Soff skrev 2021-03-04 20:30:19 följande:
Alltid skönt att känna samhörighet, att inte vara ensam i att gå igenom dessa saker. Jag tror absolut att det kan vara så som du säger, att det är ett inlärt beteende. Och jag tror att män och kvinnor fungerar olika i vissa lägen, helt klart. Och jag försöker intala mig själv detta, att jag inte kan utgå ifrån mitt egna perspektiv av känslor etc. eftersom det för honom ser helt annorlunda ut, och därmed så beter han sig annorlunda därefter, utan att mena illa på nåt sätt. Svårt dock när man är mitt inne i de jobbigaste känslorna, att ens orka bry sig om det, utan då vill man bara ha stöd och det man behöver. Men det funkar ju inte alltid så bra.
Har också funderat på det där med parterapi ibland..
Vår situation är lite komplicerad där. Jag har nämligen under en tid varit väldigt tung i vårt förhållande, till och från, av olika anledningar, och han har fått trösta mig enormt mycket..jag har i kombination med utbrändhet varit med om en traumatisk händelse som gjort att jag har börjat gråta för minsta lilla... har brutit ihop bara jag glömt matkortet när vi är och handlar...Typ allt.. Det är mycket bättre nu, men detta har dränerat honom väldigt mycket, vilket jag förstår, men nu när vi försöker få barn så är detta väldigt problematiskt. Det kan krocka lite med det förflutna som vi gått igenom, och han känner att han liksom triggas och blir irriterad.. samtidigt som han och jag har helt olika syn på detta. Men han gör sitt bästa för att inte bli irriterad, och försöker vara ett stöd för mig. Men ja, det är inte alltid lätt alla gånger ><.. en hemsk situation helt klart när man sitter där och är helt knäckt gång på gång...
Känner mig helt slut mentalt. Vill bara att det ska ta sig så vi slipper fortsätta gå igenom detta... och att äntligen få blicka framåt till en liten <3
Även jag har en historia av utbrändhet Soff och upplever att jag är otroligt mycket mer stress känslig efter det. Så att dras med mellanblödningar och behöva kämpa såhär triggar ju lätt igång stressen. Det är tufft! Jag har varit väldigt skör senaste månaden här så jag har pratat med sambon om att jag kanske vill ta ett uppehåll en månad. Ta hand om kroppen och framförallt knoppen. Försöka koppla av. Vill inte att barnaskaffandet ska innebära att jag knuffar mig över kanten igen. Försöker tänka på alla jag har runt om som är äldre än mig och får barn. Det hjälper mig att tänka att jag faktiskt kan få barn och hjälp att få barn ända till 39 års ålder (tror det är gränsen?). I sådana fall är det 5 o ett halvt år till. För eller senare går det, på ett eller annat sätt!
Skriver absolut inte för att säga att du borde tänka på samma sätt, ville bara säga att jag vet hur det är att kämpa med en historia av stressrelaterad ohälsa <3
Kram! <3