Grapefrukt89 skrev 2021-02-26 10:25:47 följande:
Tack Emmalucy! <3
Man får upp hoppet månad efter månad och tänker: "tänk om det är nu jag bär på mitt framtida barn"... Hela drömmen hinner målas upp ibland när mensen blir sen eller när man har konstiga symptom. Men det är ju också hoppet som driver en framåt.
Ja, håller verkligen med! Jag ska unna mig lufttorkad skinka och skumpa i helgen. ^^ Speciellt eftersom att jag känner att man offrar så mycket redan pga coronan + när man försöker att bli gravid. Vad gäller att försöka bli gravid så dricker jag mycket mindre kaffe men mest koffeinfritt kaffe (1-2 koppar) dricker inte alkohol, skippar viss typ av mat i perioder, kollar upp vad man får/bör äta oc
Munkpeppar vill jag testa eftersom jag har BRUTALA pms-symptom pluss att jag har ganska ont de första 2 dagarna jag har mens (funkar oftast att dämpa med alvedon eller ett glas med bubbel på kvällen, haha). Så jag tänker liksom två flugor i en smäll :D
Jag kommer köra på den som heter Lamberts Vitex Agnus Castus (från graviditetskollen.se). Men den var ganska dyr och nu har de precis lanserat ett nytt märke från Danmark som verkar billigare:
www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/munkpeppar-agnus-castus-90-kapslar
Önskar dig ett lycka till med! <3
Det är så sant! Jag har också bytt till koffeinfritt kaffe (hittade niiiice bönor från Johan & Nyström, jävlar vilken skillnad det blev från målet kaffe från affären!)
Tack för tipset, jag har tittat på den från Lamberts och tyckte den var ganska dyr med! Jag brukar handla myyyycket från
amazon.de, oftast en hel del billigare än Sverige (och amazon SE är en ren copy paste av DE sajten, tom tyska produktbilder mm) där börjar förvirringen...
Jag vet inte riktigt varför men jag är lite rädd att börja munkpeppar, trots att jag slänger i mig allt jag kan hitta som skulle hjälpa, man ska ta den fram till äl om jag kommer ihåg rätt? Jag tror inte man ska ta den om man blir gravid, men det var svårt att hitta mycket info utom "ta det varje dag, men inte om du är gravid" typ! Jag har en kort lutealfas och vill bygga upp det, men lyckades förra månaden utan vitex och jag har köpt progesteronkräm för att se om den kan göra någon nytta :)
Hoppas verkligen att vitext hjälper din PMS! Jag ser fram emot att höra dina uppdateringar om det :)
Anonym (Längtartillvår) skrev 2021-02-26 14:26:46 följande:
Hej alla och Happy Friday:)
Jag har hängt på familjeliv och läst Bim trådarna för första barnet i månader nu. Trodde verkligen inte det skulle ta så här lång tid att bli med barn! Nu känner jag att jag också vill vara med i dessa härliga trådar och få stöd och råd.
Hej och välkommen! :) det känns alltid som alla bli gravid när man försöker, men jag antar att det inte är mer än innan man försökt också, man märker ju mycket mer och det gör mer ont nu dock! Jag har tur och har en kompis som också kämpar som jag, tom längre (jag försökte med mitt ex i 3år) och en till som precis börjat sin resa men kommer ha problem då hon har oregelbundna cyklar, så jag är "glad" att jag har folk omkring som är i samma sits, och inte massor vänner som plötsligt blir gravid (iofs är de flesta klar med barn, medan jag som strax 35åring väntar på sin första)
Det är super frustrerande att vården inte hjälper, tycker många här har samma problem, även efter utredning blir det typ "you get IVF, you get IVF, EVERYONE GETS IVF!" utan att testa NÅGOT annat innan det om "allt ser normal ut" (snark) har du någon koll själv om något som inte stämmer i din cykel, som du kan påverka själv? :)
zelling skrev 2021-02-26 17:07:59 följande:
Tycker oxå det här med munkpeppar är svårt! Ska bli intressant att höra hur det går för er som testar!
Haha, har oxå ett j*kla apotek hemma! D-vitamin, fiskleverolja, Q-10, zink, selen, magnesium, B-vitaminer, Blutsaft. Började med Blutsaft i december eftersom ett blodprov visade en järndepå på 34, vilket kändes lågt. Efter det så har jag blött mindre och färre dagar under mensen samt blivit av med jobbigt pms-humör<3. Men mensvärken består :/ Hormonella huvudvärken har flytta sig från två dagar innan mens till att komma under mens istället. Förstår inte vad det är som händer!? :P
Jag har läst på lite mer om bidrottningsgelé och har börjat ta det igen på kvällen. Man ska tydligen inte ta det under mens (vilket jag gjorde och mådde konstigt), men resten av cykeln är ok om jag förstått rätt. Har oxå börjat med hallonbladste. Hoppar desperat på alla knep man springer på känns det som ><
Även om all boostning med vitaminer&mineraler&örter inte gör oss gravida så lär ju våra kroppar må lite bättre i alla fall, kanske nån tröst? :P :/
Jo, jag är i samma sits, inte helt redo att testa vitex, men ge mig några månader till så får vi se :/ kanske det finns en vitamin som är bäst för att förbättre follikulärfasen? jag tar macapulver för att det hjälper normalizera hormonerna, så det booorde regulera hela cykeln :) kan vara något för dig att kolla upp!
Man tycker att man skulle vara superfrisk med alla vitaminer man slänger i sig, men jag och pojkvännen har blivit dunderförkyld i 3 dagar nu, tur att jag är bara cd10 nu och vi lyckades ha väldigt osexigt sex (varken av oss kan andas genom näsan hahahah), surt att man lyckas bli sjuk när man inte gå någonstans utom ICA! :/