• Sellerin

BIM Mars 2021 - första barnet

Lisen91 skrev 2021-03-06 12:17:10 följande:

Hej alla fina!

Som jag har letat efter en sådan här tråd. Jag och sambon har försökt att bli gravida med vårt första barn i 8 månader utan resultat. Beräknad mens nu på måndag 8/3 och känner jag min kropp rätt kommer den komma som vanligt då jag har standardsymptom. Blir så frustrerad och ledsen.. lika besviken varje gång. Men vet ju efter att jag läst här att jag inte är ensam ??

Det jobbigaste är ?alla andra?, kan räkna upp ca 20 par som har fått eller ska få barn i år. Både riktigt nära vänner och bekanta. Jag vill vara glad för mina vänner såklart men jag kan inte. Iaf inte just nu. Sambon är snäppet känsligare än mig så vi drar liksom ner varandra i den här onda spiralen. Jag försöker hålla huvudet över ytan men det är så jobbigt att få det kastat i ansiktet vart man än går/tittar. Usch, behövde verkligen skriva av mig.

Nu blir det att prata ihop mig med sambon om hur vi gör nästa månad om vi ska försöka eller avvakta.

Du är som du skriver inte ensam <3 Mensen kommer dyka upp hos mig snart också känner jag (känslorna är utanpå kroppen nu!), så jag blev till och med tårögd av din text, då igenkänningsfaktorn är så hög och jag blir så ledsen för alla oss som månad efter månad ska behöva uppleva att det inte gick denna gång heller.

Samtidig vill man vara glad för alla andra som får det som man själv längtar efter, men det är verkligen knäckande! En liten del av hjärtat krasar till varje gång, måste jag erkänna.

Jag vill ändå förbli positiv till att en dag är det vår tur, och jag vägrar låta detta dra ner mitt övergripande välbefinnande, för livet är så mycket mer än att försöka skapa ett barn! Jag tänker att om jag skulle gå runt i månader eller år och vara deppig över att graviditeten inte dyker upp, skulle jag då i efterhand vara nöjd med mig själv och hur jag lät detta påverka mitt liv under så lång tid..? Nej, det skulle jag ju inte vara. Jag tillåter mig själv ha stunder då jag sörjer, men dessa stunder får förbli korta, resten av tiden vill jag styra om tankarna mot allt härligt som finns runt omkring i livet!

Jag tycker så mycket om dessa trådar, för vetskapen om att jag är långt ifrån ensam i detta, ger mig ett lugn och en trygg plats att ventilera på. Vi är ju flera med liknande känslostormar samt denna stora längtan efter ett första barn! Önskar dig och din sambo lycka till, en dag kommer det bli vår tur!
  • Sellerin

Nu är det min tur att ha alla de här luriga tecken som man varje månad letar efter! Egentligen förstår jag ju att jag inte är gravid, haft ömma bröst sedan ÄL, något jag haft de senaste månaderna fram tills mens. Men så störtdök tempen i söndags och har hållit sig hög efter det. I söndagskväll fick jag sånt himla hugg i livmodern, samt känningar på att nu är mensen på gång. Sa till min sambo att imorgonbitti (måndag) kommer mensen. Men den har fortfarande inte velat ge sig tillkänna!

Ska nog ta ett graviditetstest imorgon ifall den inte dykt upp. Det känns samtidigt lite jobbigt för nu får jag plötsligt upp förväntningarna, även om jag starkt känner att det inte är något nu heller. Verkar för sent i cykeln för en implantationsdipp, samt att vi typ missade ÄL. Men ja, ni vet hur det ligger till, man hoppas så ändå!!

• Sellerin

Känns helt obegripligt, men jag är tydligen gravid! Imorse testade jag först med sticka, men trodde inte på det så var tvungen att även testa digitalt. Nu hoppas jag att detta lilla frö är friskt, kommer att trivas och vill stanna kvar :) <3

• Sellerin
    Vickan31 skrev 2021-03-11 10:02:00 följande:

Åååh är det sant?!  Så som vi hållit tummarna, med tempkurvan och allt vi fått följa. Stort grattis Sellerin! 

Tack Link92, MAKL, Soff, Ericky, neongirl, Vickan31, Längtan1987, Emlan93, Emmalucy och apan95! Jag tror fortfarande inte på det, känns som mensvärk, och jag vet ju att risken för missfall finns och att några av er varit med om det, så försöker vara chill med det hela tills lite fler veckor har passerat.

Gjorde för övrigt tre saker annorlunda från dag 1 i denna menscykeln:

1. tog Super Bidrottninggele (1000 mg)

2. började äta frukost, efter att ha läst på Vulverines sida att periodisk fasta (som jag normalt äter enligt) kan påverka fertiliteten negativt

3. Tog inga ÄL-test (blir lite stressad av det), tempade bara.

Har känt sådant enormt stöd i detta forum kring gemenskapen och längtan efter ett första barn. Slutade med p-piller mars 2020 och nu ett år senare kom det äntligen ett plus! Håller tummar och tår för alla på dessa BIM-listor! Kärlek till er! <3
  • Sellerin
    Soff skrev 2021-03-11 17:22:06 följande:

Tack för stöd <3 Precis, så är det. Handlar endast om min sorg och hur det bara triggas av detta. Min bror vet om ja. Han är den enda i familjen som vet om det. Nej, jag håller helt med dig. Blev lite smått förvånad faktiskt att han gjorde så. Han skickade i ett gruppmeddelande till familjen dessutom, så allas reaktioner syntes. Alla glädjeuttryck. Ja jag är inte så bra på att spela så ringer han så kommer jag inte kunna göra annat än säga som det är, och att han gärna får tänka på det. Och det blir väl samma när andra i familjen kommer ta upp det, jag blir väl mer eller mindre "tvungen" att outa vår situation för jag kan inte spela, det gör för ont liksom.. hade väl önskat att jag hade kunnat välja lite mer själv när jag berättar liksom, för att jag vill det, inte för att det känns påtvingat pga att jag inte kan hantera deras graviditet.  

Jag berättade för min mamma för några månader sedan, sa inte så mycket detaljer egentligen, men ville att hon skulle veta att det fanns något som var lite jobbigt just nu. Tyckte det kändes skönt att säga något, som att pressen (som jag själv byggt upp) lättade ytterligare lite. Kan relatera till din känsla med ett syskon som ska få barn när man själv vill, det har hänt mig med. Stor kram till dig Soff. Har läst om att du ska bokat in akupunktur och så framöver. Tycker det låter mycket hälsosamt. Jag hade faktiskt bokar in zonterapi i nästa vecka för att se om den personen kunde säga något om hormonerna och kroppens balans i det stora hela, men nu när plusset kom tror jag att jag kommer avboka det.
  • Sellerin
    Molybden skrev 2021-03-13 07:27:36 följande:

Tänkte bara säga att jag plussade nu på morgonen. Plussade supersvagt igår så vågade inte tro på det så jag tog ett digitalt idag. Kan inte riktigt ta in det än men ska berätta för mannen när han vaknar :)

Wow grattis!!!!!! <3
  • Sellerin
    hopeforaplusa skrev 2021-03-13 21:32:29 följande:

Jag var helt säker på att även detta försök var över men plussade idag mot alla odds. Jag hejjar på er andra som försöker och är här inne och följer allas resa. Håller tummen att alla får sina plus här framöver. Ni alla verkligen grymma, vilken resa vi gjort/gör. Hur man reser sig upp och kämpar månad efter månad. Sånna kämpar vi är allihopa! )

Oj vad kul med ytterligare ett plus! Grattiskramar!
  • Sellerin
    Soff skrev 2021-03-12 11:24:11 följande:

Tack för att du berättar din upplevelse <3 Tror nog att jag kanske också ska göra det, för går just nu och bara har ångest över nästa samtal med henne, hur/vad jag ska säga. Och så kan det inte fortsätta. Vi pratar i princip varje dag så hon kommer ju undra hur det är med mig, och hon kommer också nämna deras graviditet. Så just för att lätta på pressen att inte förväntas låta glad när det pratas om deras graviditet, så får det väl kanske bli så. Det är inget jag egentligen vill, för jag tycker det är privat, och jag hade också sett fram emot att det skulle bli en överraskning sen när man berättar. Det blir det väl ändå på ett sätt eftersom hon inte vet när det blir, men inte så som jag önskade. Men man får väl kanske släppa hela den grejen, för inget har ju blivit som jag tänkt. Och det börjar tära för mycket. Så himla tråkigt bara. 

Ja precis! Kommer gå varje vecka nu ett tag, och det är en lugnande känsla i sig att jag har det som bryter av vardagen. Försöker liksom stanna i den känslan resten av veckan. Åh du hade det? Men kanske det är bra ändå att gå, om det ger avslappning <3 är ju alltid härligt liksom. 

Blev glad av att läsa ett senare inlägg om att du pratat med din mamma och att det kändes bra <3 som du skriver blir det ju en överraskning ändå, och jag kan ju tänka mig att hon då kommer bli extra glad när hon vet hur jobbig denna process varit för dig =)

Angående zonterapi så känner jag mig orolig för att göra det nu när ett plus väl kommit. Det kan ju påverka kroppens funktioner, och tänk så blir min kropp alldeles förvirrad efter det. Säkert helt onödig rädsla, men om ett missfall hade kommit dagarna efter besöket så hade jag ju förknippat det med zonterapin, och då hade jag ångrat mig något kopiöst. :(
  • Sellerin
    Grapefrukt89 skrev 2021-03-14 14:15:10 följande:

Hej allesammans!

Nu börjar jag med att testa lite saker jag inte testat förut: Akupunktur (10st inbokade på 5 veckor men 2 behandlingar gjorda hittills), q10, vitamin E, magnesium, omega 3, vitamin D, folsyra, vitamin B och zink. Har lovat mig själv att i denna resa också försöka unna mig mer grejer i min vardag - så som att träffa vänner oftare på promenader, beställa trevliga take away måltider oftare, ta hand om om mig själv mer själsligt som fysiskt. Lätt att dras med i vardagsstressen och oron... Pandemin är kanske inte så inspirerande inför barn-verkstaden heller, haha!

Jag har märkt på senaste att jag har så svårt att landa och komma ner i varv i vardagen... Märks mycket på sättet jag hanterar vissa saker, känner mig extremt irriterad / PMS-ig, känner mig rastlös men samtidigt trött och uttråkad osv. Så jag hoppas att akupunkturen hjälper mig att komma ner och mer i balans. När jag gick till gyn så tyckte inte hon att det jag led av lät konstigt (illamående, trötthet, ont i brösten, kraftig mensvärk dag 1 och 2, väldig obalans/irritation/spändhet i kroppen). Så den enda vägen enligt henne var preventivmedel, men det är ju inget alternativ när man försöker skaffa barn :P

Sen var jag ju inne på munkpeppar men blev lite skrämd efter att någon visade mig en homeopat-länk där dem berättade hur det kan rubba cykeln också. Misstro mig inte, länken va sjukt bra och inspirerade mig att att beställa massa nya vitaminer efter att jag sett dem länkarna. Har även ställt om min kost lite utefter det som sades där och mår fysiskt faktiskt bättre (minde sockersug, bättre hy stabilare matrutiner osv). Så jag väntar med munkpepparn.

Har även denna månad struntat i att ta ägglossningstest (kollat livmodersslem istället) och har kört på "hanky panky" varannan dag från att mensen tar slut. Får se hur detta går!

P.S SÅÅÅÅÅÅÅ hiiiiimla kul att en hel del plussat nu! Blir så glad för er skull och ger mig såååå mycket hopp!  

Låter som en helt fantastiskt bra plan!! Heja dig! Och håll ut! Ofta tar det ju lite tid innan förändrade vanor kan bära (Grape)frukt <3 ;)

Lite tråkigt att gyn som du träffade tycker att kvinnor ska acceptera alla olika typer av pms-besvär. Det finns ju så många alternativa vårdgivare som förespråkar att man genom att just ta hand om sitt inre, sitt yttre och få rätt näring kan göra att man blir av med pms-besvären. Det är verkligen dags för vården att uppdatera sig lite och hjälper kvinnor att hitta rätt på fler sätt än att säga: stå ut eller ta p-piller..

Tycker också det är så spännande att se fler plus i tråden, så hänger kvar här ett tag till! :)
  • Sellerin
    Molybden skrev 2021-03-15 15:38:01 följande:

Fick tråkiga nyheter idag, började blöda ordentligt på morgonen så de gissar på kemisk graviditet. Jag har fått svagare på graviditetstest och smärtan kom igång nu på eftermiddagen. Fertilitetsutredningen är uppskjuten till nästa mens och jag vågar inte försöka igen förrän utredningen är gjord så vi pausar våra försök tills vidare.

Lycka till alla andra! Hoppas innerligt att det ska gå vägen för er andra. <3

Åh nej Molybden :?( Beklagar. Hoppas du är okej <3

Stor kram!
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet