabelt för vem som helst att tycka i frågor hur saker bör vara på en meso och makronivå utan att ha en skyldighet att gå ner på mikronivå. 

Du kan t.ex. tycka hur saker bör vara och ha erfarenheter av miljöfrågor utan att ha en skyldighet att förklara i detalj dina egna sopsorteringsvanor. Man får tycka hur politiken ska skötas och hur den påverkar en själv utan att behöva redogöra för sin egen politiska ställning i detalj. 

Likaså ger det alla rättigheter att tycka att man ska bemötas med respekt för den åkomma man kommer med utan att behöva delge alla detaljer på individnivå.

Det är så vårt samhälle fungerar.  

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 01:35:20 följande:
    Fattar absolut ingenting. Är det att ställa upp att smeka och slicka? 

Allt beror ju på sammanhanget och relationen. Jag tror säkert det finns kvinnor som inte suger och runkar, men samtidigt är det ju många kvinnor som ställer upp med sina kroppar. Ibland oftare än de vill. Om de gör det kanske intresset att suga, runkar blir lägre. 

Jag tror att samlagets centrala roll i många människors sexliv ställer till det lite. Jag tror att mångas sexliv skulle må bra av att ha mer smek och oralt (även utan samlag) och att våga prata om vad man vill. 

Att bara ställa upp med sin kropp utgår från förutsättningen att killar är enkla. Det räcker med att jag ställer upp med ett hål så att säga så är killen nöjd. Att göra det lilla extra är att få in ett annat finlir, lyhördhet och experimentvillighet med andra metoder som behövs för de killar som inte har så lätt att komma.

Om tjejer har åsikten att det räcker att ställa upp med kroppen så stärker det min tes om att man inte riktigt förstår de killar som inte kan komma så lätt och man tror det är lätt för killen att komma för så brukar det ju vara. Vilket också skulle kunna förklara den bristande träningen i att tänka utanför boxen och ge det lilla extra tillbaka. 

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 14:58:16 följande:
    Bara ett hål... 
    Du har ingen aning hur det är att ställa upp med sin kropp. Det är det värsta man kan göra som kvinna. Det riskerar att slita på slemhinnor, riskerar svampinfektioner, men det minskar också möjligheten att njuta, och inte sällan kan det göra att sexlusten minskar över tid. Kroppen lär sig att sex är något man ska undvika. 
    Tyvärr är det något som ändå ofta sker. Man kan ju undra varför. Varför runkar inte kvinnor av männen mer, utan låter han ligga och slita på oss?
    Jag tror det beror på att på någon typ av föreställning att sex ska vara så, att det är det killen vill. 
    Det kan också vara osäkerhet. 
    Det är ju få kvinnor som kommer utan smekningar så det är ju mer "naturligt" att det ingår att mannen smeker kvinnan. Det handlar nog mycket om våra föreställningar om hur sex ska/brukar vara. 
    Vad tror du det beror på?
    Hur beter ni er när kvinnan börjar runka? Om mannen avbryter ofta för att tex i stället ha samlag, eller tar över själv kan kvinnan få för sig att hon inte kan. Kanske är det så att killen beter sig som att det är samlag som är hans egentliga strävan. 
    Sedan har vi det här med avsugningar. Varför gör inte kvinnan det. Jag gissar att det oftast beror på att det känns "äckligt". Lukt kan definitivt vara en orsak, men även att få en stor sak mot gommen. Det ger lätt kräkkänslor och det är ju inte så konstigt att man vill undvika. Om mannen juckar lite samtidigt kan det kännas väldigt okontrollerat obehagligt. 
    Jag tycker det absolut bästa är att kombinera runk och sug, men många kvinnor har uppfattningen att så stor del av Kuken ska in för att det ska vara bra. 

Min uppfattning är för övrigt att många män faktiskt inte tar lika stort ansvar för kvinnor orgasm. Min tidigare erfarenhet, och vad jag hört från andra kvinnor, är att väldigt många män vill att kvinnan ska smeka sig själv under samlag. Nu säger jag inte att det är dåligt, men det gör att kvinnorna gör det mesta jobbet för sin egen orgasm. 

Exakt. Handlar nog mycket om hur föreställningen om att sex ska vara.

Det är lite det som är min poäng också. Föreställningen är att killar bara ska gilla vanligt penetrativt sex och använda kroppen. När då en kille kommer som inte kan komma genom vanligt sånt sex (som vi föreställer oss) så blir det konflikt och tjejen vet inte riktigt hur hon ska göra.

Känns lite som att du går i försvarsställning och till varje pris vill försvara tjejerna och ge en förklaring till alla situationer. Det jag skrivit är ingen kritik utan en observation som vi tillsammans kan försöka hjälpas åt med att hitta en lösning på. 

Det är inget fel i att våga vara öppen för att tjejer inte är vana med killar som inte kan komma. Det är inte ett faktum som måste försvaras eller slås ner. Utan vi bör se det som en möjlighet att förbättra och utveckla vår förståelse för varandra istället.

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 14:58:16 följande:
    Min uppfattning är för övrigt att många män faktiskt inte tar lika stort ansvar för kvinnor orgasm. Min tidigare erfarenhet, och vad jag hört från andra kvinnor, är att väldigt många män vill att kvinnan ska smeka sig själv under samlag. Nu säger jag inte att det är dåligt, men det gör att kvinnorna gör det mesta jobbet för sin egen orgasm. 

Så är det ju mycket säkert hos majoriteten av killar och tjejer. 

Det jag försökte ta upp är när det inte är en majoritet utan de killar i minoritet som inte kan komma lika lätt som den vanliga uppfattningen är. Vad sker då, hur hanteras det i krocken med vad vi tror att det ska vara. Det är i den krocken jag upplever att tjejer inte vet vad de ska göra. Om intresse finns att göra.

• Anonym (Kille)
    Anonym (MM) skrev 2023-02-10 15:11:16 följande:
    Men nu handlade det väl om att som kille ställa upp? Var inte det vad ND frågade dig om? Ditt inlägg 418: Om tjejen önskar att jag smeker, slickar, gör något annat så ställer jag upp och gör det så att jag på olika sätt underlättar för henne att klara av att komma 

Jag menar att det förväntas oftare att jag som kille ska ställa upp och hjälpa tjejen eftersom tjejer som majoritet har svårare att komma. (Sen att vissa killar är ego och inte gör det ändå må vara hänt). Men förväntningen är åt det hållet. 

Sen när det kommer en kille som inte kan komma så lätt så blir det en mismatch mellan vad man förväntar sig det ska vara och situationen. Då upplever jag att tjejer inte vet hur de ska göra. De t.ex. tänker att det räcker att låna ut sin kropp och inte göra så mycket mer. 

Vad är det du vill fråga mig mer exakt, har lite svårt att utläsa det ur inlägget?

• Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 16:59:34 följande:
    Jag reagerar på att du uttrycker det som att du ställer upp när du smeker, slickar en kvinna, trots att det ju är så de flesta kvinnor kommer. 
    Du tar liksom inte hänsyn till att samlag faktiskt ger mycket mer orgasmer för män. Det går därför inte att jämföra rakt av. 
    Själva utgångspunkten att en smekning är att ställa upp, men att använda sin kropp bara är något "simpelt".
    Det är en väldigt orättvis tanke. Som om det är enkelt att "erbjuda sitt hål" . Det är liksom inget hål, som man kan erbjuda hur som helst. Det, om något, är en extremt stor förenkling av kvinnans kropp.

Måste jag göra samma utläggning  som du, att man in detta samhälle får reagera, och skriva de åsikter och reflektioner man har. Jag kommer inte i försvaställning bara för att jag säger min uppfattning. Jag skriver min observation. 

Jag skrev ju själv i mina inlägg att jag tror mångas sexliv skulle må bra av att ha mindre samlagcentrerat sex och mer smek och oralsex, bara. Det är ett bra sätt att förstå varandras njutning, när inte huvudakten är samlag. Det var från min sida ett förslag för att lättare förstå varandras kroppar.
    Varje sexliv har sina problem och om killen initiatierar sex när tjejen helst hade väntat, mest ställer upp, kanske viljan att engagera sig i mannens lust inte är lika stark. 

I min förra relation blev jag ofta väckt för sex på morgonen och ofta hade jag hellre sovit vidare. Min kropp var för sömnig för att orka bli kåt. Ibland runkade jag honom och ibland ställde jag upp med min kropp och glidmedel. I de fallen var jag ganska oengagerad, men de berodde på att jag tyckte att vårat sexliv styrdes för mycket av hans behov. Jag hade liksom en grundläggande irritation över detta. Det var orsaken till mitt oengagemang i hand orgasm. Sexlivet, och problem med det, beror på många olika orsaker. Inte sällan känslomässiga. När jag kände mig mer sedd, relationen varmare, hade jag en helt annan vilja att ge honom njutning och vara engagerad. 
    Jaha, så du reagerar på små ord och teknikaliteter om huruvida smek o slick i sig ska vara ställa upp eller inte. Det var bara ett exempel, ställa upp kan ju som jag skrev vara en rad olika saker beroende på individ. (Vad hon vill o önskar i sammanhanget)

Ska vi gå ner o debattera vad vi anser är att ställa upp eller inte o attackera vad man anser är legitimt på den mikronivån tycker jag vi missar målet o vad andemeningen i vad jag ville framföra var. 

Efterlyser en diskussion som inte spårar ur till att bli en debatt om saker där vi höjer ribban och VILL sätta sig in i och förstå en annans synpunkt och synvinkel. Är inte intresserad av att det ska spåra ur och märka ord i nån slags debatt där man ska visa på hur fel jag har tex. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (MM) skrev 2023-02-10 17:15:13 följande:
    Det var att jag tyckte inte att du svarade på den här frågan: 
    Fattar absolut ingenting. Är det att ställa upp att smeka och slicka? 
    Ok
  • Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 19:26:51 följande:
    Jo så kan det vara. Å andra sidan är det nog rätt vanligt att män inte vet vad de ska göra om kvinnan inte kommer av smek och slick. Män tänker nog dessutom betydligt oftare at kvinnor inte "behöver" orgasm på samma sätt som män. Det har jag för övrigt läst från båda könen.

Om en kvinna skriver att mannen är dålig på att tillfredställa henne, får hon snabbt svar (av män speciellt) som skriver att mannen inte är tankeläsare, att hon måste berätta och visa vad hon njuter av. När mannen inte kan komma gäller detsamma, och här tror jag männen faktiskt att männen är väldigt dåliga på att berätta hur de vill ha det. 

Sedan hänger ju mycket på hur relationen är som helhet. Du skriver att kvinnor ibland "lånar ut handen", men den upplevelsen  kan lika gärna komma från kvinnan. Det var exakt så jag uppfattade mitt ex  ofta när han smekte mig. Det var liksom något han gjorde pliktskyligt. Jag tror att han tyckte det var ett nödvändigt ont majoriteten av gångerna. Det finns absolut inget som säger att männen att männens aktiviteter är mer "engagerade" .
    Och i övrigt, påverkar den sexuella relationen, och relationen i övrigt, hur bra man möter varandra sexuellt.
    Tycker tex kvinnan att det är för mycket krav på sex och at de har sex för ofts, finns det kanske inte så stor lust att engagera sig i mannens orgasm. 
    Jag fattar det att män är minst lika dåliga åt andra hållet. Inget konstigt i det. Men vart vill vi komma med det? Att jag inte ska få ta upp mitt bekymmer för att män är lika dåliga tillbaka? Att jag inte ska få några tips eller medhåll för det omvända så länge män gör samma sak tillbaka? 

Jag fattar o förstår att kvinnor också har det jobbigt o män inte gör vad de ska osv. Det går säkert göra en hel tråd eller flera om just det. Tråkigt att det är så. Men vad hjälper det att visa på att vi(ni) också har det lika dåligt. Jag fattar det. Vi kan diskutera det också om du vill. 

Men hur ska jag göra för att få någon som vill fokusera på problemet jag tog upp och hitta lösningar på den utan att man vill vända offerkoftan?
  • Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 20:01:04 följande:
    Du tycker det "spårar ur" när jag ger reflektioner som du, av någon anledning, inte tål. Jag skriver öppet om ämnet och har många vinklar, allmänna tankar och egna erfarenheter.

Mycket av dina inlägg handlar däremot inte alls om ämnet, utan endast handlar om hur kränkt du blir när jag jag i viss mån ifrågasätter dina ord. 

Ja, självklart reagerar jag på att du skriver att du ställer upp när du smeker och slickar kvinnan. Det är fullständigt logiskt. 
    Jag tycker inte du har seriöst velat sätta dig in i min situation och på riktigt velat visa sympati. Jag känner mer att du gärna vill visa på hur dåligt tjejer också har det istället för att helhjärtat vilja diskutera det problem någon kommer med o se det från den personens synvinkel, erfarenheter o utan fördomar. 

Då är det bättre att vi lägger ner för jag är inte intresserad av en sådan debatt där man bara ska vända saker och tävla i hur dåligt alla har det. En person som har en genuin vilja att hjälpa brukar inte dra upp sina problem utan lyssnar, frågar o försöker assistera o komma med lösningar från en positiv synvinkel där man inte tolkar saker till det negativa. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (MM) skrev 2023-02-10 20:29:08 följande:
    ??? Hon ställde ju flera individuella frågor till dig, som du inte tyckte var lämpligt att svara på, och nu anklagar du henne för att inte seriöst vilja sätta sig in i din situation?
    Det är skillnad på att vilja diskutera något från den andres synvinkel och berätta alla intima detaljer om en persons sexliv. 

Om jag sitter o diskuterar med någon i ett fikarum kan jag välja att diskutera något ämne utifrån den personens synvinkel om ämnet o visa sympati utan att jag behöver avkräva alla intima privata detaljer offentligt av den personen först. 

Det är ett lite väl oschysst krav att sätta på någon. Tänk om du bara skulle ge en person sympati om den först avslöjar allt i detalj.

(En person är ledsen men du vägrar att vilja ge tröst för att personen tar inte upp alla detaljer kring varför hen är ledsen. Klart som korvspad man kan ge sympati o tröst ändå utan att exponera individen på ett oetiskt sätt om inte hen känner sig bekväm med det.)

Man får helt enkelt jobba med det man har och försöka hjälpa en medmänniska utifrån den information som ges. Är av den uppfattningen att vill man vara medmänniska o visa medkänsla för nåt så vill man o så går det också. Har man andra agendor så har man. 
  • Anonym (Kille)
    New Dawn skrev 2023-02-10 20:55:56 följande:
    Stopp och belägg!
    Nu har du fel... väldigt fel. 
    Jag har försökt att möta dig och dina problem, sätta mig in i din situation, jag har ställt frågot till dig tidigt i diskussionen, men se, det passade inte. 
    Jag fick kalla handen till svar, och ett  väldigt uppfodrande/överlägset  besked om du(minsann) inte vill skriva så personliga saker. Då får du helt enkelt stå ditt kast! Det är ditt val! Stå för det! 
    Det som då återstår, för mig, är att diskutera orgasm och orgasmproblem/sexproblem ur ett bredare och mer allmänt  perspektiv, och ja, det är ditt eget val  
    Det är faktiskt inte etiskt att avkräva en person intima detaljer offentligt och använda det som argument för att endast då så hjälper jag dig. Finns inte en vårdgivande instans som seriöst skulle göra något sånt. Ganska lågt att be en annan människa att den får stå sitt kast om den inte delar offentligt sina intima detaljer. Läser man etikreglerna för vården idag så har alla människor sin fullständiga rättighet att välja vad för information man delger HELT utan repressalier för det. 

Du är väldigt fokuserad på rätt o fel och få rätt i diskussioner. Personer som har riktigt empati struntar i om det som den personen säger uppmärksammas eller inte eller om den får rätt eller fel. En riktigt medmänniska hjälper o ser den människa den möter. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (MM) skrev 2023-02-10 21:01:46 följande:
    Men det är inte oschysst att kalla det för krav, det är väl ingen som har KRÄVT av dig att du ska svara? Och dessutom i utbyte mot sympati? Vart får du det ifrån?

Är det inte oschysst att misstänkliggöra andra och anklaga om agendor?
    Premissen verkade vara att om jag inte svarade på frågorna så är jag inte värd att få hjälp och medhåll i mina problem o min synvinkel. Då hade man gjort allt man kunnat. Det upplever jag som ett krav. 
  • Anonym (Kille)

Uppenbarligen når vi inte varandra och det enda mogna då är att vi lägger ned. Jag har inget intresse av att debattera skitsaker hit o dit o jaga rätt eller fel. 

Sköt om er o fortsätt att inte se till er själva utan era medmänniskor i första hand o sprid glädje o ödmjukhet. 

Svar på tråden Orgasmglappet